Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 70994 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #60 skrivet: 20 okt-11 kl 22:19 »
Lite info till er som föder upp kaniner till slakt.
Glöm inte att ni är skyldiga att göra en förprövning av stallar innan uppstart. Gäller från första kaninen om den är avsedd till slakt!
Har ni för avsikt att sälja något kött, eller livdjur till slakt så skall ni också göra en anmälan till SJV som livsmedelsproducent!
Kan bli lite jobbigt att strunta i dessa regler!
De är än så länge avgiftsbefriade så gör det nu om ni inte redan har gjort det. Länsstyrelserna håller för närvarande på att kartlägga all djurhållning, även kaniner....
Gösta

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #61 skrivet: 21 okt-11 kl 18:25 »
Även om man bara skulle ha en handfull för husbehov?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 21 okt-11 kl 18:40 »
Husbehov = hobbyuppfödning. Men du får tekniskt sett inte ens ge bort köttet utanför den närmaste familjen då.
//Lina

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #63 skrivet: 22 okt-11 kl 05:51 »
Förprövningen skall gälla först när 30 avelshonor och 300 växande djur (Ungar) passerats. Kommer att gälla från 2012

Lite info till er som föder upp kaniner till slakt.
Glöm inte att ni är skyldiga att göra en förprövning av stallar innan uppstart. Gäller från första kaninen om den är avsedd till slakt!

Är det från första kaninen eller från 30+300 kaniner som gäller?

Med tanke på att det bara är drygt två månader tills det är 2012 och bestämmelsen alltså ska träda i kraft kanske du kan lägga ut en länk till aktuellt dokument hos SJV så att vi kan ta del av den i sin helhet?

Jag har sökt på SJVs sida, men utan framgång.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #64 skrivet: 22 okt-11 kl 19:19 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/notkreatur/forprovninginforbygge.4.6beab0f111fb74e78a780001615.html

"Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när
du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur. Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur."

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D173.PDF
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 22 okt-11 kl 19:27 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/notkreatur/forprovninginforbygge.4.6beab0f111fb74e78a780001615.html

"Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när
du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur. Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur."

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D173.PDF

Jo, men det finns ju alltid en nedre gräns.. Som i ditt exempel hänvisade till nötkreatur.. och då är gränsen 10 nöt. Vad det nu kan motsvara i kaniner...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 22 okt-11 kl 19:57 »
Det finns bara gräns för de djurarter där jordbruksverket har medgett undantag, och något sådant undantag finns inte för kaniner.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #67 skrivet: 22 okt-11 kl 20:44 »
Såvitt jag kan förstå måste förprövning ske från första angorakaninen, på samma sätt som för köttkaninerna. Hur många är medvetna om det?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #68 skrivet: 22 okt-11 kl 20:50 »
Om du ska ha angorakaninen till köttproduktion, så ja.

Ska du ha den som sällskap eller avel av sällskapskaniner/utställningskanener eller annat (ej kött) så nej. Att du sedan stoppar överskottet i frysen hör inte hit, det är SYFTET som räknas.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #69 skrivet: 22 okt-11 kl 20:58 »
5 § Stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar,
för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel,
ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan
undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas
till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena
eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och
djurhälsosynpunkt.

Så ser paragrafen ut.  För produktion av livsmedel eller ull. Har man en angorakanin, antar jag syftet med den är ullen.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #70 skrivet: 22 okt-11 kl 21:05 »
Har man en angorakanin, antar jag syftet med den är ullen.

Syftet kan väl vara att man gillar just den rasen, då blir ju ullen en biprodukt, inte huvudsyftet.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Gösta

« Svar #71 skrivet: 22 okt-11 kl 22:20 »
I dagsläget gäller förprövning från första kaninen. Förslag ligger på 30-40 avelsdjur + 300 växande djur.
Tyvärr har detta blivit kraftigt försenat och kommer att gå ut på ytterligare en remissrunda.
Beslut kommer tidigast 2013 :-\
Det är det besked jag erhållit från SJV
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #72 skrivet: 23 okt-11 kl 10:49 »
I dagsläget gäller förprövning från första kaninen. Förslag ligger på 30-40 avelsdjur + 300 växande djur.
Tyvärr har detta blivit kraftigt försenat och kommer att gå ut på ytterligare en remissrunda.
Beslut kommer tidigast 2013 :-\
Det är det besked jag erhållit från SJV
Gösta

Okej. Tack för svaret. Nu blev jag lite klokare!  :)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #73 skrivet: 15 nov-11 kl 18:45 »
Lite ny info från SJV.
När det gäller utbildning för blivande kaninslaktare får utbildningen endast ske på redan döda djur :-\  Tycker verkligen synd om dessa personer när de sedan skall avliva själva när de kommer hem. Är väl att likna vid skolans slöjdutbildning som sker teoretiskt (i vissa skolor).
Jag kommer att ta kontakt med slakterier inom landet för att få information om hur de sköter sin utbildning på t.ex. höns; grisar; kor osv. Jag betvivlar att det sker på döda djur.
Återkommer....
Gösta

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #74 skrivet: 15 nov-11 kl 18:55 »
Lite ny info från SJV.
När det gäller utbildning för blivande kaninslaktare får utbildningen endast ske på redan döda djur :-\  Tycker verkligen synd om dessa personer när de sedan skall avliva själva när de kommer hem. Är väl att likna vid skolans slöjdutbildning som sker teoretiskt (i vissa skolor).
Jag kommer att ta kontakt med slakterier inom landet för att få information om hur de sköter sin utbildning på t.ex. höns; grisar; kor osv. Jag betvivlar att det sker på döda djur.
Återkommer....
Gösta
Jag älskar Svenska myndigheter  ::) Det bästa vore väl om man under utbildningen först övade på döda djur och därefter på levande med en van slaktare närvarande som hjälp om man skulle behöva det...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 15 nov-11 kl 19:15 »
Jag antar att det handlar om att slaktundervisning betraktas som djurförsök och att djurskyddslagen kräver att djur som används för sådana ändamål skall vara särskilt uppfödda för detta. Från detta krav finns undantag för kor och grisar och diverse andra jordbruksdjur, men inte för kaniner.

Gösta

« Svar #76 skrivet: 17 nov-11 kl 17:10 »
Gällande utbildning av nya slaktare så står det i lagen:
"Utbildningen bör innehålla en teoretisk del och en praktisk del. Utbildningen bör anpassas till det eller de djurslag som hanteras vid företaget eller instutionen
Detta står i djurskyddslagen 2 kap. 3§
Gällande försöksdjur så finns det reglerat i 4§ i samma kapitel (DFS 2001:15)
I klartext: Vid utbildning skall de djur som normalt handhas i slaktkedjan användas.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #77 skrivet: 14 jan-12 kl 01:21 »
jaha, nu börjar det dra ihop sig för min del med planeringen av kaninbursbygget - ÄNTLIGEN. men innan jag sätter igång - är det fortfarande aktuellt med att det egentligen inte finns regler för hur burarna ska se ut när det gäller kött/pälskaniner? jag undrar mest över det där med (vad hette det nu igen?) ribbor/spjäll i golvet. skulle vilja ha burar med en del av ytan så för hygienens skull. hur ser det ut med det, gösta. kommer myndigheterna nånvart med det eller kan jag bygga burarna utan att eventuellt behöva bygga om dem de närmaste åren?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 14 jan-12 kl 10:22 »
jaha, nu börjar det dra ihop sig för min del med planeringen av kaninbursbygget - ÄNTLIGEN. men innan jag sätter igång - är det fortfarande aktuellt med att det egentligen inte finns regler för hur burarna ska se ut när det gäller kött/pälskaniner? jag undrar mest över det där med (vad hette det nu igen?) ribbor/spjäll i golvet. skulle vilja ha burar med en del av ytan så för hygienens skull. hur ser det ut med det, gösta. kommer myndigheterna nånvart med det eller kan jag bygga burarna utan att eventuellt behöva bygga om dem de närmaste åren?

Det får du veta när du gör din förprövning.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #79 skrivet: 14 jan-12 kl 13:09 »
ok, då får jag se vad de svarar då. tack för svar ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser