Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga altan, undvika plintar?  (läst 11177 gånger)

Fritjoff

Bygga altan, undvika plintar?
« skrivet: 09 mar-08 kl 17:24 »
Måsåhända att jag har ett lager av gamla telefonstolpar, och ett lager lätt använt, tryckat, altanvirke (två släktingar till mig bestämde sig samtidigt för att byta ut deras altanbrädor för att springorna emellan brädorna var lite för stora, och undrade om jag kunde hjälpa dom köra det till tippen  ::) ).

Nu har jag även en mindre gäststuga som frugan vill ha en altan till. Den är avlång, kanske en 7 meter lång och tänkte väl bygga ut en 2 1/2 meter eller dylikt.

Jag är rätt så lat, så jag har tänkt lite och funtat på om man kan använda telefonstolparna istället för att gräva/borra och gjuta plintar? Marken är lerjord förresten. Min tanke var väl att gräva ett mindre dike i en rektangel där jag vill ha altanen, fylla diket halvvägs med grus, packa och sedan lägga i telefonstolparna och fästa ihop dom. Sedan att spika på tvärbrädor och altanbrädorn direkt på detta.

Alternativt borra hål i telefonstolparna och slå i små stolpar så att dom ligger stilla.

Är detta befängt eller kan det fungera? Är helt ny på byggnationer av alla dess slag,men jag gillar att återvända andras skrot till något nytt.

ersam

• -
SV: Bygga altan, undvika plintar?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 18:54 »
Låter väl alldeles utmärkt sätt att använda sina stolpar till. Betydligt bättre än som jag sett  på andra håll som kanter till trädgårdslanden...  :P
Har själv byggt ett enkelt uthus på slipersgrund som jag bara grävde ner 5 cm i matjorden. Det håller många år.

Skulle det mot all förmodan sätta sig så är det ju bara att ta ett spett eller en domkraft och lyfta upp den delen som satt sig. Lägg sedan under en sten. Lägg tiden och kraften på nått mer spännande projekt istället än att gräva plintar!

ES

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 13:30 »
i sommar då vi grävde om infarten så gjorde vi en uteplats(ej klart  :-[)
gården jämnades för rätt lutning och asfaltskross lade över området, packades hårt.
sen lade vi på gårdssingel, och jämna till.
vid uteplatsen är bara reglar nedlagda och fästa i varandra och bara lagda mot timmerväggen sen är golvet lagt och skruvat på det...så alltså underlaget för reglarna är även där asfaltskross samt gårdssingel. ett litet mellanrum mellan golv och singel på några cm
allt virke har vi fått då en skulle bygga om sin uteplats  ;D även väggar och fönster finns men troligen ska vi inte ha det. tak fanns innan.
och som kant runt hela infarten lade vi kantade timmerstockar av gran...telestolpar funkar ju också t gårdskant och instället för reglar.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

wikhall

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 11:51 »
Jordankare! Och ett bra dränerat underlag...

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 15:51 »
Hmmm. Tack för svaren! Mycket att tänka på.. Keroson risken gör mig lite tveksam. Finns det något sätt att veta om dom är kerosonimpregnerade?  Stolparna har legat som "väggar" till en ridbana, mestadels begravt i jord och sand, i ungefär 30 år...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 13 mar-08 kl 19:21 »
Hmmm. Tack för svaren! Mycket att tänka på.. Keroson risken gör mig lite tveksam. Finns det något sätt att veta om dom är kerosonimpregnerade?  Stolparna har legat som "väggar" till en ridbana, mestadels begravt i jord och sand, i ungefär 30 år...

Det är giftiga kemikalier du har att göra med! Men har du inte direktkontakt med dom, inte i odling och de är gamla (och därmed urlakade) så känner jag att i relation till avgaser, besprutade livsmedel, tillsatser etc så är det skit samma.

Så egentligen ska du skicka sakerna till destruktion! Men se det som en resurs och utnyttja dom men med förstånd.

ES

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 13 mar-08 kl 19:52 »
Citera
Och ett bra dränerat underlag...
pga av att det inte dränerades rätt på gården innan gjorde vi om.(innan rann vattnet in mot där vi byggde uteplats nu och mot ena huset)..och vi spola och spola och det regna och regna och regna mer...så nu vet vi att det dräneras/rinner bort såsom vi vill. dock kolla vi NOGA att vi fått rätt lutning m krossen.
Citera
Det är giftiga kemikalier du har att göra med! Men har du inte direktkontakt med dom, inte i odling och de är gamla (och därmed urlakade) så känner jag att i relation till avgaser, besprutade livsmedel, tillsatser etc så är det skit samma.
Så egentligen ska du skicka sakerna till destruktion! Men se det som en resurs och utnyttja dom men med förstånd.
därför jag valde kantsågad granstockar runt gården...m risk att få stickor i sig då man e barfota...men håller m ersam att då man ej har direkt kontakt osv...så  då aåteranvänder ju  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser