Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mur för nybörjare  (läst 30272 gånger)

Tuve

• Skåne
Mur för nybörjare
« skrivet: 27 feb-08 kl 09:06 »
Jag har ett långsiktigt projekt i trädgården, att bygga en lämur vid vår norra gräns, och sen ha en ljuvlig syd-västhörna som köksträdgård, med vinrankor, persika, och allehanda grönsaker.

Muren skulle gå som ett L, med långa biten kanske 10 meter (mot norr), kortändan ca 1 meter, anslutande till ett uthus med putsad fasad (mot öster). (Så L'et totalt skulle bli ca 10X5 m, inklusive uthusväggen.) Höjden ca 2 meter, nånting.

Jag har aldrig byggt någon mur, och funderar över ekonomiska och enkla sätt.
-Dränering under muren är nödvändigt för den planerade odlingen. T.ex. ett dike fyllt med med makadam som muren står på.  Jag har även dräneringsrör i terrakotta, som jag skulle kunna gjuta in nertill.

Gjutet eller murat, funderar jag över:
-Lekablock lär vara enkla att arbeta med, men dyra.
-Om jag gjuter måste jag ha armeringsnät, har jag förstått. Hur tjockt gjuter man? Behövs mer än ett parallellt armeringsnät?
-Mura med tegel?

Sen vill jag ha en putsad yta till slut, och något litet fint stallfönster (utan glas) infällt på ett par ställen.
Vad ska man ha överst, för att muren inte ska spricka?

Vilken metod är billigast?
Vilken metod kan man klara som nybörjare?

Rosten

• Närke
SV: Mur för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 27 feb-08 kl 10:12 »
Jag har funderat på att bygga ett växthus till. Då skall norrväggen i växthuset vara murat men istället för tegelsten så tänkte jag använda vanlig sten i lämplig storlek. Hoppades att stenen skall lagra värmen på dagen för att sedan lämna ifrån sig värme på natten.
Liknade denna vägg men kanske inte så stor sten som dom största på bilden.

« Senast ändrad: 27 feb-08 kl 10:19 av Rosten »

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 feb-08 kl 10:48 »
Din idé ser jättesnygg ut, Rosten. Dock tror jag den är för avancerad för mig som aldrig murat förr.
Hoppades att stenen skall lagra värmen på dagen för att sedan lämna ifrån sig värme på natten.
Det kommer den säkert att göra. Betong/cement gör det också. Tegel och leca som är porösare gör det väl till viss del, men inte så mycket som de tyngre materialen. Just den egenskapen, plus att det ger lä, tänkte jag utnyttja för att kunna ha lite känsligare växter just mot muren, typ persika. Jag bor i zon 1 eller gränsen till 2, så mina förutsättningar är rätt bra, men tar inte skada av att förbättras lite.

Fler förslag på hur man gör mur?

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
« Svar #3 skrivet: 27 feb-08 kl 11:09 »
Att använda tegel och lecablock är väl enklast? Putsa på med lite grövre murbruk
så blir det både snyggt och hållbart, tror ni inte? Jag tror även det kommer att hålla en del på värmen
och framförallt så blir det ju lä. Det finns ju dem som lägger som ett tak av tegel på sina murar för att
de ska hålla bättre, men känns inte det lite stelt? Beror ju helt på din omgivning! Jag funderar på om du inte skulle kunna
mura det översta lagret med natursten för att få en mer motståndskraftig yta och ett charmigare intryck?

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 feb-08 kl 12:35 »
Är det lätt att mura med tegel, då? Jag har fått för mig att det inte är det lättaste. Men ärligt talat vetjag inte vilket som är svårast - gjuta eller mura. Det är därför jag frågar. Och så vill jag ju jämföra kostnader.

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
« Svar #5 skrivet: 27 feb-08 kl 12:43 »
Borde det inte vara billigare att mura än gjuta?
Om man murar kan man ju fylla ut med återvunnet material
och lecablock är ju inte så dyrt! Jag har aldrig gjutit någon mur
men att mura med leca måste väl vara det enklaste?

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 27 feb-08 kl 12:49 »
Det finns en rätt bra nybörjarbok i ämnet, inte tjock men informativ:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137118692
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #7 skrivet: 27 feb-08 kl 18:31 »
Murar du i tegel kommer du att bli ruinerad. Leca behöver du nog komma upp i 25 cm breda block för att det skall hålla. Annars finns ju skalblock som du staplar upp och sedan gjuter innuti. Hur som helst behöver du gjuta en sula att ställa muren på så du har ett slätt och stabilt underlag. Billigt lär det inte bli hur du än gör. Mura med leca är nog det enklaste alternativet. Att gjuta en vägg blir varken vackert eller enkelt. Helt klart det svåraste.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 27 feb-08 kl 21:16 »
Helt klart ska du ge dig på det! Men börja med nått litet!!!

Tegelvägg ska du ha om du vill lagra värmen. Leca ska du ha om du vill isolera - men lagrar då inte värmen lika bra.

Ett vanligt sätt är att mura och sedan lägga ett "lock" på med gjuten platta med vattentät betong.

Själv ska jag försöka få tummen ur att testa en mindre "fondvägg" till kryddträdgården. Begagnat tegel ska det vara men avslutning med betong överst (ska synas så lite som möjligt).

Att kunna mura är himla bra att kunna och något bättre försöksobjekt finns inte. Det är ju inte som en skorsten som du i värsta fall tar död på dig själv om du misslyckas!

Lecablock är enkla att jobba med och går snabbt - men lyckas du med en tegelvägg så lovar jag att du kommer att vara nöjd med dig själv!  ;)

ES

sama

• Renovering av trähus
« Svar #9 skrivet: 27 feb-08 kl 21:44 »

Jag hittade en arbetsbeskrivning för trädgårsmur av lecablock på www.finja.se
http://www.finja.se/aktuell/pdfny/4019_tradgardsmur.pdf
med lite dimensionering av bottensula och grejor, det kanske kan vara något?

/sama, har murat några hundra lecablock nu

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 feb-08 kl 15:53 »
Billigast är att mura med gråsten, lite lättare med tegel, båda alternativen är bra för värmelagring.
Leca mest om man vill isolera.
Beg tegelsten är billigt, ibland gratis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #11 skrivet: 28 feb-08 kl 21:37 »
Natursten är naturligtvis det snyggaste.
Låt bara bli att hugga stenarna, annars blir du aldrig färdig  ::)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 06 mar-08 kl 12:27 »
Den största svårigheten när man skall göra nått nytt är att samla modet till att prova...

Gjut en grund som muren skall vila på...  sen murar du upp med så mycket återvinningsmatrial du kan.
et rätsnöre är ett värdefullt redskap.. 
när du murar med block så flyttar du upp det allteftersom då får du raka lav....
I och med att du bestämt dig för att putsa så gör det inget att du provar lite fram och tillbaka...

Snyggaste toppskyddet är enligt mig tegelpannor som du fäster med murbruk..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tuve

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 13:03 »
Nu känns det som att tegel, återvunnet, är det material jag ska satsa på. Både för kostnaden, miljön, och värmelagringen. Dessutom, om jag ska sätta in stallfönster, är väl tegel det mest flexibla i det läget, känns det som.
Om muren ska kunna vara så hög som 2 meter, gissar jag att jag måste ha dubbla lager tegelsten för att det inte ska bli tunnt och rangligt. Då kom en tanke: Om jag dessutom murar in ett armeringsnät mellan de två lagren, skulle inte det staga upp väldigt bra?

Den här idén känns faktiskt överkomlig. Med undantag för att jag är gravid, och inte kommer att ha varken ork eller tid att genomföra detta på ett år eller mer...

Men tanken på en sydvästvänd köksträdgård i lä, med värmelagring, den lockar!
 :)
Eftersom det oftast blåser från väst, får jag kanske hitta på något ljusgenomsläppande läalternativ till den kanten, men det får bli ett senare bekymmer, om det alls visar sig nödvändigt...

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 06 mar-08 kl 13:22 »
Jag tror att du är helt rätt ute om du använder tegel! Kan putsas eller slammas om man vill men är himla trevligt material.
Har själv nästan ingen erfarenhet av murning men ska ge mig på det. Några tips: Där du tänkt dig ha öppning (även om du inte gör det nu) så lägg in en stålbalk över den framtida öppningen så slipper du riva hela muren till toppen för att ta ur stenarna. Titta gärna på tegelbyggnader från typ 30-40 talet så ligger det i regel alltid en balk ovanför öppningarna. Tidigare slog man valv - fast det är lite överkurs!

Om du bygger en mur som enbart är en sten bred (ca 10 cm) så kallas den för halvstensmur. Är muren två stenar bred (eller en på längden) kallas den helsten. I det senare fallet krävs i regel inga förstärkningar men väljer du halvsten (som jag ska göra) så måste du ha förstärkningar så inte muren trillar om det blåser eller nån lutar sig... Det kan du göra på baksidan genom att du lägger in stenar på tvärsen  med jämna mellanrum. De bildar då stödpelare på baksidan. Annars kan du ha det som dekoration på framsidan som pilastrar. Dvs i vissa mindre partier så är muren helsten men därimellan halvsten.

Låna en bok om mureri - där finns exempel på förband (hur stenarna ska ligga i förhållande till varandra) och hur början och slut ska se ut. Men som sagt det viktiga är att våga sätta igång. Och börja med en mindre mur!

ES

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 09 mar-08 kl 20:25 »
Jag har ett långsiktigt projekt i trädgården, att bygga en lämur vid vår norra gräns, och sen ha en ljuvlig syd-västhörna som köksträdgård, med vinrankor, persika, och allehanda grönsaker.

Muren skulle gå som ett L, med långa biten kanske 10 meter (mot norr), kortändan ca 1 meter, anslutande till ett uthus med putsad fasad (mot öster). (Så L'et totalt skulle bli ca 10X5 m, inklusive uthusväggen.) Höjden ca 2 meter, nånting.

Har du funderat på att bygga i lera? Du skulle kunna mura med vedträn (kubb eller knubb) eller lersten (som du tämligen enkelt tillverkar själv). En annan variant är att skapa muren bitvis med cob, också det ett lermaterial.

När muren byggts till den höjd (och form) du vill ha så ser du bara till att den har ett "tak" i vattentåligt material, exempelvis plåt eller taktegel. Muren täcks med lerputs och målas eller kalkas.

Leran och sanden man behöver är ganska enkla att få tag i och de är rätt billiga också. Man kan bygga i sin egen takt och det behövs inga dyra maskiner.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tuve

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 mar-08 kl 12:54 »
Har du funderat på att bygga i lera? Du skulle kunna mura med vedträn (kubb eller knubb) eller lersten (som du tämligen enkelt tillverkar själv). En annan variant är att skapa muren bitvis med cob, också det ett lermaterial.

När muren byggts till den höjd (och form) du vill ha så ser du bara till att den har ett "tak" i vattentåligt material, exempelvis plåt eller taktegel. Muren täcks med lerputs och målas eller kalkas.

Leran och sanden man behöver är ganska enkla att få tag i och de är rätt billiga också. Man kan bygga i sin egen takt och det behövs inga dyra maskiner.

Var kan jag läsa mer om de här teknikerna?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 11 mar-08 kl 19:39 »
Var kan jag läsa mer om de här teknikerna?

Börja med den här sidan hos Lerbyggeföreningen:
http://www.naturligt-byggeri.org/default.asp?ID=142&Ct=132

Läser du engelska eller tyska?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser