Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  biväxter  (läst 2478 gånger)

Marie i Tierp

biväxter
« skrivet: 24 feb-08 kl 09:17 »
vill tipsa om dahlior som är utmärkta dragväxter. Köp en påse frö och prova, det ska vara många dahlior för att bina ska dra på dom. Blomningen sker i augusti-september, massor av pollen som ger bra vinterbin. Lite nektar finns det nog också i dom för det är alltid massor av fjärilar i min dahliaodling.http://dahlian.dahlia.se/images/1169228790.jpeg

anette i bugared

• -
SV: biväxter
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 09:47 »
Har du nån särskild variant av Dahlian, eller går det med vilken underart som helst? Den lär ju finnas i många olika olika skepnader?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marie i Tierp

« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 10:20 »
för binas skull så ska blommorna helst bara vara enkla eller halvdubbla, annars så får dom svårt att komma åt pollenet bland alla kronblad. En lägre modell som inte blir så hög skulle jag satsa på idag om jag började om. Som du kanske förstår så odlar jag dahlior för selektion på nya sorter men eftersom jag också är biodlare så har jag gjort dessa iakttagelser under flera år. Tex. Är jag ganska säker på att man kan direktså på friland i södra Sverige, om de självsår sig här uppe och blommar sent i augusti så borde det funka i södra Sverige också. Köp en fröpåse i år och ta eget utsäde i höst, du kommer att få massor med frö! Massor med plantor ska det vara och de måste inte växa i bigården heller för bina hittar dahliorna även om dom står en bit bort.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 24 feb-08 kl 10:35 »
Men det är fortfarande så att man måste ta upp de knölar som bildas om man vill övervintra dem? Eller blandar jag ihop med nån annan blomma?

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 10:41 »
I år ska jag så mina gamla dahliafröer.
Snokade på Maries blogg, tydligen går det bra att sticklingföröka också.
Det kan ju vara något om man vill slippa köpa dyra knölar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Marie i Tierp

« Svar #5 skrivet: 24 feb-08 kl 10:43 »
precis så, ska du spara någon knöl så ska den förvaras frostfritt. Men det är mycket enklare att ha odlingen som ettårig.

Marie i Tierp

« Svar #6 skrivet: 24 feb-08 kl 10:46 »
ska dahliorna fungera som biväxt ska de vara många, då är det nästan bara frösådd som fungerar. Det blir alldeles för arbetskrävande att odla så många från knölar. Väldigt mycket grävande....

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 24 feb-08 kl 11:00 »
Eftersom du inte lägger ut länken så gör jag det: http://dahlia.se/

Inspirerande, jag har funderat på dahlior i flera år men inte kommit till skott.
Så snyggt på sensommaren när annat börjar vissna.
Ska vara en gubb-blomma har jag läst nånstans, så det passar ju bra då.
Och att rådjuren inte är intresserade var en god nyhet!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser