Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Emaljerad smalspis  (läst 23219 gånger)

Hacke

• Värmland
Emaljerad smalspis
« skrivet: 09 mar-08 kl 19:12 »
Tjänare på er flickor och pojkar.
Efter lite strul med mysko lösenord ??? är man då inne i detta forum. Här finns ju massor av olika folk och diskussioner. I kväll så får det räcka med frågan om mitt ev köp av smalspis.
Min Velox gjutjärnspis har sjungit på sista versen nu i vinter. Jag har fått tag i en skaplig Wamsler kökspanna med ackumulator tank som jag så småningom tänkte fixa dit i stället. Eftersom Wamslerpannan är ganska smal kommer jag att få utrymme över och ledig rökgång. Jag tänkte att utnyttja detta utrymme till en sk. smalspis. Har fått nys på en sådan i blocket; en emaljerad husqvarna på 30 gånger 60 centimeter och ca. 75 cm hög. Enligt säljaren så är eldstadsutrymmet 25 cm !!!  :o högt. (tycker att det verkar väl högt, undrar om han mätte rätt.)
Jag tänkte alltså att värma upp köket med denna smalspis under tiden jag mixtrar med Wamslerpannan och ack-tanken. Sedan när allt någon gång i framtiden blir färdigt så får smalspisen vara kvar som reserv, om det blir strömlöst. Till saken: Finns det någon på detta forum som känner till effekten på en sådan här emaljerad smalspis, med heltäckande lucka över själva eldstadsluckan och askluckan. Klarar den t.e.x. att värma upp ett kök på ca. 20 kvadrat utan tillskott av elvärme.
Tacksam för råd från någon som vet vore jag.

Hälsningar Hacke

ca

SV: Emaljerad smalspis
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 17:17 »
hej och välkommen. Förr var kökspannorna bara "kökspannor" utan möjlighet till matlagning och då monterades ofta en smalspis in vid sidan om pannan just för att kunna laga käk på denna.Wamslern har ju kombinationen så att montera båda verkar lite overkill. Sen kan det väl även vara krux med att hitta en rökkanal till? Överväg istället att lägga lite mer krut på att få in wamslern och ev förbättra den med keraminsats eller köp till miljöinsatsen som krävs för att den skall bli riktigt bra. Det är ju snart sommar och en kvarts körning med kupevärmaren borde temporärt få upp värmen i köket.Huvudsaken är att anläggningen fungerar innan elpriset fördubblas i juli.

Hacke

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-08 kl 19:23 »
Tack för dina synpunkter.
Jag tänkte nog också till en början lägga ner mitt krut enbart på Wamslern. Tanken var då att kasta ut Veloxen och ersätta den med Wamslern och använda den som en vanlig vedspis, utan att koppla in något cirkulationsvatten. Jag tänkte alltså att dela upp arbetet i två etapper, men enligt Wamslerns instruktionsbok (K 52 Cm) var det absolut inte tillåtet att elda i pannan utan att koppla in något vatten. Vitsen med smalspisen skulle vara att jag hade värmen tryggad i köket utan att behöva jäkta med Wamslern. Ett helt nytt värmesystem med ackumulatortank, rör med kopplingar mm är ju inte fixat på en förmiddag precis. Enligt samma instruktionsbok kräver också Wamslern en 16-17 cm rökpipa. Sotarmästaren som var här menade att det var i mesta laget och tyckte att det kunde räcka med 15. Nuvarande rökpipa till Veloxen är tyvärr för liten så jag tänkte att utnyttja en gammal rökpipa till en bakugn och montera in en dubbelmantlad rökslang där.
Det finns faktist färdiga miljötillsatser att sätta in i Wamslerspisen, enligt Hans Forsman i Strängnäs.
Jag får nog ringa ytterligare en gång till honom och höra varför man inte får elda utan att koppla in vatten i pannan. Sotarmästaren som var här kunde i alla fall inte begripa varför.
Kan du ???

Hacke

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 19:30 »
Himmel och pannkaka, sa du fördubblas.  :o

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 19:39 »
Kanske är det risk för överhettning som gör att man avråder från eldning utan vattenkylning?
Av snålhet kanske det bara är plåt istället för gjutjärn på vissa exponerade delar i spisen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Winnie

« Svar #5 skrivet: 11 mar-08 kl 19:45 »
Vattenmanteln i en wamslern är gjord i plåt och ligger direkt utsatt för den mesta värmen i eldstaden, om man eldar utan vattenmanteln inkopplad är det stor risk att den spricker!!!

Har rökkanalen klarat en "normal" vedspis så lär den klara wamslern med! (såvida den inte är alltför kort)

Om det inte är absolut nödvändigt att sätta in ett insatsrör i pipan så avråder jag från det av den enkla anledning att man isolerar bort den värme som skorstenen så väl behöver för att må bra!!

Hacke

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-08 kl 20:30 »
Använder man insidan av skallen så begriper man väl att det nog ligger till som ni säger om risken för överhettning, utan vatten i pannan. Det där sista om nackdelen med insatsrör i skorstenspipa har jag aldrig hört men det kan nog ligga något i det också. Rökgången från den här bakugnen är delvis raserad efter en ombyggnad, i samband med en soteld på -60 talet. Fr.o.m. andra våningens tak och vinden så är rökgången däremot intakt. Kanske så kunde man mura upp en modulskorsten från pannan till den här rökgången och slippa röret, fast det blir nog lite dyrare är jag rädd för. Jag tänkte i alla fall att låta provtrycka den sista delen av rökgången, för vilket det blir med rör eller något annat så tänkte jag att koppla på den här sista delen, förutsatt att den är tät.
Många frågor blir det.  ???
Annars, inga idéer om smalspisens effektivitet. Elda i torr Wamsler kan jag nog glömma om jag inte vill ha den sprucken  :)
Tack i alla fall för tipsen.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 11 mar-08 kl 20:51 »
Om man bara ser till att det inte kommer in nederbörd i skorstenen bör det väl fungera med insatsrör?
Nederbördstätningtätning upptill mellan det nya röret och den gamla rökkanalen alltså, men såpass öppet att det blir ventilation.
En vältäckande huv över skorstenen fyller nog funktionen.
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 21:16 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-08 kl 21:11 »
Vi har en sån smalspis och den värmer upp köket oerhört gott :) väldigt käck att laga mat på vid elavbrott. Spara den om du kan...

Hacke

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-08 kl 14:28 »
Tack för den upplysningen.
Jag har inte skaffat någon spis än, men jag ämnar göra det. Det blir en sådan med hel lucka framför själva eldstadsluckan och askluckan. Är det samma typ som ni har tror du.

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-08 kl 15:14 »
Tack för den upplysningen.
Jag har inte skaffat någon spis än, men jag ämnar göra det. Det blir en sådan med hel lucka framför själva eldstadsluckan och askluckan. Är det samma typ som ni har tror du.

Just precis en sån! Den stod i kåken när vi flyttade in. En vit järnframsida med dörr. Dörren är lika hög som spisen. Får plats ganska mkt ved. En hel platta på som man kan steka,koka på! Finemang...
Ska måla om den tänkte jag så att den ser ut som ny.
På Jul så har vi ju extraplattor och extra värme. Det blir väldigt varmt i köket kan jag säga. Inte i närheten av element.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #11 skrivet: 12 mar-08 kl 16:05 »
Hej

Jag har en sådan här smalspis i mitt kök. Den är så väl inmurad att den knappt avger någon värme från sidorna bara uppifrån plattan. Man måste elda rejält halva dagen för att det ska bli en god värme från hela spisen. Jag är inte helt nöjd med den, men visst den värmer köket.

Om jag någon gång i mitt liv får råd ska jag byta ut den mot en hederlig gammal vedspis (ringaspis)

Mvh Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Hacke

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-08 kl 19:46 »
Jo med en sådan inbyggnad blir det nog svårt att få någon riktig värme. Fast kaklet borde väl leda värmen ganska bra, men det är väl tegel innanför förstås som isolerar. Ville man få ut största effektivitet ur den spisen skulle man ju plocka bort hela rasket, men det blev förstås inte så snyggt.
Annars så kan man nog få en skaplig gjutjärnspis för en 3000 kr ungefär. Titta på blocket, där finns ju högvis med spisar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 mar-08 kl 20:07 »
När klumpen väl är uppvärmd borde den hålla värmen ganska länge.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #14 skrivet: 12 mar-08 kl 20:24 »
Inte så länge som man skulle kunna tro. Den värmer bra när man eldar för fullt men kyls ner snabbt om det är kallt och är bara varm precis runt om. Man kan i alla fall värma händerna på den ganska länge.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 mar-08 kl 15:47 »
Aha så inbyggd är inte vår smalspis ;D inte undra på att vi har det varmt när vi eldar.

kanske ska ta en bild...

Hacke

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-08 kl 19:03 »
Ja sätt gärna in en bild om du har möjlighet. Jag skall åka och titta på min spis någon gång de närmaste dagarna och jag köper den om jag tycker att den ser bra ut. Det kan vara kul att se om det är samma modell.

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 mar-08 kl 19:09 »
Ok här kommer den omålad och dan :P

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 14 mar-08 kl 17:01 »
Finns det skillnader i funktion mm, mellan smalspisen och en gammeldax vedspis? Större mängd ved får plats i smalspisen?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hacke

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 14 mar-08 kl 18:18 »
Återkommer med rapport om detta i morgon då jag får hem spisen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser