Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövvård  (läst 5434 gånger)

fungilla

klövvård
« skrivet: 03 mar-08 kl 15:29 »
Har köpt en liderödssugga och när vi kom hem upptäckte jag att hon hade otroligt långa klövrar.
Hur gör jag bäst. Klipper själv eller anlitar vetrinär..Tacksam om någon som vet kan svara så snabbt som möjligt...
« Senast ändrad: 14 mar-08 kl 14:23 av Denny »
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: klövervård
« Svar #1 skrivet: 03 mar-08 kl 16:32 »
Att klippa kövar är inte alltid så lätt. :P

Vad jag vet så finns det fyra "metoder"

* Klia-på-magen-metoden. (beroende på hur tam hon är)
* Fylle-metoden.                 (kräver en hel del starköl)
* Sövning                            (veterinära kostnader och riskfyllt)
* Tvångshålla                      (stressande för grisen och svårt om den är stor)

Här är en till tråd i samma ämne.  ;)
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=21268.0
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

fungilla

« Svar #2 skrivet: 04 mar-08 kl 11:38 »
Hmm
Har nu läst vad som skrivits om ämnet tidigare.
Vet inte hur tam hon är fick henne i fredags men jag får klappa henne på magen och rygg. Tror inte att tidigare ägare har pysslat om henne så mycket.
Om det är farligt att söva ner hene tror jag att det lutar åt fyllehållet två till henne en till mig ;D

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 12:00 »
Börja med att få henne tam. Och låt det ta hellre ta lite tid. Det lönar sig i längden.  ;)
När hon accepterar hon att du kliar henne på magen och har lagt sig ner, kan du börja att "knäppa" på hennes klövar med dina naglar. På så sätt vänjer hon sig vid hanteringen.

Efter 4 ett tag kan du börja att klippa lite försiktigt. Använd en vass sekatör.
Tänk på att du MÅSTE inte ta alla klövarna på samma gång.
Hellre att du tar en klöv om dagen är att hon uppfattar det som ett obehag.

Berätta gärna hur det går. :)
Lycka till!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 07 mar-08 kl 18:30 »
du kan även använda en busksax med långa skalmar...
då kan du ev klippa lite då hon äter nåt gott..
så brukar jag göra ibland med korna...
MAn kan ju i allafall korta av dem lite... ta lite i taget...

men att klippa klövar på fullvuxna grisar är som sakt inte helt lätt o helt risk fritt..
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

fungilla

« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 13:58 »
Har inte klippt några klövrar ännu.. :)Håller på att låta henne vänja sig med mig först..

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 15:01 »
Det är jättebra!
Låt det hellre ta lite tid först. Det lönar sig i längden.  ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 11 mar-08 kl 15:56 »
Jag har nu klippt mina grisars klövar, men de är ju lite mindre än en linderödare. Vi använde "tvångsmetoden" men de blev inte särskilt stressade. Det ända de tyckte var otäckt var själva lyftet sas. (två skrik per gris ungefär) När jag väl höll dem löst i framnen var de lugna och det var lätt för hovslagaren att knipsa på klövarna med en vass hovtång. De tillät klappning vid matningen efteråt, och var inte mer skeptiska till mig än annars...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-08 kl 16:52 »
Ja men man kan inte lägga en 120 kilos sugga i knät liksom..

Följer intresserat tråden, har ännu aldrig klippt klövar och behöver alla råd som finns till en nybörjare.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #9 skrivet: 12 mar-08 kl 21:52 »
jag har äntligen vågat klippa klövarna på mina getter! ..Eeh getter? undrar ni.
Men jag tror att många djur fungerar på liknande sätt. JAg har inte vågat klippa förr, MEN jag har tränat nästan varje dag på att ta och lyfta och till slut även pilla och "kratsa" klövarna medan de tuggar på nåt gott.
Det gav bra resultat. Det blev inga problem att klippa.
HAde en liten smidig sekatör från Biltema som alla getkännare rekomenderade...
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 13 mar-08 kl 11:41 »
En annan fråga om detta med att klippa. Hur ska man klippa, alltså hur mycket ska man klippa? tex när man klipper klorna på katten så får man ju inte klippa för mycket för du tar pulpan (heter det så?) skada och det gör jätte ont. Finns det något sådant som man måste akta sig för när man klipper klövarna på grisen? Ska de ha en viss form osv?

Lägg gärna in bilder på en fin nyklippt klöv så man har något att gå efter.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 13 mar-08 kl 22:58 »
En annan fråga om detta med att klippa. Hur ska man klippa, alltså hur mycket ska man klippa? tex när man klipper klorna på katten så får man ju inte klippa för mycket för du tar pulpan (heter det så?) skada och det gör jätte ont. Finns det något sådant som man måste akta sig för när man klipper klövarna på grisen? Ska de ha en viss form osv?

Lägg gärna in bilder på en fin nyklippt klöv så man har något att gå efter.

Grisens klöv kan liknas lite grann med  en hästhov eller koklöv, men de har en liten trapmdyna på den bakredelen.
Det finns "pulpa" som börjar att blöda om man klipper för långt. Det finns även i lättklövarna.
Klipp lite i taget så är risken mindre att man klipper hål.
Klövdelarna är som "halvmånar" eller hur jag ska förklara det.
Rundade på utsidan och rak på innsidan.

Här kommer det några bilder på min minigris Moa.
Här ligger hon kvar efter klippningen.

Före

Efter

purelyplatonic

« Svar #12 skrivet: 14 mar-08 kl 08:53 »
Jätte tack för svaret!
Nu kan jag nog våga prova klippa lite själv när jag tycker det behövs.

Det är ju svårt att prova sig fram om man inte vet hur det ska se ut eller vad man ska akta sig för. Men nu vet ag ju så nu kan jag göra ett försök.

Jätte tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser