Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nymfparakit - Jag behöver hjälp!  (läst 5227 gånger)

Prosit

• Södermanland
Nymfparakit - Jag behöver hjälp!
« skrivet: 25 feb-08 kl 21:12 »
 :o Mina barn ringde nu från mormor och morfar och de har hittat en nymfparakit i skogen när de var ute och gick!  8)

Vad göra??? Jag sa ju ja, på stående fot! Om ingen ägare hör av sig så visst ta med den hem så får den bo här! Men vad göra för att den ska klara sig? Jag kan inget om nymfparakiter. Är de som höns är mest, tro???  Räcker det att jag köper undelatfrön i morgon och så ger mamma och pappa fågelfrön som en granne hade hemma och blandar i lite solrosfrön?

Det lär (enligt en granne) vara en han och han har redan fått namnet Sigvard 8)
« Senast ändrad: 25 feb-08 kl 21:15 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
SV: Nymfparakit
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 21:14 »
Jag har ingen bur och vill ingen ha... Kan man ha honom på en gren i köket kanske? Han verkar väldigt tam men kanske är det bara för att han är tagen av att ha tillbringat dagen i skogen och kanske flera nätter?

Nu är det många frågor... Jag kommer inte ens på dem alla på en gång. Berätta gärna om det är något jag behöver veta!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

rina

• Gäst
SV: Nymfparakit - Jag behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 21:39 »
http://www.nymfparakit.net/  Här kan du kolla om läsa lite om nymfparakiter kanske du kan lägga in att den är upphittad nån saknar den säkert!! Härliga fåglar är det .

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 21:39 »
Gratulerar!
Köp parakitfrö om det finns,( undulat o solros, lite blandat )
Klart den kan bo på en gren i köket, men tänk även på att de hittades utomhus - risken att de flyger ut när dörren öppnas är stor.. ALLA måste vara duktiga när de går in o ut i dörrar.. Hoppas den inte blir förkyld! Lycka till!
Annika]

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 21:41 »
Visst kan du ha den på en gren! men inget att rekommendera just nu!

De är ofta lugna för att de är uttröttade och chockade. Den kommer må bra att ha sin tillflykt i lugn o ro i en bur till att börja med.
vatten och Parakitfrö (finns på konsum) Lite Apelsin, äppelbit är ofta gott för dem.

Sätt ut en annons i lokaltidningen på borttappade djur så är det nog en glad ägare som hör av sig! Hos oss är det gratis att sätta in en sån annons.

Var bor du? hade du bott nära mig så har jag bur att låna ut och även mat :)

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 21:48 »
Ja, det är nog stor chans (risk) att någon ägare hör av sig. Lappar är uppe och de ringer runt till alla grannar och frågar. Jag kan inte gärna köpa en bur utifallatt... Bor i Stockholm men tack endå Amarantus!

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 21:52 »
kanske du har en transportbur? Går lika bra... Lycka till iallafall :)

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 feb-08 kl 21:58 »
Hur gick det med parakiten?

Eir

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-08 kl 18:13 »
Ge den absolut inte solrosfrön i längden! De är alldeles för feta och fågeln mår inte bra av det. Parakitfröblandning (utan solrosfrön) är det som gäller. Och frukt och grönt. Det finns lite info om vad de ska äta på wikipedia. Fågeln måste även ha tillskott av kalk, krossat snäckskal eller kalkgnagsten t ex. Lycka till med pippin!

Eir

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-08 kl 18:24 »
Åh, den ska ju ha gruskorn att mala sönder fröna med också!

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-08 kl 11:21 »
Vår lilla cigvard visade sig redan samma kväll heta Sälman! Då kom matte och hämta honom och de var så lyckliga när de såg varan så vi fick tårar i ögonen - inte bara av sorg att bli av mid "vår" fågel! Slutet gott allting gott - iallla fall för Sälman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1727 gäster, 3 användare
torbjorn, simon.arvestrand, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser