Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder  (läst 4824 gånger)

fungilla

kraftfoder
« skrivet: 10 mar-08 kl 09:14 »
Hur ger ni era få kraftfoder och pellets, mina blir heltkiga när de ser att jag kommer med hinken. Rädd för att de skadar varandra. Funderar så på en bra lösning.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Westan

SV: kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 09:31 »
Använder havre en gång om dagen. Det är inte så mycket, något hekt per djur mest för att bygga relationen och kunna
styra dem med hinken och få in dom i skyddd mot rovdjur - Lodjur - under natten.

Att göra själva utfodringen när djuren är närvarande är mycket stökigt och obekvämt. Oftast stänger jag fårhuset under dagen.
När jag öppnar  på kvällen vet fåren att det står dukat med havre. Det är något dom inte vill missa.

När de vid dåligt väder är inne är vi nästan alltid två som fodrar ut havren, då går det lite lättare.

fungilla

« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 09:43 »
Det skulle jag junna göra, ge dem på kvälleninnan de kommer in. Förtår att det är ohållbart i längden när de här stora, dräktiga  texeltackorna klättrar på varndra och även hoppar upp på mig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-08 kl 10:12 »
Ja. problemet är att alla tackor ska ha lika mycket varje dag, varken mer eller mindre. Kraftfodertokiga tackor anser att de ensamma ska ha allt, med hälsorisker till följd.

Jag har en bra Border Collie som håller bort fåren medans jag häller upp kraftfodret, det funkar ypperligt även i små utrymmen som ett fårhus. Jag kan göra rent fodertrågen och hälla upp kraftfodret jämt i alla trågen innan tackorna får komma fram och äta. Lätt som en plätt!!!
En bra vallhund har många användningsområden...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fungilla

« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 11:54 »
Jag trodde min hund Newfoundland/Leonberger skulle kunna hjälpa mig i fårhuset. Men gissa vem som är räddast. Inte nog med att hon är rädd för fåren så satte hon sig på elstängslet och trodde nog att ett får bitit henne i baken. Märker att detta blir ohållbart i längden.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 13:06 »
Jag skulle också behöva ha ett vettig system på att fodra kraftfoder. Ifjol när de inte var så många kunde jag fodra dem inne och stängde då innan jag hällde upp. Nu fodrar jag dem utomhus och det gäller att smyga ut för att sedan kasta sig fram och tömma i tre olika tråg innan man blir nerrusad.  ::)  Hittills har baggarna gått med den stora gruppen. Men, de ska flyttas på denna veckan för nu ska kraftfodergivan ökas inför lamning. Jag ska också ta in de små tackorna (fjolårslammen) så att de får i sig mer av kraftfodret och kan äta under lite lugnare former. Det är mest de som blir lidande över det usla systemet jag haft hittills och de har inte hämtat sig som de borde efter höstens parasitangrepp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 13:23 »
vi byggde en liten fodringsanläggning. det är c:a 3 meter lång med grindar på kortsidan. jag släpper in 4 stk i taget där varje tacka har så att hon kan sticka ut huvudet på långsidan och jag lägger 4 stk foderbaljor med foder i. det är mycket enkel och jag vet att alla får sin ranson.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 13:28 »
Hur ger ni era få kraftfoder och pellets ?

Jag brukar hälla fodret på deras foderbord. Och så äter dom från det.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

fungilla

« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 13:33 »
De kastar sig och knuffar bort varandra, gjorde ett långt fodertråg som skulle räcka till alla men de knuffar varandra ändå

dawnrun

• gails hemsida
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 17:04 »
http://picasaweb.google.com/gailfawcett/FoderrNna
här finns bilder på min foderränna
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 19:11 »
Kanonfin foderplats..

Vi har bara Gutar hemma.. de behöver ingen sån..

Men vi ska köpa sex dräktiga Shropshire tackor med tillhörande bagge..så det börjar bli aktuellt..
Har du nån ritning på bygget..  :-[ / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 20:31 »
Vad fin den är! Jag skulle behöva någon snickarkunnig här hemma, det ser jag ju.  :P

fungilla

« Svar #12 skrivet: 11 mar-08 kl 01:00 »
Hmm den var inte dum..Ska studera bilderna noga..

dawnrun

• gails hemsida
« Svar #13 skrivet: 11 mar-08 kl 09:51 »
det krävs mycket fantasi  ;D baksidan är gjort av botten till en gammal vattensäng ;D jag har en mycket duktig man, dock ej snickare. jag tar in djur ifrån bägge håll. jag har tackor med lamm till vänster och tackor utan till höger. det är jätte enkelt att fodra.
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 09:53 av dawnrun »

Fåraherden

• -
« Svar #14 skrivet: 14 mar-08 kl 08:52 »
Det här är ett intressant problem. Jag har en stor grupp får, tackor, med lamm nu, cirka 80 djur som går tillsammans. De blir helgalna när det är kraftfoderdags. Jag stänger dem ute från ligghallen. Där häller jag fodret i ett lånt tråg, kanske fem meter. De trycker så hårt mot grinden att de flera gånger sprängt den. Hade en metallgrind, den blev skrot.
När de väl rusar in, som ett expresståg på droger,  fodrar jag i fler tråg, ute. Det finns plats åt alla, men ändå blir det stökigt. Blir det luckor i "fårväggen" försöker vissa tackor belammra tråget genom att stå, eller rentav lägga sig i det, allt för att hindra polarna från att få sitt foder. Det har hänt att både tackor och lamm kommit ner och skadats i kalabaliken.
Det intressanta är att det här varierar med säsong. De är väl rätt sugna på kraftfoder alltid, men på sommarn och hösten är det betydligt lugnare.
Jag har försökt att splitta i mindre grupper, men det minskar egentligen inte problemen och ger mer arbetsbelastning.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 15 mar-08 kl 11:31 »
Nu har ju jag inte fler tackor än att jag kan fodra dem i hink utan att riskera livet, men om jag hade haft många tror jag att jag hade satsat på en kraftfoderautomat och transpondrar. En bekant har det, och det är inte så krångligt eller dyrt som man tror, om man är lite om sig och kring sig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 15 mar-08 kl 14:01 »
Nu har ju jag inte fler tackor än att jag kan fodra dem i hink utan att riskera livet, men om jag hade haft många tror jag att jag hade satsat på en kraftfoderautomat och transpondrar. En bekant har det, och det är inte så krångligt eller dyrt som man tror, om man är lite om sig och kring sig.

Det låter inte dumt alls med en sådan kraftfoderautomat. Inget för oss just nu kanske men, vet du var man kan läsa mer om sådana?

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 15 mar-08 kl 14:08 »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 mar-08 kl 16:28 »
Med en dåres envishet hävdar jag att en arbetande vallhund kan lösa detta problem enkelt. Dessutom lösa många andra problem i fårskötseln också!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 15 mar-08 kl 17:47 »
Med en dåres envishet hävdar jag att en arbetande vallhund kan lösa detta problem enkelt. Dessutom lösa många andra problem i fårskötseln också!!!

Jo, nackdelen med det är ju att man måste skaffa en vallhund också.  ;) Skämt å sido så har jag kikat lite på vallhundar men, eftersom maken är pälsdjurskänslig behöver vi en som inte fäller och den enda jag hittat är pumi men, det verkar inte vara någon som vallar med sina pumis.  ::)
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 17:49 av javill »

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser