Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att driva ett hus.....  (läst 4438 gånger)

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
Att driva ett hus.....
« skrivet: 09 mar-08 kl 16:32 »
Hej.

Jag (vi i familjen) har bestämt oss för att bygga nytt, och ju mer forskningen runt detta har framskridit desto mer lutar vi åt någon form av ekologiskt lågenergibygge.

Vi är INTE några skogstomtar som tänker bo i jordkula med järnkamin utan planerar att få med så mycket av nutidens bekvämligheter som möjligt.

Vad gäller uppvärmning så kommer den att baseras till stor del på passiv solvärme och solpaneler för värme och varmvatten med ett tillskott från kökspanna typ flådigare Wamsler och eventuellt en vattenmantlad braskamin.

Alltså, ingen el mer än till cirkulationspumpar för uppvärmningen.

Matlagning sker på Wamslern vintertid och troligen med gashäll på sommarn.

Matförvaring är tänkt att i första hand tas om hand med ett mordernare kallskafferi kylt m.h.a ca 40-50m slang nergrävt på frostfritt som luften tas in igenom.
Förutom detta behövs det frysmöjligheter, (box?) och eventuellt ett mindre kylskåp i direkt anslutning till köket.

Kvarstår tvätt och belysning.
Tvätt: Högeffektiv tvättmaskin (ev tumlare) och hängtorkning.

Belysning: Framförallt LED och lågenergilampor där det behövs mer ljus.

Tillkommer TV, datorer mfl leksaker.

Mycket text för att komma fram till min egentliga fråga.. :)

Anser ni att man på ett rimligt sätt kan driva en kåk enligt ovan utan anslutning till elnätet?
Tanken jag har är att klara merparten av driften på sol och vind (ev vatten om jag har tur och hittar rätt tomt) med tillskott av dieselverk vid extrem otur med vädret eller vid tillfälliga extrabehov (ex byggmaskiner.)

Ideér? Åsikter? förslag?

MVH: Andreas

PS: Detta är inga fria fantasier utan kommer att genomföras i en eller annan form. Om ni har mer detaljerade frågor om huskonstruktionen än vad som flyktigt beskrivits ovan så fråga gärna :) DS.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 18:08 »
Jag anser att det blir snordyrt att producera el till ett hus med "modern standard", dvs datorer, tvättmaskin, TV etc. Räknade på det själv och kom fram till att det mest ekonomiska i så fall är att skaffa sig ett dieseldrivet elverk, och då har man bara uppnått jättedyr el producerad på ett miljöförstörande sätt.

Att minska på den el man köper via två hål i väggen är däremot både ekonomiskt och miljövänligt.

Vill man bli helt oberoende bör man satsa på att i princip inte förbruka någon el alls. Inga datorer, ingen tvättmaskin och ingen TV. Vevdriven mobiltelefon var ett förslag från en annan tråd.

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 18:44 »
Jo..minimering av elförbrukning ingår ju naturligtvis i planen...

Men eftersom man numer inte betalar ett fastpris för att få fram el till ett nybygge utan den faktiska kostnaden vilket inkluderar grävning sprängning m.m. så kan notan hamna på astronomiska summor om man har tänkt sig att bo en bit utanför allfartslederna.

Har hört om skräckexempel på närmare en kvarts miljon.... Och då börjar ju alternativen bli intressanta.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 19:22 »
Om det är rimligt eller ej beror ju på flera saker. Det är nog en fråga som man får ställa sig själv. Även om det aldrig blir jordkulestandard så kan ju mycket av vardagslyxen få ge vika.

Om man skaffar en tomt där det inte kostar så mycket med nätel kanske det ändå är värt det.
Inget hindrar ju att man lever snålt och miljövänligt för det.

Ska man sen evetuellt sälja är det ett minus om det inte finns 220 volt till huset.

Men der klart. Du har inte specificerat hur stor vindkraftverk du tänker bygga.
Du kanske kan ha en utomhuspool med 37 gradigt vatten året om :)

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 19:31 »
Tjenna Tompa :)  Jasså du är här med...

Jo...självklart...om jag kan få fram el till huset för en sansad peng så tänker jag ju göra det.

Men tanken på egen produktion finns ändå med... Dels för framtiden, med som jag misstänker, dramatiskt höjda priser och dels för att jag vill klara mig vid eventuellt bortfall av nätspänning.

En variant som jag lekt med är att om jag kan få nätspänning för en rimlig kostnad, bygga upp ett reservsystem som täcker belysning, cirkulationspumpar, frys och vattenpump.

Då snackar vi ju handtvätt, men har ändå med all uppvärmning, matförvaring och vatten.
Och då lär ju systemet bli betydligt mindre än om jag skall kunna täcka tvättmaskin m.m.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #5 skrivet: 09 mar-08 kl 20:05 »
Visst, man är överallt  :P

Ett reservsystem bara då det blir strömavbrott? Jag skulle inte lägga allt för många tusen på det. Det kanske beror på hur långt ut i ödemarken man bor i och för sig, men här hemma är det sällan långvariga strömavbrott.

Men i den där lilla sommarstugan på 50 kvm skulle jag satsa på en batteribank som laddas av solceller och vindkraft. 12 volt och med inverter 220. Solfångare skulle ge mig varmvatten.

Det är en skön känsla att känna oberoende, men jag tror det handlar mer om livsstil och filosofi.
För varken solfångare, solceller, vindkraftverk eller batterier är gratis och man får säkert ändå räkna med att duscha i kallvatten ibland.  8)

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #6 skrivet: 09 mar-08 kl 21:22 »
Jag håller med om att el är dyrt att tillverka själv.

Ska man ha vindkraft gäller det att bo i ett blåshål. Det vill man ju inte.

Solvärme kräver sol.

Batterier är dyra.

Dieselelverk är dyra i drift och man tröttnar på underhållet.

Summan av det hela blir att en kvarts mille är nog ändå värt det. Summan man lägger in ligger kvar under husets livslängd som är kanske 100 år. Då blir det inte så farligt ändå. Ska du dra in el om 30 år kan det gå på 1 miljon. Räkna med räntan på utgiften så är det en tusing i månaden. Göra el själv kostar minst det om man räknar på batterier, elverk, solceller mm.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 00:02 »
Vi kör ungefär som du beskriver, jag har räknat ut att vi skulle vara självförsörjande stora delar av året med ungefär 2000W i solceller a 61kr/w. Nu har vi ju inte riktigt så mycket pengar, för då skulle vi ha köpt elanslutning istället. Den här vinter var dessutom katastrofalt dåligt när det gäller soltimmar. Kolla gärna nån av de andra trådar i dessa forum där jag har berättad mer om vårt off-grid-system. Det är dyrt, det är miljöovänligt och det kräver underhåll. Men inkoppling på elnätet skulle gå på cirka 400kkr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 00:07 »
Vi kör ungefär som du beskriver, jag har räknat ut att vi skulle vara självförsörjande stora delar av året med ungefär 2000W i solceller a 61kr/w. Nu har vi ju inte riktigt så mycket pengar, för då skulle vi ha köpt elanslutning istället. Den här vinter var dessutom katastrofalt dåligt när det gäller soltimmar. Kolla gärna nån av de andra trådar i dessa forum där jag har berättad mer om vårt off-grid-system. Det är dyrt, det är miljöovänligt och det kräver underhåll. Men inkoppling på elnätet skulle gå på cirka 400kkr.

400 loppor!?...det var nog det dyraste jag hört hittills!

Får man fråga hur lång sträcka det rör sig om ungefär och var i landet du finns?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 13:06 »
400 loppor!?...det var nog det dyraste jag hört hittills!

Får man fråga hur lång sträcka det rör sig om ungefär och var i landet du finns?

900meter inkl 1 transformator, rimforsa och svar på frågan du inte ställde: Eoff.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 13:22 »
Det var det jävligaste jag har hört....

Skall slutkunderna betala för trafon nu också??

Vart fan skall detta sluta...?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 14:23 »
Det är väl egentligen rättvisast, varför ska andra kunder betala för någon enstaka förbrukare i obygden.
Dom skulle passat på att dra in el på den tiden staten subventionerade ledningsdragningen.
Dessutom bidrar förbrukarfinansiering till att koncentrera nybyggandet.
Annars finns det risk att det byggs stugor utspritt som alla ska ha kollektivfinansierad ledningsdragning.
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 14:38 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 15:00 »
Det är väl egentligen rättvisast, varför ska andra kunder betala för någon enstaka förbrukare i obygden.
Dom skulle passat på att dra in el på den tiden staten subventionerade ledningsdragningen.
Dessutom bidrar förbrukarfinansiering till att koncentrera nybyggandet.
Annars finns det risk att det byggs stugor utspritt som alla ska ha kollektivfinansierad ledningsdragning.

anar en liiiten aning sarkasm där... :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 15:07 »
anar en liiiten aning sarkasm där... :)

Ingen skadeglädje alls, jag förstår att det är en knepig situation.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #14 skrivet: 10 mar-08 kl 16:19 »
 Jag har också tänkt lite på det här att inte ha el i huset, nu bor jag i Norra Lappland och mitt hus har källare så jag måste ha det varmt annars förstörs det.
 Det jag kom fram till var att det mesta går hyggligt att lösa med solceller och ett elverk som backup och några batterier. Varmvatten till att tvätta sig gör man lämpligast i en vedeldad vattenvärmare dessutom skulle det vara trevligt med bastu förstås.
 
 En lösning på klädtvätt och frys skulle vara att ha dessa faciliteter på något ställe där det finns nätansluten el. Till exempel tillsammans med andra som vill leva på samma sätt och dela kostnaden med dessa, eller hyra in en tvättmaskin och en frys hos någon kompis.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #15 skrivet: 11 mar-08 kl 17:04 »
Skulle tro att en tvättmaskin som får vedeldat varmvatten kan bli ganska strömsnål. Ett elverk klarar av en tvättmaskinsmotor.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #16 skrivet: 11 mar-08 kl 17:44 »
Skulle tro att en tvättmaskin som får vedeldat varmvatten kan bli ganska strömsnål. Ett elverk klarar av en tvättmaskinsmotor.

En föreläsare vi hade på kursen Bärkraftigt byggande och boende, Stefan Larsson, hade ett klurigt sätt att koppla in varmvatten på tvättmaskinen i sitt eget hus. Han hade ersatt värmeslingan med en värmeväxlare som styrdes av en magnetventil. Tvättmaskinen släppte in kallt vatten som vanligt, och när tvättvattnet skulle värmas så slog den på vad den trodde var värmeslingan. Det som hände istället var att vattnet pumpades genom värmeväxlaren där vatten från ackumulatortanken utgjorde tillsatsvärmen. Tvättmaskinen slog av och på uppvärmningen genom att aktivera magnetventilen. Inga förändringar behövde göras i maskinens program. Det tog bara lite längre att tvätta en omgång tvätt jämfört med elvärmaren, enligt föreläsarens fru (som också var med). Men tvätten blev fin med solens hjälp och det var de stolta över.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #17 skrivet: 11 mar-08 kl 18:31 »
Ett smart tips som bör vara enkelt att ta efter.

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #18 skrivet: 16 mar-08 kl 17:25 »
Bygg en sådan här generator med flera skivor,större effekt.Det blåser mycket mer på vintern än på sommaren.Bladen köper man från en tillverkare.
http://24volt.eu/projekt_vindkraftverk4.php
Ladda sedan ett sådant här batteri.Byts redan vid 40% försämring då det skall räcka hela dagen.
http://www.blocket.se/vi/15229320.htm?ca=11_s
En mast.
http://www.blocket.se/vi/15043309.htm?ca=11_s
Gärna en högre,fås från vägverkets påkörda höga master som kortas en bit där dom vart påkörda.
En bra växelriktare som klarar all last.Sony Boy. http://www.energymatters.com.au/sma-m-30.html
Både för solceller och vindkraft.Sinusriktare=bättre sröm än på nätet.
Mitt system klarar kyl och frys i fjorton dagar utan laddning.Men jag har bara solceller och är bara där på sommaren.
Klarar dammsugare micro hårtork osv.
« Senast ändrad: 16 mar-08 kl 17:47 av PRIUS »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Att driva ett hus.....
« Svar #19 skrivet: 16 mar-08 kl 17:40 »
Kolla victron-energys quatro ifall man ska ha en sån stor inverter, de är också riktigt sinus, även om invertersinus aldrig blir lika fint som nät-sinus. De är något billigare och har powerassist så man kan ta ut maxeffekt på både elverket och omformaren samtidigt. Vi har den avsäkrad med 63A på starkströmsidan, det räcker ganska långt. Man kan även parallelkoppla dem.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare
Numera, Olofssonskan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser