Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71083 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Myndigheter
« Svar #120 skrivet: 18 mar-12 kl 00:59 »
Jag håller inte på med kaniner men läser här ibland ändå.
En tanke som jag får i huvudet är att det här inte har något men kaniner att göra i stort, även om det säkert finns klappträn som inte vill se kanin som ett produktionsdjur. Jag tror mer att det handlar om att myndigheterna hatar små besättningar. Tänk om det bara fanns djurfabriker med högproducerandelöpandebandproduktion vilket drömsenario för myndigheterna. Det är lätt att kontrollera och man vet exakt var de finns eftersom de kräver tillstånd. Som det är nu så finns det massor av små besättningar som de mer eller mindre måste leta upp. Om man gör reglerna så krångliga så att dessa "korkade" människor fattar att de inte ska hålla på med produktionsdjur så förenklar man helt enkelt sin egen vardag.
Folk i gemen kan gott få hålla katt, hund, akvariefisk, någon burfågel och kanske lite gnagare i bur som sällskap. På nåder måste de väl tillåta häst iom att de annars kommer få höra hela jämstäldhetsköret men den djurhållningen krånglar de också till rätt bra.
Jag är 100% säker på att SJV hatar mina höns (både rasen och antalet)
/Jävlig synisk Gamina
Du har fel då då jordbruksverket har full koll på vilka som har hästar och hundar båda djurlagen måste vara reggade så dom fungerar  väl som statsi med sina pass och schippning och nu så ska det ju även kanske  bli kattens tur . Men ja är nog enig med dig i stort .

Existens?

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 18 mar-12 kl 07:59 »
Jag håller inte alls med. Tror jordbruksverket struntar fullkomligt i om nån har 10 höns till husbehov. Ser inga som helst tecken på att de skulle 'hata' såna besättningar.
Skatteverket ser småföretagare som presumtiva skattefuskare. Men det är ju en helt annan sak.

Sen tycks det ju inte komma nåt svar från Gösta om vilken av hans två dramatiskt skilda versioner som ska gälla.

* Att alla som vill slakta en kanin till husbehov måste ha dokumenterad utbildning.

* Att alla som vill starta ett kommersiellt slakteri måste ha en dokumenterad slaktutbildning.

Om den senare varianten, vilket är det troliga, så tycker jag det är fullt rimligt att den som avser starta ett slakteri har utbildning i att slakta.

Gille

• -
« Svar #122 skrivet: 18 mar-12 kl 08:02 »
Jag trodde den första punkten bara var något som kanske var på gång.
Och den andra punkten gäller, men det går ej ordna utbildning.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens?

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 18 mar-12 kl 08:06 »
Jag trodde den första punkten bara var något som kanske var på gång.
Och den andra punkten gäller, men det går ej ordna utbildning.

Går att ordna utbildning gör det ju givetvis. Men det innebär vissa praktiska bekymmer, och Gösta har inte tänkt investera i det som då skulle behövas. Vilket jag kan ha full förståelse för. Men omöjligt att anordna utbildning är en  överdrift.

redan

• Uppland
« Svar #124 skrivet: 18 mar-12 kl 08:54 »
Min sambo och jag pratade om detta för ett par dagar sedan. Så attans skönt av vi båda gick kursen redan för ett par år sedan. Syftet var då ett annat, men resultatet blev ortoligt bra. Den här familjen äter kanin rätt ofta nu.

De pengar som kursen kostade, har vi redan sparat in.  8)

Gösta

« Svar #125 skrivet: 18 mar-12 kl 09:43 »
Kära Existens, du som tycker att myndigheternas agerande är så bra på alla sätt och samtidigt anser du tydligen att jag bara är en bekväm latoxe som vill ha allt serverat, jag tycker att du ska ansöka om att bygga upp en försöksdjursanläggning för kaniner som enast kan användas i slaktutbildning. Jag köper in de djur jag kan behöva  till utbildningen från dig. Kostnadsberäkningen för en sådan anläggning ligger på några miljoner samt ett tidsperspektiv på ca 5-6 år innan alla delar faller på plats. Gäller tillstånd, byggnationer, provkörningar, 3 års uppfödning efter uppstart mm. Dessutom faller det under "ny teknik" enligt SJV vilket gör ytterligare utredningar nödvändiga.
Din fråga gällande vilka som drabbas av dokumenterad utbildning varierar gällande vem man ställer frågan till på SJV. Därför har jag begärt skriftlig redovisning från SJV vilket framgår av tidigare inlägg.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #126 skrivet: 18 mar-12 kl 09:46 »
"enheten för häst, fjäderfä och vilt"

ja, hon sitter då på helt rätt avdelning för att handlägga det här ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gamina

« Svar #127 skrivet: 18 mar-12 kl 10:07 »
Du har fel då då jordbruksverket har full koll på vilka som har hästar och hundar båda djurlagen måste vara reggade så dom fungerar  väl som statsi med sina pass och schippning och nu så ska det ju även kanske  bli kattens tur . Men ja är nog enig med dig i stort .
Hästar registreras inte mot myndigheterna utam mot ett avelsförbund som även är registratur så myndigheten kräver att de är registrerade med pass men de har ingen koll på vilka hästar som är reggade iom att det itne finns något nationellt register och även om de hade det så skulle de inte veta var aktuell individ fanns. Hund kan jag inget om  men gissar att det är på liknande sätt där.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #128 skrivet: 18 mar-12 kl 10:09 »
Jag håller inte alls med. Tror jordbruksverket struntar fullkomligt i om nån har 10 höns till husbehov. Ser inga som helst tecken på att de skulle 'hata' såna besättningar.
Nja de bygger ju alla sina regler för att det ska behövas massor av administration och därmed blir det alldeles för krånglit för hobby uppfödaren. Myndigheter vill ha full kontroll och det kan de inte få när det gäller små besättningar.
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 18 mar-12 kl 10:37 »
Det här svaret har Föreningen Gotlandskaninen fått på frågan om husbehovsslakt av kaniner:

Hej,

Frågan som kom upp på ref.gruppsmötet i Nässjö om husbehovsslakt av djurslaget kanin och nya slaktförordningen.

I Rådets förordning (EG) nr 1099/2009 av den 24 september 2009 om skydd av djur avlivning vid tidpunkten för avlivning sägs i Kap.1 artikel, syfte och tillämpning , i punkt 3 b) . ”Denna förordning ska inte tillämpas på fjäderfä, kaniner och harar som av ägaren slaktas utanför ett slakteri för privat konsumtion i hemmet”.

Djurslaget kanin får slaktas till husbehov även i fortsättningen och djuren omfattas av JV:s föreskrift för slakt, L 22 (som nu är ute på internremiss).

Häls.//Mirjam H.

redan

• Uppland
« Svar #130 skrivet: 18 mar-12 kl 10:38 »
Skatteverket ser småföretagare som presumtiva skattefuskare. Men det är ju en helt annan sak.

Sen tycks det ju inte komma nåt svar från Gösta om vilken av hans två dramatiskt skilda versioner som ska gälla.

* Att alla som vill slakta en kanin till husbehov måste ha dokumenterad utbildning.

* Att alla som vill starta ett kommersiellt slakteri måste ha en dokumenterad slaktutbildning.

Om den senare varianten, vilket är det troliga, så tycker jag det är fullt rimligt att den som avser starta ett slakteri har utbildning i att slakta.

När fågelinfluensan var som "hetast", skulle alla som hade höns registrera sig. Hata är kanske fel ord, men "ogilla" är kanske ett bättre. Dom ogillar att vem som helst kan slakta gulliga kaniner utan utbilding. Samtidigt ogillar de slakt över huvud taget, som Gösta har fått erfara genom åren. Nu har någon hittat ett kryphål i lagtexten som inte var skapt för det syftet, men som passar väldigt bra om man vill se till att slakt av kanin upphör. Handläggare på Lst och övriga myndigheter ser inte alltid till syftet med regeln, utan ser den till vad man vill åstakomma. Dom utnyttjar regelsystemen på ett felaktigt sätt tyvärr. Om det nu var så att alla djur som ingår i slaktkurser, måste vara uppfödda enligt försöksdjursegler, skulle det även finnas det för grisar, kor, höns m.m. inte tvärt om, att "oj det finns visst regler för just kaninen i ett annat syfte, å måste det ju då gälla. Detta kallas byråkrati, och har INGET med djurskydd att göra. Det skapar tom ett sämmre djurskydd för just kaniner. Det var INTE syftet med reglerna.
« Senast ändrad: 18 mar-12 kl 10:44 av redan »

Gösta

« Svar #131 skrivet: 18 mar-12 kl 10:50 »
Du har helt rätt Ulrik, men oron ligger i att det är ute på remiss i dag. Risken finns att bestämmelsen skärps att även omfatta husbehovsslakt.
Djurens Rätt är en stark remissinstans som SJV tar stor hänsyn till av någon anledning...
DE vill ha ändring så att det gäller ALLA djur. Därför väcker jag frågan!
Vi får hoppas att förnuftet segrar även om jag på sätt och vis kan förstå DR. Varför gäller det bara om man slaktar mycket djur? Har inte varje djur samma värde och bör hanteras av erfaren personal??
Det är frågan som DR ställer.
Troligen får jag inte något entydigt svar från SJV just på grund av rimissutskicket.
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 18 mar-12 kl 11:01 »
Det är klart som f-n att jordbruksverket borde lägga till kanin i listan över djur som får användas i slaktutbildning utan att vara specialuppfödda försöksdjur. Då skulle det bli samma villkor som för kor och grisar och andra djur som det bedrivs slaktutbildning för.

När det gäller jordbruksverkets inställning till småbesättningar och "udda" djurslag som kaniner tror jag inte det generellt handlar om illvilja utan att man knappt känner till eller bryr sig om att de finns och därmed inte anpassar regelverket till dem.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #133 skrivet: 19 mar-12 kl 09:25 »
Fick också ta del av svaret från jordbruksverket så jag postar det här:

"Utbildning av blivande slaktare

Du har i skrivelse den 1 februari 2012 önskat få veta i vilken föreskrift/lagtext/regelverk som det finns angivet att kaniner är undantagna från gällande lagstiftning. I frågan hänvisar du till Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2007:77) om slakt och annan avlivning av djur som i 2 kap 1-4 § § reglerar kunskapskrav.
Enligt 1 kap. 1 § Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2007:77) om slakt och annan avlivning av djur ska dessa föreskrifter tillämpas vid slakt eller annan avlivning av bl.a. kaniner om de hålls av människan. Kaninerna är alltså inte undantagna från dessa föreskrifter.
2 kap. 3 § ovan nämnda föreskrifter anger att företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning, slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som anges i 1 och 2 § §. Genomgången utbildning ska dokumenteras.

Detta är dock inte aktuellt för din verksamhet. För praktiska delen av slaktutbildning som du bedriver på ditt slakteri där du tar emot utomstående personer mot betalning måste du använda kaniner som är uppföda som försöksdjur avsedda för slaktutbildning. Idag finns det inte en godkänd anläggning för försöksdjur avsedda för slaktutbildning. I Jordbruksverkets meddelande till dig från den 12 januari 2012  fick du information att du kan ansöka tillstånd för en sådan anläggning och att även möjlighet att söka dispens hos Jordbruksverket finns för att få använda kaniner som inte är destinationsuppföda, dvs. kaniner som är uppfödda för att gå till slakt.

För att bedriva utbildning avseende slakt och annan avlivning för certifiering/kompetensbevis enligt kommande förordningskrav (EG 1099/2009 av den 24 september) krävs att utbildningen är godkänd av behörig myndighet (art 21.1.c.). Behörig myndighet i detta fall är Jordbruksverket. Du är välkommen att ansöka till Jordbruksverket om att bedriva utbildning i slakt och avlivning för certifiering av slaktpersonal. Efter den 1 januari 2013 kommer det att krävas kompetensbevis för personer som jobbar med slaktverksamhet. Under ansökningsprocessen kontrolleras att utbildningen sker enligt regelverket (t.ex. om animaliska biprodukter), samt lär ut kommande och befintligt nationellt regelverk korrekt.

Jordbruksverkets uppgifter som behörig myndighet regleras i artikel 21, Kompetensbevis.

Vad som minst ska ingå i en sådan utbildning regleras i avlivningsförordning 1099/2009 av den 24 september, artikel 7 och Bilaga IV, kompetensnivå och kompetensbevis.

Jordbruksverket informerar på sin webbplats om vilken information som minst bör ingå i en ansökan om att bedriva utbildning för kompetensbevis avseende slakt och annan avlivning.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/utbildning.4.1a7fa43d135cd1445cc80001103.html

Med vänliga hälsningar
Enisa Miljanic
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #134 skrivet: 19 mar-12 kl 09:27 »
Tycker det är solklart ;D Gösta

Sök tillstånd för att få använda djur som ej är distansuppfödda för ändamålet.
Anmäl verksamheten

Sen är det ok!
Känns inte alls som JBV vill motverka kaninproduktion i Sverige :)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens?

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 19 mar-12 kl 09:32 »
Tycker det är solklart ;D Gösta

Sök tillstånd för att få använda djur som ej är distansuppfödda för ändamålet.
Anmäl verksamheten

Sen är det ok!
Känns inte alls som JBV vill motverka kaninproduktion i Sverige :)

Bra Linda!

Jag tror man kommer längre om man för en sansad dialog med myndigheten istället för att bara kräva en massa hela tiden.

Gösta

« Svar #136 skrivet: 19 mar-12 kl 10:51 »
Problemet är att jag inte får det tillståndet. Hade det uppe i höstas.
Ett sätt att skriva att det går att söka dispens, ett annat att få det.
Gösta

Gösta

« Svar #137 skrivet: 21 mar-12 kl 21:18 »
Fick i dag ett svar från SJV. Tja, svar visserligen men inte på de frågor jag ställde, nämligen UG (undre gräns) för dokumenterad slaktutbildning. Svaret sa i stort sett att det var bra om slaktaren var duktig på att slakta ::) Har ställt om frågan. Skall även ställa den i morgon på seminariet.
Gösta

Gösta

« Svar #138 skrivet: 22 mar-12 kl 22:18 »
Gällande slakterilagstiftningen 20130101.
Ställde frågan om undre gräns till SJV i dag på seminariet gällande utbildning för slakt av tamkanin.
Svar: För egen konsumtion av egenuppfödda djur kommer inte utbildning att krävas. Dock gäller djurskyddslagen gällande slakt där djuren inte får utsättas för onödigt lidande osv. Den som utför slakten skall ha god kännedom om slaktmetoder för att uppfylla gällande djurskyddslag. Slut citat.
Gösta

MagicHands

• Västergötland
« Svar #139 skrivet: 22 mar-12 kl 23:05 »
Känner mig lite vilsen över sådant utryck. God kännedom om gängse slaktmetoder.
Pratar vi erfarenhet av avlivning? räknas anatomiska kunskaper om djuret och vetskap om vart ett avfångs skott eller klubbslag ska ges? eller pratar vi elchocker och slaktmask? Ge gärna exempel på vad goda kunskaper om slakt innebär. Det verkar lite medvetet luddigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser