Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  från glädje till sorg  (läst 2093 gånger)

fungilla

från glädje till sorg
« skrivet: 09 mar-08 kl 16:56 »
¨Fick lamm för  första gånge i fredags och var jättelycklig. Allt var bra med tckan och det lilla bagglammet. Men idag ligger hon bara och efter vetrinäresök konstaterats ev listeriosbakterie. Talade om att dödlighten var stor och att resteande av besättningen kunde vara smittade. Kunde bero på ensilaget. Har nu bärt bort och kastat allt ensilage.Har någon mer vrit utsatt för detta? Jättetacksam för goda råd. :'( :'(
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

fungilla

SV: från glädje till sorg
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 21:00 »
Nu blev jag lite tveksam då jag läst en del om olika sjukdomar på forumet. Min tacka har nämligen inte kissat på länge såg jag när jag undersökte  halmen. Kom gärna med förslag om vad det ka vara.

hustran

« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 09:12 »
Usch, vad svårt när man inte ser tackan eller är veterinär. Får hon ngn. medicin? Själv skulle jag nog prova att ge henne vätska gärna med energibalans. Hon har ju dessutom lammat då kan det behövas mycket. Om hon är uttorkad så kan du kolla det genom att "nypa" i halsskinnet ( ses bäst om hon är klippt) om det liksom inte går tillbaka direkt så är hon torr. Det kan ju vara hypocalsemi (lammförlamning.) Men det borde ju en vet. ha sett. Då brukar man ge Kalciflex el ngt. liknande subcutant, under huden alltså. Numera får man inte göra sånt själv, bara vet. Hoppas allt går bra med henne o lycka till med de andra också.

fungilla

« Svar #3 skrivet: 10 mar-08 kl 11:49 »
Hon får penecilin. Ringde vetrinären igen för att ev få kalktillskott. Men han trodde inte att det var det felet. Ska åka och köpa energitillskott.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 13:22 »
Men idag ligger hon bara och efter vetrinäresök konstaterats ev listeriosbakterie.

Du får nog lita på att din veterinär har rätt.
Man får ju hoppas att den kan skilja Acidos o Hypokalcemi från Listerios.
Annars ska du nog byta vet. nästa gång.

Hur ser din tacka ut nu ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 09:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

fungilla

« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 13:36 »
Hon står upp men är lite stel i benen. Har gett henne lammnäring+vitaminer  i nappflaskan. Blev jättegad för hon har druckit vatten också. Men har ingen matlust alls.

fungilla

« Svar #6 skrivet: 11 mar-08 kl 01:03 »
Jo men jag vet inte vad jag ska göra för att få henne pigg. Tänkte att det är  bättre att hon får i sig någonting. Köpt energibalans och blandat med vatten, fick i litegrann. Det ser ut som om hon inte orkar öppna munnen för att äta. Hon åt litegrann när jag petade in maten

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 mar-08 kl 09:47 »
Jo men jag vet inte vad jag ska göra för att få henne pigg. Tänkte att det är  bättre att hon får i sig någonting. Köpt energibalans och blandat med vatten, fick i litegrann. Det ser ut som om hon inte orkar öppna munnen för att äta. Hon åt litegrann när jag petade in maten

Ger du energibalansen med spruta (utan nål) rakt in i munnen? I så fall borde hon få i sig det du har i sprutan. Hon måste få engergi för att orka äta skulle jag tro. Det ska ju energibalansen kunna lösa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-08 kl 09:52 »
Säger som javill :)

Du får öppna munnen på henne och ge henne!
Det är ju inga droppar vi pratar om nu utan flera deciliter energibalansblandning.
Är det så att hon har Acidos "trots att din vet. inte tror det" är det ju viktigt att du ger henne Energibalans morgon och kväll. Så hon kommer igång och börjar äta.
Om hon kan stå upp och gå omkring så kan hon öppna munnen.
Men vill bara inte göra det.

Ge inte Lammnäring hennes våm är inte van vid det nu när hon är vuxen.

Men seriöst... varför trodde din vet. på Listeria och inte A. eller H. ??

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 11 mar-08 kl 12:54 »
Efter som de är innom ett dygn från lamningen så funderar jag på om ni har kollat om hon inte har fler lamm kvar i livmodern....

efter börden har gått normalt...?

kan ju vara nåt lamm som är dött annars tex.. men de borde ju veterinären kollat tycker man...

om de skulle vara så, så blir hon ju sjuk o får likförgiftning... även livmoders inflamation kan de ju få i samband med lamningen... men då får de ju feber osv... nu får hon ju pencilin så de är ju ioförsig bra...

men just kalk brist på tackor är ju väldigt sällsynt efter lamningen... den brukar komma ett en eller ett par veckor före lamningen på får... de är kor som oftast får kalk brist efter kalvningen ...

men acidios kan ju förekomma... så klart...
vilken ras är hon... o är hon mager över länd ryggen...

men efter som de är precis dan efter lamning så kan man ju tycka / tro att de verkar kunna ha nåt med de att göra ..... :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-08 kl 14:35 »
Jag har varit med om kalkbrist på nylammade pälstackor som haft trillingar (stora). Det kom inom 24 timmar. Med kalkinjektioner, energibalans, matolja för att få ut förstoppningen och våmstart så kom magen igång igen och alla klarade sig mycket bra, och lammen förblev friska! Det tog 3-4 dagar att få igång tackorna igen helt. Absolut inget kraftfoder under denna tiden!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fungilla

« Svar #11 skrivet: 17 mar-08 kl 12:10 »
Jag är så glad min tacka lever och mår bra och det tror jag är tack vare  era goda råd. Tvingade i henne energibalans och småbitar med e-vitamin pellets.. Och helt plötsligt stod hon och åt själv för fullt. Nu har tre tackor till lammat. Och alla mår bra.En ensam  och två tvillingpar, men oj vilka stora lamm.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 17 mar-08 kl 12:15 »
Det var roligt att läsa fungilla! Trägen vinner.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser