Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  minigrisen i självhushållet?  (läst 6879 gånger)

Vurre

minigrisen i självhushållet?
« skrivet: 05 mar-08 kl 15:36 »
Jag är lite förbryllad över alla minigrisar folk håller sig med. Vilken roll spelar minigrisarna i en alternativ/ självhushållande livsstil? Blir det nåt kött på dem och hur smakar de?
snus? vad är priset på en pris?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: minigrisen i självhushållet?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 18:54 »
Jag är lite förbryllad över alla minigrisar folk håller sig med. Vilken roll spelar minigrisarna i en alternativ/ självhushållande livsstil? Blir det nåt kött på dem och hur smakar de?

De allra flesta har nog minigrisen som ett sällskapsdjur eller "gårdsmaskot".
Några har dom som "röjare i trädgårdslandet" med varierande effekt.  ;)

Jag har under mina 18 år med minigrisar aldrig hört någon som bara föder upp dom till slakt.
Men visst kan man äta dom. Det är ju i första hand en gris. ::)

Sen tror jag inte att det är någon som är villig att betala dyra pengar för så lite kött.  8)
Jag tar 3000 kr för mina kultingar och då kan du ändå inte äta kastraterna p.g.a. livstids karens på narkospreparatet. ;D

För mig är minigrisen ett rent sällskapsdjur.  :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 19:05 »
En som tar hand om matrester kanske? och omvandlar det till gödsel? Kan det vara ett uppdrag fören minigris?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 19:08 »
Bara man inte ger dom för mycket matrester så de blir för feta. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 05 mar-08 kl 19:20 »
Bara man inte ger dom för mycket matrester så de blir för feta. ;)

....säger en som har provat och som vet.....
(sorry Christine, jag kunde inte låta bli.  ;D  :-[ )
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 19:23 »
En som tar hand om matrester kanske? och omvandlar det till gödsel? Kan det vara ett uppdrag fören minigris?

Det är nog det ultimata "jobbet" för en minigris.
"Äta lite och s***ta mycket"  ;D

(Men som avfallskvarn är dom inte lämpliga  ::))

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 05 mar-08 kl 21:20 »
Den enda fördelen jag kan se med minigrisar är storleken.
Däremot verkar både fruktsamhet och tillväxt vara sämre än hos vanliga grisar.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 21:43 »
Som de andra redan skrivit så är det väl som sällskapsdjur i första hand. Men har en bekant som slaktade sina minigrisar för många år sedan.Var väldigt uppskattat kött enligt honom. Smakade som vanligt griskött men i mindre mängd. Han föredrog helgrillad över öppen eld.
Du får det svar du förtjänar.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 21:49 »
Däremot verkar både fruktsamhet och tillväxt vara sämre än hos vanliga grisar.

Ja, dagens minigrisar är inte avlad för köttproduktion.  ::)

Att fruktsamheten är mindre har ju sin naturliga förklaring. 
I snitt har en minigris bara 10 spenar och deras kullstorlek ligger normalt mellan 4-7 st,
men 9-10 kultingar i en kull är inte ovanligt.
Min "rekordkull" var på 12 st.  :o Det är många för en minigris. :D

En minigris räknas som färdigvuxen när den är ca 3 år.
Så dom växer väldigt långsamt.

Hur lång tid tar det för t.ex. en linderödare att nå fullstorlek som vuxen?
« Senast ändrad: 05 mar-08 kl 21:51 av Gris-Eva »

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 21:57 »
Hur är det med foderutnyttjande? Skulle man kunna släppa minigrisar på skogsbete?

soleskog

« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 22:03 »
Vår rara minigris passar in i självhushållet ungefär lika bra som hundarna - äter upp lite rester och diverse som ligger och skräpar samt sprider allmän trivsel runt sig.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 mar-08 kl 22:49 »
En minigris går att sälja som festmat till ett kinesiskt bröllop, du kan räkna med en dryg tusenlapp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vurre

« Svar #12 skrivet: 06 mar-08 kl 09:11 »
Misstänkte att de är kelgrisar. Vad jag undrar nu är varför minigrisarna ligger här och inte under övriga djur?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 09:24 »
Minigrisen är väl också en gris ???

Vurre

« Svar #14 skrivet: 06 mar-08 kl 12:13 »
Förvisso är minigrisar grisar. Pekingneser är hundar, men inte brukshundar, och det finns en massa kusar som för den skull inte hör hemma under rubriken "brukshästar" här på alternativforumet. Kanske jag är för "renlärig"? Jag menar inte att det är fel att ha minigrisarna bland de andra svinen, när de mer verkar vara sällskapsdjur, men jag undrar om det är "rätt" i förhållande till alternativs syfte.

Jag ska skaffa mina första svin framåt försommaren, som tur är har den äkta hälften mer erfarenhet av svin än vad jag har... men jag försöker ändå läsa in mig så mycket som möjligt innan.

morellen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-08 kl 15:29 »
verkar väldigt korkat att utesluta minigrisar ur griskategorin bara för att de inte i första hand hålls för produktion. Beteende, sjukdommar osv är ju gemensamma och man kan lära sig av varandra.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #16 skrivet: 06 mar-08 kl 16:27 »
Förvisso är minigrisar grisar. Pekingneser är hundar, men inte brukshundar, och det finns en massa kusar som för den skull inte hör hemma under rubriken "brukshästar" här på alternativforumet. Kanske jag är för "renlärig"? Jag menar inte att det är fel att ha minigrisarna bland de andra svinen, när de mer verkar vara sällskapsdjur, men jag undrar om det är "rätt" i förhållande till alternativs syfte.

Jag ska skaffa mina första svin framåt försommaren, som tur är har den äkta hälften mer erfarenhet av svin än vad jag har... men jag försöker ändå läsa in mig så mycket som möjligt innan.

Du KAN äta minigris om det är där skon klämmer.   ;)
Men det är som morellen säger, att beteende och sjukdommar m.m. är lika oavsett "grisras"
Och då är det väl naturligt att vända sig till den kategorin som passar bäst?
Dessutom är det inte alla som äter upp sina linderödare, piggham mfl.  heller, utan de bara finns på gården som just sällskapsgris.  :D

Menar du att man inte ska prata om dvärgkaniner som är sällskapsdjur på kaninsidan heller då?
Eller sällskapshönsen på hönssidan?
Eller sällskapskor på kosidan?

Visst kan vissa trådar bära i väg utanför "det alternativa hushållet", men det är samtidigt ett sätt att lära sig mera om vissa områden och skapa nya kontakter.
Måste allt vara så himla strikt. ???

Hade det funnits en kategori för sällskapsgris, så hade jag  skrivit där i stället.  :-[

Vurre

« Svar #17 skrivet: 06 mar-08 kl 18:55 »
Jag är lite för ny här på alternativ.nu för att riktigt kunna ha en uppfattning och tycka. Men i stort sett har Gris-Eva fattat mig riktigt - förutom det där med att tycka. Se det hellre som en fråga.

Hur mycket sällskapsdjur ska det vara på alternativ.nu? Hur alternativa ska vi vara?

Har moderator ngt att säga i frågan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 mar-08 kl 19:04 »
Jag har dispens att prata om travhästar på brukshäst tråden eftersom jag äter dom  ;D ;D ;D

Hörde talas om nån regel att man kan prata om guldfiskar om man lägger dom på mackan.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #19 skrivet: 06 mar-08 kl 20:49 »
Men eftersom man faktiskt kan ha en minigris som en mindre markbearbetare och också kan äta upp den om man vill, så borde den kunna räknas som lite "alternativ" i alla fall.  :-[
Jag har som sagt mina minisar som sällskapsdjur och föder också upp dom till det, men det finns faktist några här som skaffade sig minigrisar just för att böka upp i trädgårdslandet.
Små jordfräsar alltså som har ett "jobb" och därmed ett syfte. ::)

Det kan ju vara lite svårare att motivera trådar som undulater eller guldhamstrar.  ::) även om jag inte har något emot dom trådarna heller. ;)

Många som faktiskt har djur till hemhushållet, brukar också kunna ha ett annat sällskapsdjur som kanske inte passar så bra in här på forumet.
Och eftersom det finns så mycket kunnit folk här och att man känner sig "hemma" så blir det lätt att det slinker med lite annat också.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser