Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jästodling  (läst 3682 gånger)

Radar

• Jämtland
Jästodling
« skrivet: 07 mar-08 kl 18:55 »
Jag är på gång att starta det jag tänker kalla sommarmjöd. Men känner mig osäker på jästkulturen jag sparade från den förra mjöden.
Tanken var ju att den skulle bli en renodlad mjödjäst. Jag tog rätt på bottensatsen vid den första omtappningen tillsammans med några dl av mjödet. Alltså innan någon jäs-stopp tillsattes. Det har sedan dess stått kallt i en flaska.
I dag tömde jag av det översta klara vätskan så gott det gick. Skakade om det som var kvar i flaskan och lät det stå några timmar. Det skiktade sig då i ett mörkt lager på botten och ett något ljusare lager ovanpå. Och ett tunt lager med återstående vätska överst.
Jag tror att jag läst någonstans att det är det övre ljusare lagret man ska försöka få tag på. Detta lyckades dock inget vidare. Allt blandade sig igen.
 Kanske om man låtit detta stå längre att det lyckats bättre?

Skakade då istället om allting igen och delade upp ca 50/50 i en flaska och en burk tillsammans med ca 2,5 dl vatten med en rågad tesked honung i varje. Flaskan fyllde jag även med lite mera vatten till ca 60 cl total mängd.
Båda dessa skakades om så allt skulle blanda sig väl. Det ska nu få stå ett tag för att se om det kommer igång att jäsa.

Om nu detta är ett lämplig sätt att förfara ska den ena användas att jäsa ny mjöd och den andra hoppas jag kunna föröka jästen för att senare kunna halvera igen och göra ny jäsning och fortsätta odla på.

Frågan om detta är då om det är lämpligt att göra på ovan beskrivit sätt?
Om så är. Vilken av dessa ska jag odla på och vilken är bäst att använda till jäsningen? Båda står nu i ca +19 C.

Jag skulle ju kunna ställa frågan på "Bryggforum" men tycker det känns som en del där kan svara på ett tvärsäkert sätt även om de egentligen inte vet säkert.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Eamonn

SV: Jästodling
« Svar #1 skrivet: 08 mar-08 kl 12:53 »
Har för mig att jag läste antingen här http://www.howtobrew.com/ eller om det var på www.shbf.se om hur man skulle "tvätta" jästen för att spara mellan satser.
Nu är jag väl lite av en rookie på detta men är inte partiklarna i botten mest döda jästceller, större delen av jästen som man aktiverar ligger väl kvar i vätskan?

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 17:28 »
Ja, du har alldeles rätt. Jag har betett mig helt galet. Det är bara att hälla bort det jag gjort. Tur att jag förberedde mig genom att för säkerhets skull köpa en påse vitvinsjäst.
Det är tydligt att, när man är osäker, ska söka information i stället för att försöka gissa sig till hur man ska göra, av missvisande minnesfragment.
Nu vet alla hur man inte ska göra.   ;D

Sätter igång min nya mjöd i kväll och rapporterar förfarandet i en ny tråd. Trådämnet blir något i stil med "Sommarmjöd".

Får återkomma med en ny jästodling när den jäst färdigt.

Edith: Gjorde bara en länk till tråden som man nu kanske får anse som en avgrening till denna. Eftersom jästodlingen kom igång får ni bortse från en del kommentarer om felaktigheter med mitt förfarande. Det är väl inte rätt, men ändå inte helt felaktigt tydligen.
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 13:11 av Radar »

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 09:46 »
Jaha ja, Hur det nu är.
Jag var lite trött i går kväll, så det blev tidigt sängdags. Det betyder att det inte blev någon start av mjödsatsen. Jag orkade inte heller hälla bort mina försök till jästodling.
När jag nu på morgonen inspekterade dessa såg jag att jäsningen kommit igång. Både i flaskan och burken. Ett skumtäcke hade bildats på ytan. Det fanns tydligen tillräckligt med levande jästceller kvar.
Nu ska jag iväg och jobba, Det blir ett riktigt långpass, så idag blir ingen start. När jag kommer hem ska jag inspektera experimenten igen. Det lutar nog åt att jag gör ett försök med den här jäststammen i alla fall. Ett beslut kommer att tas i morgon när jag sovit på saken och gjort en lite noggrannare undersökning.

Man kan ju alltid göra en till parallellt med annan jäst.

Eamonn

« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 21:00 »
Kul att det funkade
Hälla ut?? Då hade jag nog gråtit en tår om det var pga nåt jag sagt  ;)
Det är väl mer odds och hur lång tid det tar så länge jästen är lagom färsk också.
Kryddar du mjödet?
Försökte mig på mjöd med bitterkryddor efter recept från island för flera år sedan men det misslyckades tyvär, mest pga okunskap och ovana.

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 12:53 »
Det var inte för något du sagt som jag tänkte hälla ut jästen. Det var för det jag läst här. Ta ej någon skuld som inte är din.

Det mesta skummet har lagt sig nu. Det är ju inte ovanligt att det gör det när jäsningen stabiliserat sig. Nu har jag skruvat åt burklocket och flaskkorken ordentligt. Jag vågar göra det nu när jag är hemma och har koll på det. Tidigare har jag haft så det kan pysa ut. Man vill ju inte riskera att behöva skura väggar och tak i onödan. Det ska få stå en stund nu så ska jag kolla om ett par timmar att det fortfarande lever. Risken finns ju, vid så små mängder vätska, att det jäser ut till höga alkoholhalter och jästen får alkoholförgiftning och dör.
Jag kollade ju aldrig med oechslemätaren något.

Nej, detta mjöd kommer inte att innehålla några kryddor. Bara honung och juice/saft. Du har säkert sett den här tråden men länkar ändå. Det var mitt första försök till mjöd.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 17:00 »
Kenneth på Humlegårdens diskussionsforum Har gett en enkel beskrivning på hur det går till att "tvätta jäst".

"Den enklaste formen av jästtvätt gör man enklast så här.
Ta två lika stora glasburkar eller liknande som rymmer runt en liter.
Häll upp bottensatsen i den första burken till ungefär hälften.
Slå på vatten.
Låt stå en stund (ett antal minuter). Snabbast sjunker gammal död eller trött jäst samt gammal druv (protein).
Tappa över innehållet försiktigt till nästa burk.
Undvik att få med det som sjunkit till botten.

Upprepa procedcuren några gånger.
Du har då blivit av med den sämsta jästen.

Låt sedan all jäst sjunka ner till botten över natten.
Slå sedan bort vattnet och du har en bra jäst att arbeta vidare med."

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 jul-08 kl 13:26 »
När jästen ska göra nyttigt jobb, ska den inte ha syre, den tillverkar då sprit, men har sämre frökning.

Jag tar lite av vinet (innan det är färdigjäst), ger det lite socker och ser till att det blir genomblåst då och då, jästen förökar sig med en förfärlig fart.

När man i fabrik framställer jäst, blåser man oxå luft igenom.

Ni kanske rent av har en akvarieattiralj, så slipper man springa där ofta med sugröret och blåsa.

Det bruka inte bli problem med vildjäst, men efter en lång tid och många förökningar kan det hända att jästens egenskaper ändras.

Bagerijästen gör jag liknande med, jag tar vid varje bak ca 1/10 av jästmängden och föröka upp till rätt mängd på ett par timmar.

Detta fungerar inte på sådan jäst som har tillsatser, typ turbo, där finns näringstillsatser i blandningen som den trimmade sorten behöver.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-09 kl 11:35 »
Den senaste mjöden fick donera ca 6 dl till min fortsatta odling. En plastflaska på 1 liter användes. I korken borrade jag ett hål och satte i en gummiplupp med hål i. Hålet passar för att sätta i ett jäsrör i, så ett sådant placerades däri.

Den här flaskan placerades svalt i uthuset. I det utrymme som jag tänker göra ett slags svalrum.
Detta glömdes naturligtvis bort och flaskan har stått där hela vintern, vilket innebar att det frös till is. Förra veckan tog jag in flaskan i rumsvärme. För 2,5 dygn sedan löste jag upp 2 tsk honung i vatten och tömde i sedan det svalnat. Jag ville se om det gick få liv i jästen igen.
Och hör och häpna. Det lyckades. Efter hand trycktes vattennivån i jäsröret undan och det började bubbla så smått.

Nu ska jag försöka hinna med att sätta igång en ny mjödsats i kväll. Honungen köpte jag tidigare, och även vinjäst. Jästen för att ha som reserv. Det har legat på lager ett tag nu.
Då tänker jag ta ca hälften av flaskinnehållet och spara resten som generation 1. Om mjöden verkar bli bra sparar jag lite i en ny flaska och kallar den generation 2.
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 11:37 av Radar »

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 19:13 »
Det dröjde tills i går innan jag satte igång en ny mjödsats.
Flaskan med jästodlingen innehöll efter tillsatsen av honungsvatten ca 9 dl.
Jag blandade till honung, vatten och flädereblomsaft i en jäshink. Eftersom jag för tillfället börjar ha ont om jäshinkar tappade jag över till 2 st 10-liters glasdamejeanner. De använder jag normalt till att lagra vin i. Så rev jag skal från och pressade en citron till varje damejeanne innan jag tömde i ca 2,5 dl i varje.

Efter ett dygn bubblar det lite smått i jäsrören. Det började väl bubbla någon gång i natt, men det har inte ökat under dagen vad jag kan förstå. Ingen klockning har skett.
Jag vet att det kan ta ett par dygn innan jästen kommer igång ordentligt. Den är nog på gång ändå. Nere på botten finns skyar av en simmigare karaktär. Damejeannerna har hittills stått i köket i en temperatur på 19-20 grader, men de får nog göra vinhinkarna sällskap i kväll. Där har jag ca 25 grader varmt.

Håll tummarna för mig nu.  ;)

Radar

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-09 kl 15:38 »
I dag är jag glad!!!
Mjöden är igång och jäser på bra i båda damejeannerna.

I morse blev jag lite orolig när jag tittade till dem. Det hade bildats något som påminde om vitt mögel på ytan. Jag funderade då på om jag tvättat citronerna dåligt innan jag rev skalet från dem. Kanske att mögelsporer följt med från någon som legat och blivit dålig på affären. Jag lät det vara så länge för att se hur det utvecklade sig. Det kunde ju även vara det skum som bildas när jästen börjar bli riktigt aktiv.
Det verkar vara helt i sin ordning nu i alla fall.

Generation 1 fick ca 2 dl honungsvatten och verkar fortfarande trivas. Den får stå i köket några dygn till innan jag ställer den i en svalare tillvaro.
Om inget oförutsett inträffar dröjer det nog ett år innan jag uppdaterar den här tråden nu. I samband med provsmakningen eller att jag sätter igång en ny sats mjöd.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-09 kl 20:44 »
Hejsan!
Kom ihåg från en cellbiologikurs jag läste i höstas att jästceller bildar en slags vilokapsel då levnadsbetingelserna blir kärva. Alltså om temperaturen blir för låg, sockret tar slut eller liknande går jästen  in i dvala och inväntar bättre tider!
Ha de gött haj!½
Alex
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #12 skrivet: 20 maj-09 kl 18:21 »
Detta glömdes naturligtvis bort och flaskan har stått där hela vintern, vilket innebar att det frös till is. Förra veckan tog jag in flaskan i rumsvärme. För 2,5 dygn sedan löste jag upp 2 tsk honung i vatten och tömde i sedan det svalnat. Jag ville se om det gick få liv i jästen igen.
Och hör och häpna. Det lyckades. Efter hand trycktes vattennivån i jäsröret undan och det började bubbla så smått.

Jag läste på något bryggforum om en snubbe som hade tvättat och sparat jäst i frysen till senare jäsning och att det funkade fint. Så jag har nu ett par omgångar av olika jästtyper i frysen och hoppas på samma tur som både Radar och den där andra snubben  :) ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser