Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kala fläckar  (läst 1358 gånger)

vårlök

kala fläckar
« skrivet: 29 feb-08 kl 10:52 »
Hejsan!
Vi har tre minigrisar, de är bröder (kastrerade) och ca tre år. Två av dem är fläckiga med rejäl ragg, den tredje är helsvart med ganska tunn ragg. Nu har den svarte börjat tappa ragg på ryggen och bakdelen, det ser lite ut som om han "ruggar". Det började med en fläck på ryggen, nu är det lite mer utspritt och raggen ser snarare ut att glesna på bakdelen. Han har inga sår och huden ser fin ut tycker jag. Han är den matgladaste av de tre och de andra har inga kala fläckar. Någon som känner igen det?

Han visar inga tecken på att det irriterar honom, inget onormalt kliande eller något sådant. Han verkar inte heller öm, för han uppskattar att bli borstad lika mycket som vanligt. Kan det vara så att maten saknar något? Fast alla tre får ju samma... (Klara grisfoder + matrester). Tyvärr har jag ingen digitalkamera så jag kan inte ta någon bild, ska försöka låna en. De har en stor box med gott om hö, men "vinterhagen" är ganska liten, ca 50 kvadrat.
Hälsningar Vårlök
Alternativare i startgroparna

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: kala fläckar
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 13:22 »
Jag tror att det är "borstbyte" på gång. ;)

Minigrisar tappar all sin bort ca en gång per år och ser då ut som "skabbrävar" :P
Det är fullt normalt och inget du behöver oroa dig för.
Det tar ca 10-12 veckor innan det har växt ut igen.

Du kan hjälpa din gris genom att borsta och dra bort borsten. Det stimulerar de nya rötterna att växa ut.
Lite olivolja i maten brukar också göra susen för huden.  ;)

Hur är det med linderödare? Tappar dom också borsten?
Jag har aldrig fått ett riktigt svar på det. :-\
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

vårlök

« Svar #2 skrivet: 01 mar-08 kl 11:37 »
Jaha!! Det var ju skönt att höra, för idag upptäckte jag att en  av de andra också börjat rugga. Det blir en skvätt olivolja i kvällsmaten ett tag framöver :D och mycket borstning! Tack för svaret!
Alternativare i startgroparna

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 01 mar-08 kl 15:00 »
Ett annat tecken på att de snart kommer att tappa borsten, är att de får kluvna hårtoppar.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser