Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårflock utan bagge?  (läst 3376 gånger)

kusinvitamin

Fårflock utan bagge?
« skrivet: 07 apr-05 kl 00:12 »
Hejsan!
Är intresserad av att i framtiden skaffa en liten flock får på kanske 5-6 djur och undrar om jag måste ha en bagge för att tackorna ska må bra? Jag behöver ingen bagge för förökning, men tänkte att han kanske fyller en "skyddsfunktion" och lugnar tackorna? Fåren vill jag ha mer som husdjur, och tillvarata ullen, men ingen "seriös" verksamhet alltså och därför inga lamm. Skulle jag vilja ha lamm, t.ex. för att hjälpa till att bevara allmogefåren (vilken ras det nu ev. blir), skulle jag ju alltid kunna skaffa en bagge i efterhand, (alternativt låna, eller är jag helt fel ute där?). Jag har letat lite här på sidan och internet i övrigt men inte hittat något om just det. Jag har funderat på att man skulle kunna kastrera en bagge men det är kanske för drastiskt med tanke på allmogefårens låga antal? Jag är väääldigt mycket nybörjare inom ämnet men hoppas att någon har lust och tid att svara på mina kanske dumma frågor.
Mvh Maria.

Småbrukaren

• Gäst
Re:Fårflock utan bagge?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-05 kl 09:30 »
Hej!

Visst kan du ha några tackor utan att ha bagge. Det är ju annars mest naturligt för fåren att leva i flock med en eller flera baggar, åtminstone under delar av året.

Eftersom du är nybörjare kan det vara bra att börja med tackor som inte lammar. Som du skriver kan du ju alltid skaffa en bagge i efterhand om du skulle vilja. En kastrat kan vara en bra idé. De är oftast väldigt lugna. Man behöver ju inte kastrera en bagge som skulle vara lämplig till avel. Du behöver inte ens ha en kastrerad bagge av samma ras som tackorna eftersom det ändå inte är någon risk för korsning.

Hälsningar Småbrukaren

kusinvitamin

Re:Fårflock utan bagge?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-05 kl 12:47 »
Hej!
Tack för svaret! Jag hade inte ens tänkt på att man kan ha en bagge av en annan ras... Ibland tänker man inte långt...   :-[  Hur som helst så dröjer det ett tag och jag har tänkt att gå en fårskötselkurs innan några får köps. Men då blir det nog en (kastrerad) bagge ändå! Tack igen! Mvh Maria.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1418 gäster, 4 användare
Erik Forsman, Tiomilaskogen, Staem, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser