Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 70981 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Myndigheter
« Svar #240 skrivet: 25 feb-13 kl 14:06 »
Ärligt talat är felhantering vid slakt av kanin något problem för de som är intresserade av att göra rätt. På samma sätt som det är med hemmaslakt av alla djurslag. Vill man göra rätt är det inga problem, skiter man i djuret så hjälper inga kurser i världen.

Alltså är en kurs för att få avliva ett djur meningslös om man nu inte känner att man absolut vill gå den.. Att ha ett tvång på wn avlivningskurs känns som en mkt mmärklig krav

vindensbonig

• Gäst
« Svar #241 skrivet: 25 feb-13 kl 14:10 »
Ärligt talat är felhantering vid slakt av kanin något problem för de som är intresserade av att göra rätt. På samma sätt som det är med hemmaslakt av alla djurslag. Vill man göra rätt är det inga problem, skiter man i djuret så hjälper inga kurser i världen.

Alltså är en kurs för att få avliva ett djur meningslös om man nu inte känner att man absolut vill gå den.. Att ha ett tvång på wn avlivningskurs känns som en mkt mmärklig krav
Hur ska den kontrolleras i så fall ? det är ju stört omöjligt va ja förstår .

Gösta

« Svar #242 skrivet: 25 feb-13 kl 15:36 »
Tydligen svårt att läsa innantill....
Vad vi vill är att det skall vara tillåtet att få öva på slakt tillsammans med erfaren slaktare. Så är inte fallet i dag. Det är dock fritt fram för vem som helst att slakta (bara man följer djurskyddslagen om god kännedom). Brott mot djurskyddslagen är belagt med fängelse upp till 2 år. kan vara bra att känna till om ni blir oense med er Länsstyrelse.....
Lycka till
Gösta

Halte

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 25 feb-13 kl 15:52 »
Tydligen svårt att läsa innantill....
Vad vi vill är att det skall vara tillåtet att få öva på slakt tillsammans med erfaren slaktare. Så är inte fallet i dag. Det är dock fritt fram för vem som helst att slakta (bara man följer djurskyddslagen om god kännedom). Brott mot djurskyddslagen är belagt med fängelse upp till 2 år. kan vara bra att känna till om ni blir oense med er Länsstyrelse.....
Lycka till
Gösta
God kännedom är ju inte så knepigt att skaffa direkt. . Men det var ju bra att ni inte är inne och försöker krångla till dessa bestämmelser.

Känns snart som om man måste ha gått en kurs och fått diplom för att få torka sig själv där bak.. :)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #244 skrivet: 25 feb-13 kl 16:56 »
Naturligtvis är det är det tillåtet att en nybörjare slaktar första gången under överinseende av en erfaren person!

För det första har en medlem fått det svart på vitt i ett mail från Lotta Nordensten på SJV och för den andra skulle ett förbud mot det vara helt orimligt.

Här är inlägget där Björkhems Gotlandskaniner klistrat in mailet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=142165.msg1379253#msg1379253

Ur Mailet: Det betyder att du ska ha både kunskap och kompetens i hantering och slakt/avlivning för att få göra det. Om du har den kunskapen och kompetensen på något annat sätt, tex genom att en person som är duktigt visar dig hur du ska göra enligt regelverket, behöver du inte gå en utbildning för detta.  (min fetning)

Kalle vill föda upp kaniner till husbehov och frågar Stina som fött upp och slaktat kanin och andra djur sen barnsben om hon kan hjälpa honom med lite tips ang uppfödning och hållning och framför allt med slakten. Självklart vill Stina hjälpa till, så nästa gång hon ska slakta är Kalle med för att se och lära.

Tiden går och det är dags för Kalles kaniner att bli mat. Stina kommer hem till Kalle och hon slaktar den första kaninen för att Kalle ska bli lite "varm i kläderna" och komma över det obehag de allra flesta har när de ska döda ett djur för första gången.

Kalle känner sig nu redo för att slakta själv. Det är här Gösta menar att Stina måste gå därifrån för att ett brott inte ska begås. Kalle gör som Stina visat och slaktar kaninen. Han tycker det känns bra att ha Stina vid sin sida ifall han skulle bli osäker eller göra nåt fel. När han slaktat ett antal kaniner med Stina som back-up kommer han att känna sig säker på sin sak och slakta på egen hand och när han fått erfarenhet kan han i sin tur visa Pelle hur det ska göras.

Mina frågor till Gösta är:

• Om Stina stannar kvar. Vem begår ett brott, hon eller Kalle?
  • Vad skulle brottsrubriceringen vara, tror du?
  • Vem på SJV var det som sade att en erfaren person inte får närvara när en oerfaren person slaktar
  • Kan det inte vara så att SJV tror att du försöker hitta en möjlighet att hålla slaktkurser?
  • Vad har upp till 2 års fängelse för brott mot djurskyddslagen med det här att göra?
  • Varför är du så angelägen om att få folk att tro att de inte får slakta själva och/eller lära sig av nån som kan?

« Senast ändrad: 25 feb-13 kl 18:34 av Ugglans »
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #245 skrivet: 19 mar-13 kl 19:02 »
Har inte varit inne på mforumet på ett tag eftersom jag anser att det har spårat ur. Ska dock besvara dina frågor med risk för att du åter igen missförstår mina svar.
1. Enligt Helena Kättström är det att betrakta som utbildning. Utbildning får endast ske på försöksdjur.
2. Finns ingen vilket jag har meddelat SJV men inte fått någon kommentar till detta. Jag har begärt gällande lagtext.
3. Helena; Lotta; Enisa
4. Möjligt
5.Att slakta djur på ett sätt som utsätter djuren för onödigt lidande är belagt med böter eller fängelse i högst 2 år. Lagtext.
6. Jag informerar om att vem som helst får slakta signa egna djur. Finns inget hinder enligt Helena bara personen har god kunskap om slaktmetoder för det specifika djurslaget.
Hela resonemanget från SJV är sjukt och det är detta jag försöker belysa för att få en ändring på synsättet. Personligen anser jag att man inte ska på egen hand utan kunskap slakta något djur över huvud taget. Man ska respektera liv.
Jag har inget intresse av att fortsätta en meningslös ordväxling på forumet så ev. kommentarer om ovanstående kommer jag troligen inte att ta del av.
Gösta Johnsson

Existens!

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 19 mar-13 kl 19:39 »
Nu är det ju en ganska intressant fråga för många på forumet som slaktar , eller tänker, slakta själva, så jag vet inte hur du tänker när du ser diskussionen som meningslös.
Många blir säkert frågande inför uppgiften att det inte får stå en person jämte och peka när man slaktar sina första djur..

Jag tror det är dags att kontakta Helena Kättström för att höra hennes egna ord i frågan.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 19 mar-13 kl 19:45 »
Nu är det ju en ganska intressant fråga för många på forumet som slaktar , eller tänker, slakta själva, så jag vet inte hur du tänker när du ser diskussionen som meningslös.
Många blir säkert frågande inför uppgiften att det inte får stå en person jämte och peka när man slaktar sina första djur..

Jag tror det är dags att kontakta Helena Kättström för att höra hennes egna ord i frågan.
Gör så det blir  klar het i saken .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #248 skrivet: 19 mar-13 kl 22:50 »
1 c § Med djurförsök avses användning av djur för
1. vetenskaplig forskning,
 2. sjukdomsdiagnos,
 3. utveckling och framställning av läkemedel eller kemiska produkter,
 4. undervisning, om användningen innebär att djuret avlivas, utsätts för operativt ingrepp, injektion eller blodavtappning eller om djuret orsakas eller riskerar att orsakas lidande, samt
 5. andra jämförliga ändamål.

Ovan är citerat från djurskyddslagen. Problemet är punkt 4. Man får alltså icke undervisa/utbilda utan att det anses som djurförsök. Där är jordbruksverket stenhårda, åtminstone om Gösta är inblandad.

Existens!

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 19 mar-13 kl 23:16 »
1 c § Med djurförsök avses användning av djur för
1. vetenskaplig forskning,
 2. sjukdomsdiagnos,
 3. utveckling och framställning av läkemedel eller kemiska produkter,
 4. undervisning, om användningen innebär att djuret avlivas, utsätts för operativt ingrepp, injektion eller blodavtappning eller om djuret orsakas eller riskerar att orsakas lidande, samt
 5. andra jämförliga ändamål.

Ovan är citerat från djurskyddslagen. Problemet är punkt 4. Man får alltså icke undervisa/utbilda utan att det anses som djurförsök. Där är jordbruksverket stenhårda, åtminstone om Gösta är inblandad.

Men djurets användning är ju inte undervisning, utan mat. 

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #250 skrivet: 20 mar-13 kl 07:48 »
Javisst!
Livsmedelsverket vill inte ha in försöksdjur i slakterierna heller, det ska vara slaktdjur!

Vi vill att det ska vara möjligt att hålla en kurs i hur man slaktar kaniner, där deltagarna inte är anställda av slakteriet eller släkt eller bekant till ledaren. Detta för att deltagarna i möjligaste mån ska kunna följa djurskyddslagen och avlivningsförordningens krav på djurskydd.

Någon byråkrat på jordbruksverket har då hittat den paragrafen som jag citerade, och tolkat den som att användningen av djuret är undervisning. Då krävs att man har försöksdjurstillstånd för att driva kursen, tillstånd av försöksdjursetisk nämnd etc. Dock behöver inte djuren vara destinationsuppfödda för ändamålet. Om jag förstått rätt är mycket av detta avgiftsbelagt. 

En slaktkurs utan levande djur är inga problem att hålla.

För att slakta djur behöver man nödig kunskap om djurslaget. Vi (jag var med på mötet) frågade upprepade gånger var jordbruksverket menade att man skulle kunna skaffa kunskapen utan att få konkreta råd.  Man tog från verkets sida upp att man exempelvis kunde lära sig av föräldrar, kollegor etc.

Jag är mycket frågande till varför man inte kan få anordna en kurs!

tinaw

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 20 mar-13 kl 07:56 »
Vad säger myndighetens jurister? För det är ju betydligt mer intressant än vad handläggarna tror.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #252 skrivet: 20 mar-13 kl 08:02 »
Men ni pratar ju hela tiden om olika saker. Inte konstigt det blir förvirrat.  Nu pratar du om att hålla kurser i att slakta kanin. Det är en sak.  Gösta sprider det till att det skulle gälla alla djur och alla som vill lära sig slakta till husbehov med hjälp av nån som visar hur det går till.  Att det inte skulle vara tillåtet är ju naturligtvis orimligt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #253 skrivet: 20 mar-13 kl 08:16 »
Vad säger myndighetens jurister? För det är ju betydligt mer intressant än vad handläggarna tror.

Jag har glömt namnet, men en av deltagarna på mötet presenterade sig som jurist på verket.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: (Ämne saknas)
« Svar #254 skrivet: 20 mar-13 kl 08:31 »
Men ni pratar ju hela tiden om olika saker. Inte konstigt det blir förvirrat.  Nu pratar du om att hålla kurser i att slakta kanin. Det är en sak.  Gösta sprider det till att det skulle gälla alla djur och alla som vill lära sig slakta till husbehov med hjälp av nån som visar hur det går till.  Att det inte skulle vara tillåtet är ju naturligtvis orimligt.

Såvitt jag förstår skiljer inte djurskyddslagen på olika djur i detta avseende.

Det är ju möjligt att det finns någon specialparagraf som tillåter utbildning av folk som ska slakta kor hästar fjäderfä etc, det vet inte jag. Men det är orimligt nog bara för kaniner.

Både Gösta och jag och verket anser att man ska ha möjlighet att lära sig slakta innan man börjar själv. Skillnaden är att verket menar att om det är utbildning ska det anses vara försöksdjur, med försöksdjurstillstånd, etisk nämnd osv. Sedan finns det, om jag minns rätt, möjligheter att utbilda egen personal i sin slakterirörelse.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #255 skrivet: 20 mar-13 kl 08:51 »
För att slakta djur behöver man nödig kunskap om djurslaget. Vi (jag var med på mötet) frågade upprepade gånger var jordbruksverket menade att man skulle kunna skaffa kunskapen utan att få konkreta råd.  Man tog från verkets sida upp att man exempelvis kunde lära sig av föräldrar, kollegor etc.

Det är ju det Gösta framhärdar i att det är olagligt och vi andra begriper att det är så man gör (oavsett om man hellre hade velat gå en kurs eller ej).

Problemet är alltså att Gösta och andra som eventuellt vill hålla kurser i kaninslakt inte får göra det.

Var och en som vill kan alltså lära sig att slakta för husbehov och småskalig försäljning på samma vis som folk lärt sig det i alla tider, nämligen genom att få hjälp av någon som har kunskap och erfarenhet.

Att den som vill utbilda kaninslaktare inte får göra det må vara tråkigt för honom/henne, men det berättigar verkligen inte till att vända och vrida på sanningen på det sätt som gjorts och försöka lura i folk att det är brottsligt om Ada (som är van att slakta kanin) är närvarande när Beda slaktar sin första kanin...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #256 skrivet: 20 mar-13 kl 13:33 »
Hej!
Jag har ett förslag, att det ordnas ett möte/seminarium med intresserade kaninuppfödare och Jordbruksverkets tjänstemän,
så att alla dessa frågor kan ventileras och slutligen klaras ut.

Finns det någon här på forumet som kan  fixa detta möte, så skulle jag och många med mig välkomna det.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Halte

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 20 mar-13 kl 13:52 »
Det som förbryllar mig är att vissa verkar VILJA krångla till det..

Mina påståenden:

1. Att slakta en kanin eller ett annat lantbruksdjur är inte svårt, det lär sig vem som helst.
2. Den enda "utbildning" som behövs är att man är med och ser på när djur avlivas så att man vet vad man ska göra samt att läsa in sig på typ 2-3 meningar om paragraferna omkring avlivning, ex. tider från bedövning till avblodning.

Om någon påstår att punkt 2 är olaglig vill jag väldigt gärna se detta på papper. Det kan omöjligtvis finnas någon lag som hindrar att man är åskådare till slakt.

Efter detta kan man således hävda att man "behärska den aktuella avlivningsmetoden" och med detta sagt är man inte längre i behov av undervisning. I och med att man nu inte längre undervisas är det alltså fritt fram för en mera erfaren person att titta när den nylärde avlivar sina första djur och kanske i all välmening komma med glada tillrop om saker som kan förbättras i hanteringen.

Det finns ju en anledning till att det är dunkelt uttryckt.. Och det är ju för att hemmaslaktare ska kunna göra det som skett ute på gårdarna i tusentals år, man lär sig från den äldre generationen (med viss korrigering för förändrade bestämmelser).
Man kan se denna vaga formulering som ett problem, ELLER så ser man styrkan i det och kör på som man alltid gjort.

Åter igen, det känns lite märkligt att man vill ersätta ett smidigt och problemfritt system med ytterligare ett regelverk som enbart kommer att krångla till det för småskalig produktion.. I Sverige har vi knappast en BRIST på lagar och regler, snarare är det så att denna paragrafiver snart kommer kväva all slags småskalighet om vi inte är vaksamma

vindensbonig

• Gäst
« Svar #258 skrivet: 20 mar-13 kl 14:19 »
Ja det värkar som somliga vill ha kaninslakt till vetenskap Tycker ja  ja har då inga bekymmer haft med att slakta kanin fast ja inte ens har haft någon kunnig med mig när ja slakta första gången   räcker oftast med lite sunt förnuft tror ja och att kanske läsa lite trådar på alternativ :)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #259 skrivet: 20 mar-13 kl 22:58 »
det är en sak vad man själv tycker och en sak vad myndigheter tycker. ingen här vill ha kaninslakt till en vetenskap, men håller man sig inte till reglerna, så kan det helt enkelt bli tråkigt för en själv.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser