Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta bort kitt från aluminiumprofiler?  (läst 1667 gånger)

chili

• Uppland
Hur ta bort kitt från aluminiumprofiler?
« skrivet: 02 mar-08 kl 14:06 »
Hej,

Jag håller på och förbereder för att bygga växthus under våren. Jag har ett begagnat växthus i delar där fönstren ska sitta i aluminiumprofiler. Nu undrar jag hur jag lättast tar bort de gamla kittresterna från aluminiumprofilerna? Kittet är vanligen mycket torrt, cirka 20 år gammalt.

Tekniken jag använder nu är att skrapa bort kittet med ett stämjärn.

Jag provade lite med en varmluftspistol innan jag skrapade med stämjärnet, men jag tyckte det blev för krångligt och det blev ingen större skillnad jämfört med att skrapa utan att värma. Borde jag ha märkt en skillnad? Har jag t ex värmt för kort tid?

Hur mycket kitt måste bort för att slutresultatet ska bli bra? Jag antar att det inte behöver vara helt metallrent?

/Uffe
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

ersam

• -
SV: Hur ta bort kitt från aluminiumprofiler?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-08 kl 14:13 »
Är det riktigt kitt eller är det silikon som är ganska vanligt mellan aluminiumprofil - glas? I så fall finns olika lösningsmedel att tillgå.
Är det kitt så brukar uppvärmning var bra, kan ske med värmepistol, lödkolv eller speedheater. Oftast gäller att skydda glaset - annars spricker det garanterat. Eftersom du inte skriver nått om glaskross tyder det på att du hittat en bra metod. Det är är lite slit och det största problemet brukar vara just söndrigt glas.
Du själv lägger ribban på resultatet - inget är fel och om det håller 10 eller 12 år spelar kanske ingen roll. Så gör så noggrant att du inte gå och grämer dig i efterhand.

ES

chili

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-08 kl 14:28 »
Hej,

Det sitter inget glas i profilerna nu, så jag behöver inte vara rädd om glaset.

Vet inte om det är kitt eller silicon.

Är det någon skillnad (i effektivitet t ex) på att värma med varmluftspistol eller gasolbrännare? Hur länge ska man värma (sekunder)? Vad händer när man värmer? Ska det bli mjukt, sprött, lossna av sig själv...?

/Uffe

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

hustran

« Svar #3 skrivet: 07 mar-08 kl 18:03 »
Vi värmde kittet mjukt med en sk. speedheater (infravärmare) om det nu är kitt så prova att låna en sån, de är rätt dyra men om du har mycket som skall bort o det fungerar, så köp en. Den är värd vartenda öre. Har också använt värmepistol, men den ger mer "direktvärme" så det gäller att vara snabb o försiktig. Som sagt Prova först.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
Sannatk, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser