Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Speciellt kakrecept saknas  (läst 1629 gånger)

amarantus

  • Gäst
Speciellt kakrecept saknas
« skrivet: 11 mar-08 kl 18:02 »
Jo hittar inte på nätet el i mina kokböcker på såna goda Havrerutor med lingonsylt i långpanna!
Har bara blivit bjuden på dem och anar att det är ett personligt recept som är omvandlat från ett annat?
Minns att personen sa att hon strök på lingonsylt innan den skulle i ugnen iallafall.

Skulle bli så glad om någon visste vad jag menade och har ett recept, för nu måste jag baka lite då jag är sötsugen :P :D

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Speciellt kakrecept saknas
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 19:26 »
Om du menar den som görs i långpanna med en deg i botten sedan lingonsylt och sist "havregrynsströssel" på toppen så har jag recept på det....

amarantus

  • Gäst
SV: Speciellt kakrecept saknas
« Svar #2 skrivet: 11 mar-08 kl 19:30 »
Ja det är nog rätt ::) låter som en sån...vet inte om det är deg i botten men jag testar gärna denna variant med.
Vill du skriva ut recept blir jag jätteglad! Tack på förhand

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Speciellt kakrecept saknas
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 23:49 »
Det där receptet finns faktiskt i den lilla boken som nästan alla hushåll har "sju sorters kakor" finns på samma sida som kärleksmumsen eller snoddas som dom heter i boken. Åtminstone i den upplagan jag har. Dom har även namnet mockarutor.

Kommer dock inte ihåg vad dom heter. (orkar inte ta mig ut till köket för att titta) däremot brukar jag kalla dom för lingonrutor :-)

Kärt barn har många namn :-)

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Speciellt kakrecept saknas
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 09:54 »
Du har så rätt "tulipan"!

Den jag menar är den i "sju sorters" och kallas där för "syltrutor", själv kallar jag den för "lingonkaka"

amarantus

  • Gäst
SV: Speciellt kakrecept saknas
« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 12:37 »
Jo jag vet nu att Lingonkaka står i min sju sorters kakbok men degen är fel :-\ denna ruta jag smakat var typ som havrekaka även i botten.
Tack iallafall men den jag ätit kanske var personlig då tyvärr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser