Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb  (läst 89838 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« skrivet: 04 apr-05 kl 07:39 »
Hallå!

Nu har jag behandlat mina kinda tuppar med Tenutex,första gången i torsdags och en gång till igår(söndag).

Lite bättre tycker jag att det ser ut men inte bra.

Ska man göra något mera??
Kommer det att gå bort??

Mina hönor har betydligt mindre eller inget alls.

Jag har smörjt in hela benen och mellan tår och hela foten.

Tacksam för tips.

En annan fråga: Finns det någon lantras som är befriad från kalkben?
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #1 skrivet: 04 apr-05 kl 07:51 »
Det är bra att du smörjer hela benen och foten, glömt inte heller undersidan av foten. Du får inte ge upp efter bara två gånger. Du måste fortsätta att smörja många dagar än, du har bara börjat behandlingen.
Massera kraftigt i samband med smörjningarna så lossnar så småningom förhårdnaderna, dessutom lindras klådan och blodcirkulationen stimuleras.

Ingen ras alls, vare sig modern eller gammal, är befrad från kalkben. Kalkben är ett angrepp av ett skabbdjur och det smittar. Detta är alltså något som är förbundet med smittade hönshus och ohyreangripna djur, inte med någon ras.
Lycka till med bekämpningen - bara du är envis och noggrann går det bra att bli av med detta gissel som plågar de stackars djuren!  
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #2 skrivet: 04 apr-05 kl 19:15 »
Ja det har det.
Jag har skrivit om behandling av benkvalster på min hemsida. Välkommen dit!  http://hos.sandnet.se/stackmurs
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #3 skrivet: 06 apr-05 kl 07:07 »
Paraffinolja är bra så tillvida att den är tät och därmed kan kväva enstaka kvalsterdjur MEN paraffin, liksom vaselin, är petroelumprodukter som ursprungligen är framställda som smörjmedel för maskinkopplingar inom industrin, inte för att stryka på hud. De innehåller inga för huden naturliga ämnen.
Bivax är däremot ett naturligt fettbevarande ämne som innehåller både mineraler och vitaminer. Tea treesalvan, som är giftfri (för alla utom katter) och kvalsterdödande, innehåller förutom bivax även ringblomma som är lindrande och sårläkande.
Tenutex är effektivt men giftigt och inte mer effektivt än t.ex. Frontline som är ett bra medel som inte är giftigt och som man kan använda mot div. ohyra men lite mjukgörande smörjning behövs ändå för att avlägsna förhårdnaderna. Då jag hjälpt folk som kommit med sin höns för att få hjälp med kvalsterbekämpning har jag använt en kombination av Frontline och tea treesalva. Detta har varit mycket skonsamt och effektivt med bestående resultat.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #4 skrivet: 06 apr-05 kl 20:03 »
Frontline köper du på apoteket. Finns i sprayförpackning och spot on.

Jag har använt Frontline mot ohyra på olika sorters sällskapsdjur och det har fungerat utmärkt.

Men jag undrar hur det skulle fungera med Sebacil, köps också på apoteket. Det kanske skulle kunna fungera om med doppade benen en liten stund i lösningen.

Sebacil är ju mot skabb både på hund, katt och gris. Kommer inte ihåg nu om det går att använda till flera djurslag.
För säkerhets skull är det bäst att inte ta tillvara på äggen en tid efter behandlingen.

Man kan strö med kalak på golv och i reden efter rengöring i förebyggande syfte enligt ett råd jag fick av en gammal hönsuppfödare.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #5 skrivet: 10 apr-05 kl 17:00 »
Lika roligt varje gång det blir diskussioner om dessa kalkben. Jag har tröttnat på att dividera om vilket medel som ev. är bättre än det andra, utan vill bara konstatera att det är bra att ni smörjer in benen på era höns så inte de blir lidande. Kalkben kan nämligen orsaka svåra unbäranden om de får utvecklas i fred. Det tar ju ett tag innan man ser resultatet efter en behandling. Hornplåtarna ska ju hinna växa ut en bit först. ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

finken

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #6 skrivet: 31 maj-05 kl 21:15 »
Hej  jag heter Karin och bor på en ort som heter Krokom som ligger i jämtland.Du ska få ett vansinnigt bra tips från mej.Det finns ett medel som heter BAYTICOL och det finns att köpa på apoteket men är inte till för höns utan till får och kor bla.Flaskan är svindyr att köpa så har du någon du känner som har får eller kor så hör med den personen om dom kan tänkas ha sådant medel hemma  och tigg åt dej lite så får du se.Man ska bara smörja in benen som man gör med vanlig salva och sedan låta det vara,och se efter några dagar4-5 så har allt försvunnit och kommer aldrig mer igen.BRA VA:
Jag själv och en kompis har köpt en flaska och delat på den så vi säljer småflaskor av medlet till dom som har problem och vi tar 75:- .På apoteket så kostar en liter 600:-.Hoppas du får napp någon stan för medlet är helt SUPER mot kalkben
Mvh Karin;D

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 17:32 »
Jag undrar hur man vet om hönsen har ben kvalster. Det är mina första höns så vet inte så mycket.  Tacksam för hjälp! m.v.h  Jasmine

om du tittar på benen, så ska de vara släta och liksom rena i färgen. Om de är ojämnt skorviga, gråvitaktigt, så är det nog benkvalster. Saknas en eller annan klo eller tåspets, så har de haft det länge, stackarna. Men de överlever så också.

Jag har tvättat med såpa och vatten med nagelborste, och sen smörjt med en blandning av tjära och vaselin, och upprepat behandlingen några gånger. Kolla nyanskaffade höns noga. Eftersom mina har fjädrar på benen, så fick jag klippa av de nedersta.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 17:56 »
Här är en bra bild på Benkvalster (kalkben).

klicka på bilden så blir den större
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #9 skrivet: 06 mar-08 kl 15:15 »
Bilden va bra, där såg man tydligt. Mycket tack för den. Men smittar det mycket lätt till de andra. Jag menar ska man behandla de övriga hönsen också även fast man inte ser några tecken på dom? Tycker det är svårt med alla sjukdomar hönsen kan få. Men man lär väl sig så småningom. Hälsningar Jasmine
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #10 skrivet: 14 mar-08 kl 13:02 »
Kalkbenskryp lär smitta lätt. Även om de andra inte ser ut att vara smittade så kan de smitta tillbaka till de utsatta hönsen.

Glöm inte att rengöra hönshuset och sittpinnar också. (Kolla andra trådar om detta).
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #11 skrivet: 19 mar-08 kl 21:16 »
En sak är säker: Det ärmycket smittsamt  från kycklingmamma till barnen. Och unga djur är mer mottagliga än äldre.
Behandlingen måste göras många gånger och även efter att benen ser bra ut.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #12 skrivet: 19 mar-08 kl 22:21 »
Tack för svar!
Hur är det med hönshuset, hur noga måste man sanera? Går det att få bort helt om man städar ur allt, kör på Virkon-S och byter sittpinnar etc? Hur länge överlever kvalstren utan värd?
Skulle ju vara ganska tråkigt om man gjorde värsta storstädningen + behandlade alla och sen får man inte bort det i alla fall för att det sitter i huset...


/Vildvittra

amarantus

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #13 skrivet: 20 mar-08 kl 11:08 »
En sak är säker: Det ärmycket smittsamt  från kycklingmamma till barnen. Och unga djur är mer mottagliga än äldre.
Behandlingen måste göras många gånger och även efter att benen ser bra ut.

Tror inte det är bra att behandla många gånger med Tenutex, det är ju gift trots allt. Nä skulle det behövas så skulle jag överväga slakt.
Det går vägen med 2 behandlingar i min grupp iallafall. Men då hade jag inte kycklingar, vilket Tenutex kanske är för starkt för anar jag. Ond cirkel det där...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 13:29 »
Hur är det med hönshuset, hur noga måste man sanera?  Hur länge överlever kvalstren utan värd?

Benkvalstren lever hela sin livscykel på hönan så det viktiga är att behandla hönsen.

Överlevnaden utanför värddjuret i ströbädden är låg. Säger SVA.

Virkon S. dödar inte skabbdjur eller löss!
(utan används mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer)
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 13:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #15 skrivet: 21 mar-08 kl 13:49 »
Tack för svar alla!
Jag försöker med behandling först + mer noggrann rengöring av hönshuset. Jag ska testa med Tenutex, alla är ju vuxna som sagt, det är inga som är kycklingar längre. Det är trots allt väldigt trevliga hönor och bra med ägg lägger de. Men skulle det inte gå med behandling så får jag väl slakta ut. Finns det nåt annat medel än Virkon S som funkar mot skabb för rengöring av huset? Jag har Etotal hemma som jag kan pudra på också.

Vildvittra

amarantus

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #16 skrivet: 21 mar-08 kl 13:53 »
Benkvalstren lever hela sin livscykel på hönan så det viktiga är att behandla hönsen.

Överlevnaden utanför värddjuret i ströbädden är låg. Säger SVA.

Virkon S. dödar inte skabbdjur eller löss!
(utan används mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer)

Kanonbra info! tack för ny kunskap

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #17 skrivet: 21 mar-08 kl 18:23 »
Tack! Jo jag har tänkt på Frontline, det verkar väldigt enkelt och effektivt. Kan man behandla med både Tenutex och Frontline samtidigt tror ni? Eller blir det för starkt då?

/Vildvittra som ska till apoteket i morgon!

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #18 skrivet: 22 mar-08 kl 11:50 »
Tack! Jo jag har tänkt på Frontline, det verkar väldigt enkelt och effektivt. Kan man behandla med både Tenutex och Frontline samtidigt tror ni? Eller blir det för starkt då?

/Vildvittra som ska till apoteket i morgon!

varför båda? Kombinera två olika preparat kanske inte är så bra. Dock om "forskning" ska gå vidare kan man ju alltid prova sig fram men som med mycket annat finns det ju vissa risker :-\. Lycka till! Berätta gärna hur det gick! Kanske skulle vi ha en tråd om hur olika preparat funkat på våra höns?! Åsabokadorra
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Havssalt

  • Inlägg: 22
    • http://havssalt.blogspot.com/
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #19 skrivet: 23 mar-08 kl 11:53 »
Kan man behandla med frontline mot benkvalser?? Hmm...visste inte att det hjälpte.
Hur mycket använder ni då iså fall per höna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 3 användare
Tli, mommo, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser