Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb  (läst 89756 gånger)

Markim

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #220 skrivet: 28 maj-10 kl 21:52 »
Ja det har det.
Jag har skrivit om behandling av benkvalster på min hemsida. Välkommen dit!  http://hos.sandnet.se/stackmurs


kanon..tack för tipsen

Markim

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #221 skrivet: 28 maj-10 kl 22:12 »
oj..
Nu blir jag nojig när jag läst all denna information.
Jag har aldrig haft något sådant i mitt hönshus under 3 år.
Men kan man köra en kur i förebyggande syfta för säkerhets skull??
Nu tycker jag att min Alfred är fjällig på bena.

HelenaA

  • Inlägg: 113
    • Södermanland
    • keramik
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #222 skrivet: 17 okt-11 kl 17:42 »
Köpte tre hönor för ett tag sen och släppte glatt in dem i flocken direkt dumt nog.  >:(

Har inte kommit dem särskilt nära förens igår då jag såg att dom måste ha kalkben, har inte sett det på riktigt tidigare utan bara läst om det här.

Lyckades med makens hjälp få tag på dem en och en nu och smorde in dem med hästsalva som jag läst här ska vara bra. Jag hoppas det ska bli bra fort för dom är inte direkt glada i att bli fångade.

Frågan är hur smittsamt det är? Dom har hållit sig lite för sig själva, men har nog varit i redena och på sittpinnarna.
Ska jag tro att det räcker med dem eller måste alla behandlas? 30 höns är inte precis lätt att fånga in och smörja...  >:D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #223 skrivet: 17 okt-11 kl 19:25 »
Kalkben är väldigt smittsamt. Sedan så kan en del individer vara känsligare än andra, alltså att på vissa syns inget alls, som att de inte kan bli angripna medan andra snabbt utvecklar skiten.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #224 skrivet: 17 okt-11 kl 19:49 »
Om du går in till hönsen när dom gått och lagt sig, (och inte tänder en stark lampa utan kanske en liten ficklampa till hjälp) så kan du förmodligen ta dom en och en, smörja och sen sätta tillbaks dom.
Funkar hos mig i alla fall - lycka till

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #225 skrivet: 18 okt-11 kl 13:40 »
Ett gott råd är att aldrig släppa in nya höns direkt till dina egna. Med tanke på vad man kan få, tex så har ILT ökat mycket i hobbyflockar bara i år, så är kalkben och löss överkomligt. Kör alltid karantän på 2-3 veckor.

Hoppas du får bort det här snabbt nu. Förstår dig precis, 60 ben kan ta sin tid. Men som sagt: många får det aldrig och vissa alltid  ::)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Taz

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #226 skrivet: 06 dec-11 kl 11:57 »
Kalkben är mer förekommande än folk tror och det handlar ofta om okunskap. Att avliva ett sådant djur tycker jag är lika illa som att avliva ett djur bara för att den har lus. Det är lite tråkigt att du som ny höns ägare råkade ut för kalkben så långt gånget. Men ha förtröstan det går att bota. Jag använder Frontline vet 250 ml i spray form, finns att beställa på apoteket. Du spayar på benen och smörger in med en fet salva tex 4 ess tass salva finns att köpa i zoohandeln. Efter 2 dagar tvättar du rent benen med tvål och vatten pillar bort de lösa fjällen och använder en tandborste för att få bort lite mer. Det kan börja blöda men det är inget farligt. än en gång smörger du in lite salva på benen. Salvans syfte är att mjuka upp fjällen och hindra kvalstren som eventuellt lever att få luft så det är viktigt att salvan är fet och täcker benen. Detta upprepar du tills att benen är ok (varannan dag) Frontlinen använder du en gång i veckan i tre veckor. Det har funkat för mig. Och du, se det från den ljusa sidan. Du kommer dina höns närmare och du får en erfarenhet som inte många har.  Så funkar det här lika bra för dig som det har funkat för mig har du möjlighet att hjälpa andra. Och frontlinen kan du även använda till lus om du skulle få det. Dina höns har nog haft kalkben minst 7-8 mån utan behandling det är lite svårt att säga för vissa drabbas hårt medan andra inte drabbas alls. Lycka till

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #227 skrivet: 06 dec-11 kl 18:55 »
Kalkben är mer förekommande än folk tror och det handlar ofta om okunskap. Att avliva ett sådant djur tycker jag är lika illa som att avliva ett djur bara för att den har lus. Det är lite tråkigt att du som ny höns ägare råkade ut för kalkben så långt gånget. Men ha förtröstan det går att bota. Jag använder Frontline vet 250 ml i spray form, finns att beställa på apoteket. Du spayar på benen och smörger in med en fet salva tex 4 ess tass salva finns att köpa i zoohandeln. Efter 2 dagar tvättar du rent benen med tvål och vatten pillar bort de lösa fjällen och använder en tandborste för att få bort lite mer. Det kan börja blöda men det är inget farligt. än en gång smörger du in lite salva på benen. Salvans syfte är att mjuka upp fjällen och hindra kvalstren som eventuellt lever att få luft så det är viktigt att salvan är fet och täcker benen. Detta upprepar du tills att benen är ok (varannan dag) Frontlinen använder du en gång i veckan i tre veckor. Det har funkat för mig. Och du, se det från den ljusa sidan. Du kommer dina höns närmare och du får en erfarenhet som inte många har.  Så funkar det här lika bra för dig som det har funkat för mig har du möjlighet att hjälpa andra. Och frontlinen kan du även använda till lus om du skulle få det. Dina höns har nog haft kalkben minst 7-8 mån utan behandling det är lite svårt att säga för vissa drabbas hårt medan andra inte drabbas alls. Lycka till
Välkommen till Alternativ :D

Om du svarar på trådens första inlägg så är dom hönsen nog döda eller friska nu då det inlägget skrevs för 6 år sedan (2005)Om ditt svar gällde någon av de sista inläggen i tråden så är dom 1½ år gamla.  Kalkben har diskuterats i massor av trådar under de senaste året. Dina råd är väl förvisso inget fel på men kolla gärna datum på inlägget innan du svarar då det är bättre att lägga krut på att hjälpa till i en aktuell tråd än att hjälpa någon med ett svar på en gamla fråga.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #228 skrivet: 06 dec-11 kl 20:28 »
Om man bara vill förebygga och inte ser några kalkben på alla höns utan bara på någon enstaka, så smörj gärna in med matolja. Finns det en smygstart där, så kvävs dom i sin linda!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Tuvesson

  • Inlägg: 77
    • Västmanland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #229 skrivet: 07 dec-11 kl 09:58 »
Jag har behandlat mina dvärgkochin med Skillingaryds hästsalva mot kalkben, o i morse när jag gick ut o tittade på hon som är värst drabbad så provade jag att skrapa lite med naglarna, o det lossnade stora bitar o det såg riktigt fint ut under, men sedan såg jag att det blödde lite på ett ställe där jag skrapat. Jag tycker inte att jag skrapade speciellt hårt men nu känner jag mig hemsk som skulle på o pilla :-\. Tror ni att det är någon fara? det var bara en liten prick med blod men det känns inte så kul. Sedan undrar jag om det är en bra ide att fortsätta med vaselin nu när det ser bättre ut och om någon har något bra tips för hur man ska komma åt ordentligt, det är så svårt med alla dessa fjädrar. /Marie

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #230 skrivet: 07 dec-11 kl 10:08 »
Det är normalt att det blöder lite, inget att bekymra sig om. Det finns många bra tips i tidigare trådar om kalkben, och det viktigaste jag lärt mig genom att läsa dem är att man inte ska sluta behandla för tidigt. Så fortsätt tills det sett helt bra ut en god stund.

Benbefjädrade fåglar är svårare att behandla, det står det också mycket om. Det finns olika medel att använda, men det finns ingen info om karenstid om man använder dem. Även dessa medel står det mycket om sedan tidigare, där kan man se vilka erfarenheter olika hönsägare har av olika metoder.

Vi här på hönstavlan borde nog ta tag i att samla all kunskap i Handboken, så att det är lättare att hitta den. Nu är allt spritt i massor av olika trådar, och därför kommer samma frågor upp hela tiden. Hade infon stått i Handboken, så kunde vi koncentrera oss på att lära oss mer än bara grunderna, och diskutera för och nackdelar, läsa mer facklitteratur osv. Det hade jag tyckt var bra, jag vill gärna lära mig mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tuvesson

  • Inlägg: 77
    • Västmanland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #231 skrivet: 07 dec-11 kl 15:17 »
Tack så mycket. Jo jag har läst en hel del i andra trådar, det som bekymrade mig mest var just att hon började blöda, men det var skönt att höra att det inte är någon fara :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #232 skrivet: 07 dec-11 kl 15:46 »
Som ieenilorac skriver så är det ingen fara att det blöder lite när du var varit på och pillat. En annan sak som hon också poängterar är att man inte ska ropa hej för tidigt. Upprepa gärna behandlingen även om du ser att det går på rätt väg.

Däremot måste jag uppmana att tänka efter innan man tar alla inlägg här på allvar. Många kloka råd ges och alla har vi något att lära, men också många som verkar vara tagna direkt ur luften. Såg nyligen råd från en som ännu inte skaffat sina första höns!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Xoot

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #233 skrivet: 07 dec-11 kl 19:15 »
Tipsen är många och det är ju upp till var och en vilket förslag man vill lyssna till.

Men jag rekommenderar aldrig att man skrapar. Absolut inte. Oavsett hur löst hornplåtarna sitter.
Det räcker utan tvekan att behandla med salvan. Ibland bara en gång, ibland ett par gånger.

Den skrovliga ärriga ytan kan man få gå med rätt länge även om dessa benkvalster blivit eliminerade.

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #234 skrivet: 08 dec-11 kl 21:14 »
Inte för att kapa tråden men.. >:D Är benkvalster något man kan bli kvitt helt och hållet? Skulle ett idogt hönsbenssmörjande under lång tid i slutändan ge en kvalsterfri hönsflock? Eller dyker det upp förr eller senare igen om man väl fått in det i hönshuset?

Xoot

  • Gäst
SV: Allt om Kalkben/Benkvalster/Fotskabb
« Svar #235 skrivet: 08 dec-11 kl 21:26 »
Inte för att kapa tråden men.. >:D Är benkvalster något man kan bli kvitt helt och hållet? Skulle ett idogt hönsbenssmörjande under lång tid i slutändan ge en kvalsterfri hönsflock? Eller dyker det upp förr eller senare igen om man väl fått in det i hönshuset?

Nja..

Kvitt helt och hållet kan man bli. Många blir det. Många får tillbaka det. Ryktet säger att alla hönsägare får det någon gång.
Det handlar om anlag hos olika raser. Man kan ha icke angripna höns bland flera stycken som blivit angripna, utan smitta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser