Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager get - kur?  (läst 2688 gånger)

Tuve

• Skåne
Mager get - kur?
« skrivet: 24 feb-08 kl 17:11 »
Nu två månader efter killingarna fötts är det tydligt att den mer lågrankade av mina getter är för mager. Bocken och ledargeten jagar bort henne från fodret - även om det blivit mycket mindre sånt efter killingarna fötts än innan. Nu tar vi ut den magra ur boxen en gång om dan och ger henne lite extra mat i lugn och ro. Undrar bara vad, och hur mycket som är klokt att ge henne.
Hon är göingeget, fyra år, och mjölkas inte numera.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Mager get - kur?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 20:29 »
Du skriver att hon inte mjölkas. Men diar hon?

Portionera ut hö't på flera håll där dom bor och fortsätt ge henne kraftfoder vid sidan av. Smyger du upp givan så klarar hon gott att få i sig 1-1,5 kilo havre eller vad du nu ger henne.  Här hemma kör vi Edgars variant på 50% havre, 25% betfor och 25% Rosa 110 (eller liknande kofoder). Rå foderpotatis i klyftor hjälper till att få upp hullet också.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 07:13 »
Ja, hon diar sina tvillingar.
Det vi har hemma att mata henne med är dels pellets för får, vet inte exakt vad det heter, och så har jag krossad och hel vete som jag annars ger hönsen, samt hela majskorn som jag ger påfåglarna. Och matrester inifrån huset, morötter, bröd mm.

Eftersom jag och sambon ger dem lite olika, så ska vi nog samordna oss så vi vet hur mycket hon får i sig. 1½ kg hade jag nog trott var för mycket, men nu ska här vägas hur mycket hon faktiskt får.

Och så ska vi spurta med staketbygget, så de kan komma ut så snart det börjar spira.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 10:41 »
Tvåmånaders killingar kan slurpa i sig runt 1 liter på en liten stund bara. Det blir mkt. mjölk på en dag. Som mamman måste samla närig till. Det är lätt att inget fastnar på henne själv, utan alt går till juvret.

Prova med att byta ut vetet mot havre också. Vissa säger att det är bättre.  Alla förändringar görs lite i taget. 1-1,5 kg havre i en bytta ser jättemycket ut. Men det går minsan ner i ett nafs här hemma  :)

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 12:29 »
Jag ringde just Lantmännen för att kolla hur man normalt sett ska dosera Fårfor Tacka, som jag har hemma. ½ kg per dag, ungefär, tyckte han.
Ja, jag skaffar nog lite havre, och gör nån lämplig blandning. Jag får väl gissa mig till hur mycket, och trappa upp det lite kontrollerat. Så får jag se om hon lägger lagom på hullet.

Tack för hjälpen, Gruff!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 16:47 »
Jag väger skopan full med mat, så vet jag på ett ungegfär hur många skopor det går på ett kg. Jag står alltså inte och väger åt var och en  :)

Ett half kg. pellets och ett halvt kg. havre låter väl ok. Smyg in lite betfor eller morot i byttan med. För sockrets skull.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 21:30 »
Trevligt med göingegetter :)
Det är det som jag har hemma i ladugården.
Mina kan också verka/vara lite tunna när dom diar hungriga killingar, mina går uteslutande på en grovfoderdiet (Hö). När man bevarar lantraser så får man försöka att bevara dem under så ursprungliga förhållanden som möjligt. I min tankevärd så fanns det inte så många torpare som gav sina getter något som man ik stället kunde ge till sina barn, getterna levde på det som människan själv inte kan leva av.
Om man inte underhåller denna egenskapen hos våra lantraser riskerar vi att förlora den. Om min getter är tunna nu ( 2 månader efter killning) blir dom därtå rundare så fort dom kommer ut på betet, flera av dom brukar få en andra omgång killingar under sommaren.
Slutsatsen är att en allmogeget kan se mager utan att hon för den skullen behöver något tillskottsfoder.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 26 feb-08 kl 00:24 »
Du har en viktig poäng där Johan. Förr kunde aveln ibland enbart bli på dom som överlevde nödår. Men jag tror inte någon vill sköta urvalet på det sättet längre. Och så var det inte enbart torpare som höll getter. Så en och annan trind geta har nog också bidragit till genpoolen.

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 12:18 »
Ja, jag vet, Johan, men jag kan inte hjälpa att jag bekymrar mig lite när Nora är markant magrare än de andra. Tänkte nog ändå fråga dig om du har möjlighet att komma på besök en dag och känna på mina getter. Det kan ju faktiskt vara Malou och Ansgar som är lite övergödda också, eller bådadera. Du vet ju hur de "ska" kännas.

Vill du det? Så får du se killingarna IRL också!

Annars är det en knivig fråga, kraftfoder eller ej. Jag tror, som Gruff säger, att få djurhållare idag skulle stå och se på en get svälta ihjäl. Och frågan är hur mycket det genetiska urvalet kan jobba, med djur som bara är olika nöjda med att leva på enbart grovfoder. Jag menar om ingen ska dö i förtid av processen. Men i princip håller jag med dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser