Måsåhända att jag har ett lager av gamla telefonstolpar, och ett lager lätt använt, tryckat, altanvirke (två släktingar till mig bestämde sig samtidigt för att byta ut deras altanbrädor för att springorna emellan brädorna var lite för stora, och undrade om jag kunde hjälpa dom köra det till tippen

).
Nu har jag även en mindre gäststuga som frugan vill ha en altan till. Den är avlång, kanske en 7 meter lång och tänkte väl bygga ut en 2 1/2 meter eller dylikt.
Jag är rätt så lat, så jag har tänkt lite och funtat på om man kan använda telefonstolparna istället för att gräva/borra och gjuta plintar? Marken är lerjord förresten. Min tanke var väl att gräva ett mindre dike i en rektangel där jag vill ha altanen, fylla diket halvvägs med grus, packa och sedan lägga i telefonstolparna och fästa ihop dom. Sedan att spika på tvärbrädor och altanbrädorn direkt på detta.
Alternativt borra hål i telefonstolparna och slå i små stolpar så att dom ligger stilla.
Är detta befängt eller kan det fungera? Är helt ny på byggnationer av alla dess slag,men jag gillar att återvända andras skrot till något nytt.