Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rundbalskostand?  (läst 17340 gånger)

Putte E

rundbalskostand?
« skrivet: 25 feb-08 kl 10:28 »
ni som producera eget foder vad räknar ni att de kostar att ta fram en rundbale ensilage om man räknar med gödning slåttern pressning å sådär?

Emmaibäcka

SV: rundbalskostand?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 12:34 »
kostnad för slagning av vallen, pressning, plastning och hemkörning av balen landar på ca 250 kr per bal. Inga andra kostnader inräknade såsom anläggning av ny vall, gödsling mm, men inte heller några intäkter (Eu-stöd) är medräknade då. Vi har bitvis ganska långt till en del skiften (1,5 mil) så det drar upp kostnaden för transporten.

Putte E

« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 15:04 »
okej så att köpa in foder som jag gör och betalar 200kr för andra skörd som är slut nu så nu gäller första körd för 250kr balen allt hemkört å klart är kanske inte så mkt dyrare än att arrendera mark eller köpa mark o producera själv

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 17:41 »
okej så att köpa in foder som jag gör och betalar 200kr för andra skörd som är slut nu så nu gäller första körd för 250kr balen allt hemkört å klart är kanske inte så mkt dyrare än att arrendera mark eller köpa mark o producera själv

Det är nog till och med billigare! Jag avtalade med en bonde att få köpa hans vall ifjol. Tanken var att jag skulle köpa hans första skörd och att han skulle slå och stränga. Jag skulle hyra in balare och plastare + att jag skulle stå vid plastaren. Det började med att han sålde 1:a skörden till någon annan.  >:( Försökte få tag på annat håll men, ingen ville sälja eftersom det regnade så mycket och svårt att få in ngn andra skörd. Till slut kunde vi slå andra skörden men, det blev i mitt tycke för blött och grovt (pga kass väder) och värdena var inte heller något vidare, i alla fall inte till dräktiga djur. Bonden bor ca 4 km bort och jag kör själv och hämtar två balar i veckan och när allt är betalt så tror jag det hamnar över 300:-/bale + moms för inget vidare hösilage.  :P Ja, man lär sig av misstagen i år är det jag som köper färdigt och hemkört. Enda stora fördelen var faktiskt att i och med att vi plastade själva på plats så har vi än så länge inte haft en enda dålig bale (av drygt 40 än så länge).  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 18:49 »
Jag betalar 250 kr per bal plus moms.
Första skördsbalarna var bra ,men 2a skördsbalarna är nästan varje bal lite möglig.Jag fattar inte om det beror på att det inte var torrt när de plastade eller de snålar på plasten.De plastar på plats så balen rörs inte förrän man skall ha den.Så den är hel men vissa är helt skit.Vet inte vad det beror på men trist är det när man får slänga en tredjedel av balen .

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 19:13 »
Hur många kilo per bal ....det varierar ju hur mycket som helst...så kilopriset är väl intressantare

Putte E

« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 19:32 »
Hur många kilo per bal ....det varierar ju hur mycket som helst...så kilopriset är väl intressantare
det blir ju att man betalar per bale är svårt att väga varje bale men om vi pratar normalt ensilage så brukar balarna väga ca 500kg men de jag funderade på var vad de kosta er att producera en bale

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 20:25 »

Kilo torrsubstans är ju mest intressant. Det skiljer ganska duktigt mellan en del av mina balar, första skörden är ganska lätta balar, medan de lika stora balar från andra skörden inte går att välta med spett.
Iofs är ju spett ett helt värdelöst sätt att hantera rundbal, men i brist på traktor så.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 25 feb-08 kl 20:34 »
Tippar på att våra köpta balar väger ca 250-300 kg. De är ganska små men, vi ville ha dem så för att vår traktor (gammal häck) ska kunna hantera dem. Minns inte ts men, de är ganska blöta, runt 50 kanske?

Fordson

« Svar #9 skrivet: 25 feb-08 kl 21:06 »
Jag betalar 120 + mm (150) per bal till bonden som pressar och plastar.
Då slår och strängar jag själv. Vad själva slagning/strängning kostar per bal har jag aldrig räknat på.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 16:48 »
En kompis till mig sa att bara materialet nät och plast kostar 60 kr per bal.Jag tycker det låter lite väl mycket .Är det sant så är en färdigplastad bal för 250 kr riktigt billigt.
Maskiner ,diesel, gödning,lön 190 per bal.Det måste vara lika svårt att få vinst i det som att sälja kött.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 26 feb-08 kl 19:16 »
Det enda jag hört är att just balplasten är väldigt dyr. Speciellt nu med de höga oljepriserna. Har inte koll på vad en rulle kostar dock.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 26 feb-08 kl 19:21 »
Jag tycker 60kr låter billigt, jag tror att man hamnar närmare 90:- för normalstora balar. Varför tror du att många större bönder åter börjar investera i (plan)silos?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 26 feb-08 kl 23:16 »
Det enda jag hört är att just balplasten är väldigt dyr. Har inte koll på vad en rulle kostar dock.

En rulle balplast kostade ifjol 500kr.

Och självkostnads priset på en ensilagebal brukar ligga på runt 100 kr.
dvs man gör allt själv. Vi gör allt själv. :)

« Senast ändrad: 01 mar-08 kl 09:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 feb-08 kl 23:28 »
jag hänger inte med på vilken del av arbetet ni prissätter. Men jag vill gärna veta vad ni betalar som lejer en bonde att "rulla och plasta". Slå och stränga kan jag göra själv.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 27 feb-08 kl 09:01 »
Vi anlitade en bonde som rullade och plastade i fjol. Det gick på ung. 100 kr per bal.

Sedan har vi ju slagit, vänt, strängat, kört in själva. Till det kommer ju också tidigare utgifter för frö och gödsel.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

« Svar #16 skrivet: 27 feb-08 kl 09:31 »
Det verkar som att flera i tråden strängar gräset innan pressning i rundbalar. Jag vill utfärda en varning. Strängläggningen innebär ofta att jordinblandningen i gräset ökar och därmed risken för listeria och annat otyg. Vi har slutat att stränga och har fått mycket bättre ensilage.

Putte E

« Svar #17 skrivet: 27 feb-08 kl 11:31 »
okej om vi säger 100kr pressning å plastning å sen gödning slagning osv så är de inte så mkt dyrare att köpa foder för 200-250+moms kr hemkört

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 27 feb-08 kl 12:08 »
Det verkar som att flera i tråden strängar gräset innan pressning i rundbalar. Jag vill utfärda en varning. Strängläggningen innebär ofta att jordinblandningen i gräset ökar och därmed risken för listeria och annat otyg. Vi har slutat att stränga och har fått mycket bättre ensilage.

Henning, vad har ni för TS på ensilaget då? Jag tänkte att det liksom blir strängning och vändning i ett och att man då kan få ett torrare foder? Tycker att det blöta ensilaget är så tungt att hantera och så måste man ge så mycket mer också, så jag vill gärna ha det torrare, gärna runt 70. Fast jag har inte upplevt att vi har haft någon jordinblanding inne i balarna. Gäller det inte bara att inte ställa strängaren för lågt så att säga?

Vi har även egna ängar (åker för 30-40 år sedan) som vi slår och balar. Där är det så tunnt/lite gräs på sina ställen så rundbalskillen hade fått köra många turer extra innan det blir en bal. Här hemma har vi strängat själva så vår tid kostar ju inte samma timpeng. Jag har en löspress på önskelistan. Jag hade gärna haft hö småbalar också istället för bara storbalar. Speciellt när man har några djur i varje hage så hade småbalar underlättat foderhanteringen.

Emmaibäcka

« Svar #19 skrivet: 03 mar-08 kl 08:25 »
Håller med Henning att strängläggning inte är att rekomendera när det gäller ensilage. Bättre är att leja någon som slår med exempelvis en slåtterkross som lägger gräset i breda strängar, väntar man ett dygn eller ev. två och det är bra väder så blir det inget blött ensilage. Man slipper på så sätt röra i gräset och därmed minskar risken att få med jordpartiklar. Våra balar väger förresten ca 700 kg (140 cm breda) , men då vill vi ha dem extremt hårt pressade och snittade för att få bra kvalitet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
ärt, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser