Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder  (läst 4843 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: kraftfoder
« Svar #20 skrivet: 15 mar-08 kl 18:49 »
Om man vill ha arbetsnytta av sin hund så är de enda raserna att välja bland: Border Collie och Kelpie.
Man  kan faktiskt ha hunden i hundgård...

Det finns inget som går upp mot att arbeta tillsammans med sin hund. Det skapar en relation som går utöver det mesta! Att vara beroende av sin hund och den ställer upp för min skull och för att den tycker att det är så roligt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 15 mar-08 kl 19:15 »
Med en dåres envishet hävdar jag att en arbetande vallhund kan lösa detta problem enkelt. Dessutom lösa många andra problem i fårskötseln också!!!

Haken är ju att en vallhund kräver betydligt mer aktivering än att hålla undan fåren en eller två gånger om dan när man ger kraftfoder.... Framförallt vintertid är det kanske inte så många som kan erbjuda en hund tillräckligt med arbete. Och något av det värsta som finns är väl understimulerade vallhundar!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 15 mar-08 kl 19:31 »
Jag anser att det är fråga om ledarskap, inte aktivering.

Mina hundar får ingen annan "stimulering" än arbetet att hålla undar fåren på vintern...
Men jag håller med att det finns ingen värre än en Border Collie som flänger runt i sin egna lilla värld. Det problemet är oftast ett förarproblem, om hunden är rätt avlad förstås...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #23 skrivet: 15 mar-08 kl 19:48 »
Med en dåres envishet hävdar jag att en arbetande vallhund kan lösa detta problem enkelt. Dessutom lösa många andra problem i fårskötseln också!!!

Jag är säker på att du har rätt. Jag har en Working Kelpietik, som är jätteduktig att samla ihop fåren och fösa iväg dem in i ett hörn. Hon ligger kvar och vaktar och fåren stannar kvar - ända tills jag börjar hälla upp kraftfoder. Då hoppar de över hunden. Jag har inte lyckats lära hunden hur hon ska sätta sig i respekt. Jag är medveten om att det beror mest på att jag är dålig att träna och vallning är jag själv nybörjare på så jag har svårt att lära ut. Hur lär jag henne att se till att tackorna stannar kvar tills jag har serverat?
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 16 mar-08 kl 09:10 »
Stötta hunden med kommandon och mycket beröm tills hon fattat vad jobbet går ut på.  Det bästa är om någon annan häller upp kraftfodret ett tag, så att du kan koncenterar dig på hunden. Om det inte går, så vänta med att hälla upp i några minuter och hjälp hunden först.

Lycka till!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #25 skrivet: 16 mar-08 kl 10:16 »
Tack Vallhunden.
Jag ska göra ett ordentligt ryck och försöka jobba så. Jag gav upp, hon har fått ställa tackorna i hörnet och jag har satt för en grind men det är naturligtvis effektivare om hunden håller dem. Tackorna är nära att spränga grinden, till sist gör de nog det om jag fortsätter så, de klättrar på varandra och håller på och trampa ner mig när jag öppnar.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser