Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flodkräftor och fiskar  (läst 2272 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Flodkräftor och fiskar
« skrivet: 04 mar-08 kl 23:37 »
Har en damm som är ca 50 m x 20 m och ca 3 m djup. Grundvattentillförsel = alltid samma nivå + utrinning i ett kärr.
Funderar på att plantera in flodkräftor + några slags fiskar. Vilka?
Har kollat priserna på flodkräftor och JAG VET att det är dyrt men vad ska jag tänka på? Naturligtvis att burar och bete inte är smittat, men tex stövlar? Var går gränsen? Vilka fiskar trivs ihop med kräftor? Helst några som förökar sig och är goda matfiskar. Finns allt detta i samma fisk?
Synpunkter? Erfarenheter?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Flodkräftor och fiskar
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 23:43 »
Har ingen aning..Men i våra dammar bor det kräftor och karp. (Läder o gräs)

I dammen som finns på gårdsplan har vi slängt ner några guldid..och nåt mer..men dom har jag inte sett till sen första sommaren...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-08 kl 15:21 »
Där jag fångar kräftor (flod) finns det abborre, gädda, sik och öring. Men det är iofs inte i en damm utan nedströms en sådan.

Truttofil

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 17:30 »
I en dam på 50 x 20 x 3 meter kan du ikke regne med å holde noe særlig matfisk. Hvis du har planer om å slippe kreps i dammen, må det være steinbunn i den, skal det være forhold så de overlever. Hvis det går en bekk ut av dammen, må du være sikker på at de kreps/fiskene du har planer om å slippe ut fins i vassdraget nedover, så du ikke kommer i skade for å spre fremmede arter dit.

Hadde jeg hatt sn slik dam, hadde jeg nøyd meg med å ha karpe, koi, karuss, gullfisk (den ville avarten av karuss), eller lignende fisk, for fornøyelsens skyld. Altså ikke mat.

Hvis man setter for eksempel gjedde, abbor, mort eller ørekyte i et vassdrag der disse ikke fins, kan det føre til katastrofe for økosystemet der, da disse (og ellers andre fisk/dyr), utkonkurrerer eller rett og slett spiser opp de opprinnelige artene. Overføring av kreps kan også føre til spredning av krepsepest. Signalkreps er forøvrig bærer av krepsepesten, og kommer _garantert_ til å utrydde den opprinnelige krepsestammen i løpet av kort tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1750 gäster, 2 användare
ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser