Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på tillredning av get  (läst 12385 gånger)

Recept på tillredning av get
« skrivet: 03 apr-05 kl 01:53 »
Är det någon som har goda recept på tillagning av killing/get?

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anders

• -
    • felicia.se
Re:Recept på tillredning av get
« Svar #1 skrivet: 03 apr-05 kl 07:44 »
Rökt killing eller get är suberbt

Ebba

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-05 kl 22:24 »
Jag har faktiskt aldrig smakat get, men detta recept verkar intressant. Nejlika känns lite ovanligt och man skall nog vara försiktig med den, för den är rätt skarp.

Har läst någonstans att getkött vinner på marinering, men vet inte om det stämmer.

Carne de Cabra Compuesta (Getgryta)

Ingredienser: 1 kg getkött, 1 lök, 1 liten kopp olja, 1 röd paprika, 1 liten kopp rött vin, 1 stark spansk peppar, paprikapulver, timjan, nejlika, spiskummin, vatten och salt.

Tillagning:

1. Skär köttet i tärningar och krydda.

2. Bryn löken i olja och lägg i köttet och låt det få färg.

3. Lägg därefter i paprika, paprikapulver, spansk peppar, timjan, nejlika, spiskummin och vin och låt det sjuda i c:a 15 minuter.

4. Häll slutligen på vatten så att köttet täcks och låt det koka i ungefär en timme.

5. Servera med papas arrugadas.

Papas arrugadas
INGREDIENSER
(4 portioner)

1 kg små potatisar

2 nävar salt (eller så mycket salt i vattnet
så att potatisen flyter)

vatten

1 klyfta citron

Mojo picón (dipsås till potatisen)

6 vitlöksklyftor

1 röd spansk peppar, urkärnad

2 krm spiskummin, stött

1/2-1 msk paprikapulver

2 tsk röd vinäger

1/2 tsk salt

1 dl olivolja

1-2 msk vatten

SÅ GÖR DU:
1 Skrubba potatisarna rena från jord, under rinnande kallt vatten.
2 Lägg potatisarna i en gryta. Häll över kokande vatten och tillsätt saltet och citronklyftan. Sjud potatisen mjuk under lock, cirka 15 minuter.
3 Häll av vattnet. Skaka grytan över värmen till potatisarna är torra och saltet tränger fram, cirka 2 minuter.
4 Mixa samman ingredienserna, utom oljan, i en mixer. Tillsätt oljan droppvis. Är såsen för tjock tillsätt lite vatten. Doppa potatisarna i mojon.

« Senast ändrad: 03 apr-05 kl 22:30 av Ebba »

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
« Svar #3 skrivet: 27 apr-05 kl 12:02 »
Föreningen KiD (Kødgeder i Danmark) har massor av getrecept på sin hemsida (samt en hel kokbok att köpa). Där finns även styckningsschema för get/killing, näringsinnehåll i getkött mm.

Så här skriver de om boken på sin hemsida

KiDs kogebog med gedekød
http://www.koedged.dk/kogebog/kogebog.htm

"I marts 1999 udgav Kødgeder i Danmark en kogebog.

3 af vore medlemmer (2 kokke og en levnedsmiddelteknikker) har puslet med ideen et års tid. De har slagtet nubiske og boergeder, samt krydsningsdyr af disse racer. Alderen på dyrene har været fra 3 måneder til 9 år. Det har vist sig at alle dyr kunne blive møre og velsmagende – bare de hang og modnede: Fra 3 til 14 dage.

Ophavsretten er solgt til "Kødgeder i Danmark" KiD.

Undervejs er der taget fotos af slagtekroppene og diverse udskæringer af hver del. Det vil derfor være nemt, at vælge netop den udskæring af slagtekroppen, som passer til den enkelte husstand.

Bogen indeholder ca. 120 opskrifter på gederetter, lige fra leverpostej, medisterpølse, pålæg og rullestege til sammenkogte retter, steaks og stege.

Den største delikatesse var dyr i alderen fra 6-7 mdr. til 2 års alderen. Kødfylden var god og smagen perfekt. (3-4 mdrs. kid smagte af for lidt, syntes kokken).

Bogen udgives med illustrationer – farvefotos - som ovenfor omtalt. Alle interesserede kan bestille bogen hos vor materialemester, kogebogen koster 250 kr. + forsendelse."

« Senast ändrad: 27 apr-05 kl 12:51 av admin »

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-05 kl 11:26 »
Jag brukar göra kallops på get, och se till att koka köttet riktigt länge så att det är supermört. Det är alltid uppskattat pland mina vänner. och det är verkligen jättegott ;D
Annars så fungerar det bra att grilla get. tex getlår, revben (inte mycket kött).
Slaktar du själv så kan man ju stycka lite allt efter som man vill  ha det.
Jag ska nu försöka mig på att smälta ner och rena ister, eller är det kanske talg. vet inte vad skillnaden är... ::)
Slaktade ganska nyss.

När jag styckar så brukar jag ta ut benen från låren, dels för att köttet tar mindre platts i frysen och det underlättar vid senare tillagning. Men mina höns är heltokiga i kokta getben, så numera fryser jag in dessa( de har oftast lite kött och hinnor och bjäffs kvar) och kokar några lite då och då.
Katterna tycker ochså att det är gott, när inte fiskelyckan är med oss.
Getter är bäst!!!
Lycka till.
Ps annars tycker jag getkött är ganska likt vanligt nötkött och tar vanliga recept och byter ut köttet mot getkött. Fungerar utmärkt!!!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 18 aug-05 kl 11:23 »

Jag har slaktat en del bockar och getter i olika åldrar och testat att laga allt möjligt av dem. Det har hänt att vi har slaktat bockkillingar för sent, så att de börjar smaka "bock". Ingen höjdare. Sådant kött kan man antingen röka, eller rimma (lägga i saltlake) och steka långsamt i ugn eller grilla. Då försvinner nästan bocksmaken helt.

Personligen tycker jag att fruktiga smaker som tomat, paprika etc har en tendens att förstärka bocksmak. Då funkar det bättre med curry, spiskummin, chili mm.  Och vitlök förstås....

Get och ungbock smakar som sagt neutralt och kan användas till det mesta; dillkött, köttfärsbiffar, stekar. Men som någon påpekade: rökt getkött är helt underbart...

Skulle vilja prova att göra torr korv, typ salami av get och griskött. Någon som har lämpliga recept?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 02 sep-05 kl 13:46 »
relativ, jag letar också "torra" korvar. Vi kan väl byta ifall vi hittar nått?

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 sep-05 kl 16:16 »

hej.
I Jämtland vet jag att de säljer den mest underbara getkorv. Där borde det finnas kunskap att få.

Mikael Perman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 14 sep-05 kl 16:23 »
Jämtland, that sure narrows it down a bit! ;-) Could you be more speciffic?

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 sep-05 kl 17:49 »

hej.
Jo jag har hittat affärer nära stora torget som säljer produkter från små producenter i Jämtland. Där har de underbara getkorvar.

Mikael Perman

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 14 sep-05 kl 17:56 »
 Om det inte är otillåten reklam ;) Så tror jag du menar Ost och Vilt, där finns mycket gott!
 Jämtspira är en "samlingsorganisation" för flera getgårdar, dom borde kunna tala om vilken som gör korven, själv kommer jag inte ihåg.
 Kanske du kan få hjälp med recept här:
http://www.eldrimner.com/
 Eftersom Jämtland är ett Get-tätt landskap så kanske dom har recept.
 Lite utanför ämnet:Åh om jag någon gång finge tid och råd att gå Småskaliglivsmedelsförädlingskursen!!! Den verkar så kul!
                Mvh
              Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-05 kl 18:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 sep-05 kl 21:27 »

Hej.
ja så hette den nog, men jag tror att det fanns ett par stycken liknande affärer,

Mikael Perman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 15 sep-05 kl 16:56 »
Korv till förbannelse!

http://www.sausagesource.com/forum/index.php

Och en sökning på "salami" i http://forum.rivercottage.net/ visade sig ge massor med tips.
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 17:05 av Gruff »

Mullvaden

« Svar #13 skrivet: 15 sep-05 kl 18:42 »
om man slaktar själv,tag vara på tarmar och magfeta.
 går att göra en väldigt god korv av som man kan få ganska salamilik med rätt kryddning. annars,köp  fjälster eller använd tubgas som skinn.
jag gjorde förra året en korv med sydligare nejder i åtanke. hedde i vitlök,rosmarin,vinäger och svartpeppar. malde köttet två gånger genom kvarnen å lät fetan gå med andra gången.
vart helt okej måste jag säga,dock lite för salt. pratade igår med en vän om korv,hon hade provat med paprikapulver och vitlök,även det väldigt gott.

den där sausageseource var ju briljant  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 17 sep-05 kl 14:04 »
Här fanns det en del. Visade sig vara en liten guldgruva även för annat :-) Hittade en del om vaktel coh vaktelägg också.

http://www.astray.com/recipes/?search=goat

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 21 feb-07 kl 17:24 »
Har fått möjlighet att köpa killingkött och undrar nu om det skiljer mycket i smaken från lamm eller  vuxen get. De här recepten på tråden låter smaskens, men kan man t ex tillaga killing som kalv (dillkött, frikassé etc) eller något annat mera vanligt kött?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 21 feb-07 kl 19:23 »
Tycker jag absolut. Magrare än lamm och ligger någonstans mellan lamm och kalv i smaken. På något sätt.....

intruder

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 feb-07 kl 15:09 »
vilken sorts get lämpar sig bäst att äta ?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 25 feb-07 kl 01:09 »
Alla som säger bä.

Anders Plogen

• -
« Svar #19 skrivet: 04 mar-07 kl 10:10 »

Jag skulle snarare säga att smaken ligger mellan lamm och rådjur. Speciellt om de gått i skogen och ätit bark, blåbärsris, granbarr och sånt. Då tycker jag definitvt att de smakar lite vilt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser