Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapskaka/linfrökaka?  (läst 4395 gånger)

Dandelia

• Gäst
Rapskaka/linfrökaka?
« skrivet: 28 feb-08 kl 14:05 »
Kan kaniner äta raps- och/eller linfrökaka som kraftfoder/tillskott? Kan det vara nåt att prova eller är det helt onödigt?

/Dandelia

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Rapskaka/linfrökaka?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 14:25 »
Bra fråga, det har jag också funderat på. Möjligen kan raps ge gult fett?!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 14:39 »
Raps kan ge fisksmak på köttet, enligt kaninkursen  ;)
Jag och en kompis har testmatat kaninerna med fårpellets innehållande raps. Varken vi eller våra familjer kände någon fisksmak, men det kanske också beror på mängden raps i förhållande till annat foder....

Det gula fettet hos vissa kaniner ska vara en ärftlig grej utan smakbetydelse, har jag läst i annan tråd här  :)

Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-08 kl 14:08 »
Någon som har erfarenhet?

Gösta

« Svar #4 skrivet: 04 mar-08 kl 14:31 »
Biprodukt från rapsoljetillverkning som pressats till pellets skall inte ges till slaktdjuren. De ger en bismak som inte är önskvärd. Har testat detta för att se om produkten(som är billig!) gick att använda. Detta är orsaken till att vi använder soja istället som proteinhöjande.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 14:48 »
Men linfrökaka, då? Ska ju vara fullt med protein och bra för magen.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 04 mar-08 kl 15:11 »
Linfrökaka har jag ingen erfarenhet av, tyvärr! :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 07:24 »
Hans Rosling, docent vid akademiska sjukhusets enhet för internationell barnhälsovård i Uppsala, har undersökt förekomsten av linamarin som finns i linfrö. Detta ämne bryts ned till vätecyanid (blåsyra) i kroppen. "Chockkurer" med extremt högt intag av linfrö, spec. krossat linfrö kan vara riskabelt.

Linfrö är nog inget bra alternativ det heller i stora mängder, varken till kanin eller människa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 09:51 »
Oj då, jag har hört tvärtom: I krossat linfrö ska syran vara borta. Hm, undrar vad som är riktigt?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 10:24 »
Oj då, jag har hört tvärtom: I krossat linfrö ska syran vara borta. Hm, undrar vad som är riktigt?

Krossat eftersom linfröet oftast kommer ut helt igen när det passerat magtarm kanalen. Prova att krossa linfrö i en mortel så ska du se hur hårda de är :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 10:34 »
Jag har googlat på Linamarin. Denna substans finns omnämnd att finnas i kassava, limabönor och lin. Störst problem sett i mänsklig synpunkt finns hos kassava, som ju är ett slags "potatis" eller huvudföda i vissa länder. Ställer krav (värme) på tillagningen, så att giftverkan minimeras.

Sojabönor innehåller också ett antal mysko substanser, som måste värmebehandlas för att försvinna.

Likaså vissa rapssorter.

Proteinkällor som är bra för kaniner är lusern, soja, solrosfrökaka (dock högst 10%), raps, jordnöt, lin, och något som heter safflor.

Solros och lin har låg halt av vissa aminosyror som är essentiella för kaniner.

Edgar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 05 mar-08 kl 11:06 »
Jag har googlat på Linamarin. Denna substans finns omnämnd att finnas i kassava, limabönor och lin. Störst problem sett i mänsklig synpunkt finns hos kassava, som ju är ett slags "potatis" eller huvudföda i vissa länder. Ställer krav (värme) på tillagningen, så att giftverkan minimeras.

Sojabönor innehåller också ett antal mysko substanser, som måste värmebehandlas för att försvinna.

Likaså vissa rapssorter.

Proteinkällor som är bra för kaniner är lusern, soja, solrosfrökaka (dock högst 10%), raps, jordnöt, lin, och något som heter safflor.

Solros och lin har låg halt av vissa aminosyror som är essentiella för kaniner.

Edgar

Så rimligtvis borde plantan lin vara bättre än fröna för kaniner med tanke på ovanstående forskningsresultat, eller vad säger du?

s46398

« Svar #12 skrivet: 05 mar-08 kl 20:20 »
Hej !
Jag har testat linfrö och det jag märkt är att dom mår toppen. MEN !!
Det är 3 gram dom ska ha. Jag har tagit den mängd man fick ge en häst och delat detta. Och jag ser skillnad direkt nästan. Speciellt på svarta kaniner att deras pälsar bli toppen ! glänser.
Och sen ska dom i alla fall till en häst göra att matsmältningen går lättare och skonsamt för magen. Och sen päls kammen blir blank. och sen går dom upp.
en häst går upp i vikt av 1-2 dl om dagen och märks. Så det märks betydligt mer´på en kanin. Det som är det dumma är att det är smuligt. Och så är det kort hållbarhet då dom är så feta så dom kan härskna. Men har man hästar oxå så kan jag bara rekomendera det men håll er till 2-3 pellets till en kanin dom älskar det jag får passa fingrarna när dom får det. Helt tokiga i det. Så Jag kan inte säga nått negativt. det är rätt dyrt i inköp men räcker i evighet. det finns ett märke där det inte är så mycket i rekomenderar den även fast den är dyrare än en 25-30kg säck om man inte har några hästar. Även männiksor mår toppen på linfrön då den har ett fett som lägger sej i tarmarna och i magsäcker och gör det glatt och skonsamt. och så blir man inte så torr då det är som hundkräm fanst den kommer ini från. Jätte bra.
Så testa det ! men akta så ni inte ger för mycket väldigt onödigt. Håll er till 3gram alltså 2-3 pellets räcker för effekt.
Mvh jeanette

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 14 jul-11 kl 01:41 »
Puttar. Vilket märke av rapskakepellets är det som provats?

OCH: Kan jag använda rybs? Det odlas "nästgårds" i Norrlandsmått, dvs i grannkommunen.

Det är den enda lokalodlade proteingrödan tillgänglig för mig...
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 14 jul-11 kl 08:00 »
Puttar. Vilket märke av rapskakepellets är det som provats?

OCH: Kan jag använda rybs? Det odlas "nästgårds" i Norrlandsmått, dvs i grannkommunen.

Det är den enda lokalodlade proteingrödan tillgänglig för mig...
jag har inte provat raps till kanin, men angående rybs, så är det en växt som är mycket lik raps, så den borde ha samma egenskaper, dvs nyttigheterna och näringsinnehållet borde vara i stort sett desamma.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser