Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt gräsklipp  (läst 4874 gånger)

altruism

• altruism.se
gammalt gräsklipp
« skrivet: 25 feb-08 kl 19:26 »
Jag brukar få ta gräsklipp från golfbanan här där jag bor. det är gräs från deras green som dom klipper nästan varje dag när det börjar bli varmt.

nu är det en hög med fjolårets gräsklipp som ligger där, finns det något man kan göra med den.

tror ni det finns någon näring kvar? Har tänkt gräva upp ett stycke land på 100 kvadrat, kanske ska man blanda i detta gräsklipp (som är som en kletig lera nu) i den fina sandjorden?

vad tror ni?

gå gärna in på  www.altruism.se  lägg in en annons eller två och sprid ordet om du gillar idén förstås.

Vitis

• Skåne
SV: gammalt gräsklipp
« Svar #1 skrivet: 26 feb-08 kl 00:22 »
Allt organiskt material är bra att blanda i jorden, det gör inget om det är en geggig massa (såklart inte optilalt) utan tillför jorden såna ämnen som kan bilda mull.

Fundera på att täckodla sen om du har tillgång till gräsklipp under säsongen, dvs, du täcker jorden mellan grönsakerna med gräsklipp, hjälper till att hålla fukten, kväver ogräs och ger ganska mycket näring till jorden.

Du borde också bygga upp en kompost, blanda grönt gräsklipp med gamla löv, halm, torv eller vad du nu kan hitta ... då kommer du att få gott om egen plantjord av högsta kvalité.

annika

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 feb-08 kl 08:39 »
Hej, jag tycker att du ska kolla vad de använder för antiogräsmedel etc på golfbanan, vissa golfbanor använder en hel del och har ofta rätt till dispenser att använda sådant som inte man får lov att använda i andra odlingar.

altruism

• altruism.se
« Svar #3 skrivet: 26 feb-08 kl 12:10 »
jo har kollat och dom använder sig inte av några gifter inte ens konstgödsel så det är fint gräs.

Täckodlade förra året (som var mitt första odlingsår) med fantastiska resultat.
har inte komposterat så mycket i en kompost, men har använt mig av köksavfall som jag grävt ner direkt i landet.
Hade en kvadratodling med 8 kvadrater som var inramade med betongplattor. varje gång jag kom med en påse köksavfall (som vanligtvis komposteras i vår gemensamma gårdkompost) till lotten tog jag bort en platta grävde ett hål ett spadtag djupt fyllde hålet med avfallet och jorden och la på locket. mums sa jorden och maskarna och växterna och sen jag.

jag funderar bara om den geggiga massan är värd att kånka till lotten eller om man bara ska dubbelgräva nya landet, vända in grässvålen i jorden och lite stallgödsel på. sen använda gräsklipp under säsongen.

vill få jorden lite mer porös och fluffig jorden har en tendens att sjunka när man har vattnat. mer mull är självklart svaret, vad är bäst , billigast och bekvämast att satsa på?

tips?

gå gärna in på  www.altruism.se  lägg in en annons eller två och sprid ordet om du gillar idén förstås.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 26 feb-08 kl 18:14 »
Jag brukar få ta gräsklipp från golfbanan här där jag bor. det är gräs från deras green som dom klipper nästan varje dag när det börjar bli varmt.

nu är det en hög med fjolårets gräsklipp som ligger där, finns det något man kan göra med den.

tror ni det finns någon näring kvar? Har tänkt gräva upp ett stycke land på 100 kvadrat, kanske ska man blanda i detta gräsklipp (som är som en kletig lera nu) i den fina sandjorden?

vad tror ni?

Jag skulle kompostera det geggiga gräset på något vis, troligen ihop med annat material. Jord tror jag är bra att sätta till. Och vänta med att sprida det tills det är mer tilltalande. Du kan t ex blanda in det i en hushållskompost eller trädgårdsavfallskompost eller lägga upp en hög med bara gräset och lite annan inblandning, t ex jord. Om det var mer än en kubikmeter gräs skulle jag välja att göra en gräskompost, annars att blanda in i annan kompost.

Anders

altruism

• altruism.se
« Svar #5 skrivet: 26 feb-08 kl 19:33 »
gräskompost kan man väl kalla högen just nu. Eller behöver man göra något mer med den.
hur länge ska den ligga innan man kan använda den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser