Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71332 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Myndigheter
« Svar #160 skrivet: 25 mar-12 kl 21:56 »
Heja! :) På dom bara! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

MorAnna

• Västmanland
« Svar #161 skrivet: 27 mar-12 kl 11:27 »
På kaninseminariet 22/3 var det ju någon i publiken (vet inte vem - tolkade som någon myndighet av något slag!?) som sa att de skulle anordna kurs för att få det där "kompetensbeviset". Inte ett ord nämndes om det där med att "försöksdjur" måste användas vid slakt osv...

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #162 skrivet: 27 mar-12 kl 11:40 »
"Vill starta ekologiskt kaninslakteri - myndigheterna omöjliggör det" eller nåt vitsigare.

Varpå annan tidning slår upp med bild av blodiga slamsor och skriver "Här mördas Stampe och Lille Skutt, barnen förtvivlade!" och längre ned i artikeln en bild på gråtande barn som håller gosekaniner i famnen.

Neh... Jag överdriver, men media är ett svärd med flera eggar. Bara en tanke.

Tillägg: Det är elakt att döda djur och köttbullar är gott.  ::)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Existens?

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 27 mar-12 kl 11:48 »
Nej, jag skulle också tveka att blanda in pressen i just kaninslakt.

Dessutom har ju inte myndigheterna omöjliggjort, bara försvårat.

Gille

• -
« Svar #164 skrivet: 27 mar-12 kl 15:14 »
Inte press men berörda tisningar som tex ATL.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #165 skrivet: 27 mar-12 kl 22:11 »
Har inget minne av att någon tog upp ämnet på seminariet om kursverksamheten, eller rättare sagt svarade på det. Möjligtvis att det minglades om detta.
ATL har artiklar om ämnet.
Jag väntar på svar från jordbruksverket på några frågor i ämnet. Därefter kommer jag att skriva en artikel till media och berätta hur det fungerar på våra myndigheter. Jag är väldigt tveksam till om det verkligen är Jordbruksverket som har sista ordet i den här frågan...
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #166 skrivet: 27 mar-12 kl 22:27 »
Det har ju varit mycket i media senaste veckorna om kaninkött. I positiva ordalag :-).

Varpå annan tidning slår upp med bild av blodiga slamsor och skriver "Här mördas Stampe och Lille Skutt, barnen förtvivlade!" och längre ned i artikeln en bild på gråtande barn som håller gosekaniner i famnen.

Neh... Jag överdriver, men media är ett svärd med flera eggar. Bara en tanke.

Tillägg: Det är elakt att döda djur och köttbullar är gott.  ::)

Vänligen
Jens
//Lina

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #167 skrivet: 28 mar-12 kl 06:15 »
Jag har definitivt ett minne av att en kvinna bland åhörarna pratade om att det planerades en kurs i kaninslakteri. Vem hon representerade minns jag inte, månne finns det antecknat i mitt block som ligger hemma. Får återkomma.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

redan

• Uppland
« Svar #168 skrivet: 28 mar-12 kl 08:50 »
Jag undrar om det inte var någon från SLU.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #169 skrivet: 28 mar-12 kl 11:54 »
Skriva ungefär såhär:

"Hejsan, jag vill starta upp ett kaninslakteri. Jag har genomgått kurs i produktion som arrangerats av SKAF. Bifogar kursplanen. Räknas detta som tillräcklig utbildning för att få lov att slakta kommersiellt? Om inte, vem arrangerar kursen som krävs?"

Alltså helt utan värdeladdning, utan som en enkel frågeställning för att belysa ett problem. Eftersom kanin har hypats i media på senaste, blir hösten en bra tid att återkoppla till det. Ex rubriken:
"Vill starta ekologiskt kaninslakteri - myndigheterna omöjliggör det" eller nåt vitsigare.

Skickade faktiskt frågan till jordbruksverket

"Hej!

Tack!
Om jag i framtiden ska starta ett kaninslakteri och behöver ha utbildning för slakten, vart ska jag vända mig då? Har tidigare gått Göstas slaktutbildning (2007)

Mvh Linda Axelsson"
 svar:
"Hej!

meNY” arbetar för att öka kompetensen inom livsmedelsbranschen och de har haft t.ex. kurser – utbildningar i hur man hanterar bedövnings-och skjutvapen. Bakom ”meNy” står SLU, SIK – institut för Livsmedel och Bioteknik, Lunds universitet, Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Man kan ta kontakt med dem för att kunna få information om möjligheten för att en utbildning i kaninslakt skulle kunna organiseras. Du kan besöka deras hemsida: www.meny.se

Med vänlig hälsning

Enisa Miljanic"

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 28 mar-12 kl 12:40 »
Snyggt duckat.

Gösta

« Svar #171 skrivet: 28 mar-12 kl 14:52 »
Fick ett svar från Enisa i dag. Visst det är inga problem med att hålla slaktkurser. Det får jag naturligtvis göra(?) men... jag måsta använda försöksdjur. >:D >:D >:D
Detta är sjukt på alla sätt. De instutioner hon hänvisar till anordnar inte aktiv slakt, har inte för avsikt att göra det heller. Varför detta hat mot kaninslakt från våra myndigheter!
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #172 skrivet: 28 mar-12 kl 15:19 »
Men vad krävs för att föda upp försöksdjur till slaktutbildning? Används inte försöksdjur i forskningslabb?även kaniner? Och om det inte finns några försökskaniner så borde det vara en lönande verksamhet att föda upp till slaktutb(inte till massa plågsamma sminktester!). finns inga så måste dispansen att använda andra djur gå igenom omgående kan tyckas. Får du inte slaktutbilda om du kasserar utbildningskaninen?dumt iåförsig,finfin mat till spillo.
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #173 skrivet: 28 mar-12 kl 17:30 »
Men vad krävs för att föda upp försöksdjur till slaktutbildning?

Det undrar jag också?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Existens?

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 28 mar-12 kl 18:45 »
Det här har vi ju varit inne på i den andra tråden, vilken det nu var, och man blev fullkomligt idiotförklarad av kanin/Gösta-anhängarna.
Min mening är ju att det går att föda upp kaniner till just det ändamålet, och eftersom dom heller inte är tänkta att ätas (om nu inte eleverna själva tar med dom hem) så behöver heller inte utbildningen hållas i ett godkänt slakteri/livsmedelslokal.

Men visst, ett slöseri är det ju naturligtvis.

Sussilo

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 28 mar-12 kl 18:58 »
Min mening är ju att det går att föda upp kaniner till just det ändamålet, och eftersom dom heller inte är tänkta att ätas (om nu inte eleverna själva tar med dom hem) så behöver heller inte utbildningen hållas i ett godkänt slakteri/livsmedelslokal.

Med risk för att bli idiotförklarad så är det precis så här jag också har uppfattat det  :).

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #176 skrivet: 28 mar-12 kl 19:05 »
Köttet borde väl kunna användas till djurmat iaf?

Existens?

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 28 mar-12 kl 19:09 »
Köttet borde väl kunna användas till djurmat iaf?

Inte officiellt. Det är i princip samma krav på att tillverka djurfoder som människomat.

Gille

• -
« Svar #178 skrivet: 28 mar-12 kl 19:43 »
Försökskaniner till djurförsök importeras och är dyra.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #179 skrivet: 28 mar-12 kl 20:41 »
Försökskaniner till djurförsök importeras och är dyra.

Har de utanför Lidköping lagt ner?  Dyra håller jag med om, handlade om mer än 1000 kr st, för flera år sen.

Edit. Jag undrar om det inte finns olika varianter också, exempelvis stammar som är så hårt inavlade, att de i stort sett har samma genuppsättning. Dessa är dyrare.

« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 21:45 av Edgar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser