Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP till egen elförsörjning!  (läst 27499 gånger)

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
SV: HJÄLP till egen elförsörjning!
« Svar #80 skrivet: 02 okt-08 kl 09:56 »
.....

Några här verkar inte inse nyttan av att spåna och att våga ställa dumma frågor.
Jag har iaf fått kontakt med energiprofessorer odyl som förklarat vissa saker och en del har jag försökt att
skriva om här.
Jag har iaf fått en inblick i förbränningsfysik och om det är så att det inte uppskattas av vissa så ber man om ursäkt.

Magi
----
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Ombordaren

« Svar #81 skrivet: 02 okt-08 kl 17:06 »
Om det är mig du syftar på så har du misstolkat mig totalt, jag uppskattar att spåna och ställa dumma frågor extremt mycket. Men jag uppskattar också en god portion självdistans, och när folk tar ner mig på jorden om man börjar segla runt bland molnen.

Jag jobbar med stora, mellan och små fartygsmotorer och har även en del kunskap inom kraft/värme-branchen, där man bland annan eldar flytande kol. Så jag ser ved som är realistiskt i ditt resonemang, men ingen här kommer nog bara att snubbla över en mojäng som skulle revolutinera våra energisystem. Det kommer snarare att göras i 1000 små steg, än ett stort.

Sluter du loopen tillräckligt många gånger, kan du framkalla en istid, samtidigt som ditt grannskap omvandlas till ett plasmamoln. ;D

Nejdå, du behöver inte vara rädd. För att uppnå detta måste jag också uppfinna en oändligt bra isolering, fast man måste ju ändå öppna och släppa in katten ibland, då slinker ju en del värme ut och motverkar istiden... :D

norrde

« Svar #82 skrivet: 27 nov-09 kl 17:24 »
Rep och taljor hör Greker och Romare till. En möjlighet med träd i rörelse är högtryckspump för att ta vara på energi bägge vägar.  Enkelt uttryck - använd tryck istället rep.

Ptr

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 01 dec-09 kl 22:17 »
Vänta nu, det är visserligen intresant det ni skriver om, men inte i linje med intiativtagaren skriver i sitt första inlägg!

Helt rätt att man inte ska värma vatten med el, det tycker jag också. Billigt elverk med berensade driftstimmar - Om man nu har lite vindkraft och solpaneler till minsta underhållsnivå och kör elverk till tvättmaskinen, borrmaskinen och vad det nu kan vara, så blir det nödvändigtvis inte några gättemånga timmar per år, om man gör det klokt. Viktigare är nog då att elverket går effektivt när det väl går!
Kyl och frys och annat går det att styra till att främst gå när det fins kraft till det, så det mman ska ha därifrån får man ta ut på morgonen. Man kan ha kylväska och där man ställer den öppnade mjölken mm som används lite oftare, öppnad mjölk håller sig ändå inte särkilt länge. Kylskåpet öppnas hälst inte mer än en gång om dan! Likaså frysboxen, och det som tas upp därifrån läggs på tining i kylväskan. Kyl och frys ska givetvis inte stå i uppvärmda utrymmen. På detta sätt minskas batteri behovet, sen fins det försåss gasol, visserligen är gasen dyr, men snålar man riktigt så.

Appropå detingen som försökt att konvertera gasolkylskåp till pelletsdrift! Det vore väl en tråd att följa!

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #84 skrivet: 01 dec-09 kl 22:30 »
Det där sista låter som fransk ingenjörskonst - komplicerad lösning på enkelt problem.

Ptr

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 01 dec-09 kl 22:37 »
Jo visst, jag ställer ut maten i ett skåp i kallrummet (visserligen ett gammalt kylskåp) och om det är var
varmväder ser jag till att äta upp den mest kylkrävvande maten först. Det är ett rätt enkelt sätt att lösa det på. Men nog kunde det bli en rolig tråd? Dock inte  här.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #86 skrivet: 17 dec-09 kl 21:02 »
Man kan ju driva en generator på biogas eller etanol eller nån form av veg olja typ raps eller begangnad fretyr olja borde funka.
Om man har tanken så den inte utsätts för vinter kyla.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Skytten

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 17 dec-09 kl 21:14 »
Ska vi få bra effekt på all småskalig elframställning, vindkraft eller solpaneler, i varjefall där det bor lite människor, måste vi ta ideen från internet, och koppla ihop allt till ett nät. Detta skulle kunna jämna ut toppar, och/eller göra det lättare att kunna investera.

Har man t.ex biobränsle för värme, kan man även tillverka lite el till nätet utan att förlora så mycket från uppvärmningen, med ett nät av småproducerande anläggningar skulle öka såväl leveranstrygghet, som att det gick att utnyttja anläggningarna optimalt.

En reglering som garanterar ekonomin under en viss tid, som man gör i Tyskland, skulle kunna sätta fart på det hela.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ante-ante

• Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
« Svar #88 skrivet: 13 aug-10 kl 16:12 »
Varför ska man krångla till det för mycket? Nån kärnfysik forskare är man inte.

Läste tidigare i tråden att man kan glömma ex kyl o frys på vind samt sol celler.  Dagens vind snurror börjar ladda med väldigt liten blåst o vind.

Rätta mej om jag har fel så får jag omvärdera svaret.
Ang kyl och frys fick jag ut att det är runt 469Kwh/år det borde i så fall bli ca 1,28 watt per dag. Rätta mej om jag har fel?  Bör man kanske lägga på en säkerhets marginal  på 10% så man verkligen vet att man har räknat på den säkra sidan. ::) ELLER är jag helt ute och cyklar ???

Ante

Länk till sidan: http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=20883402
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 13 aug-10 kl 17:38 »
1,28 kWh/dygn = ca 53 W effekt i genomsnitt. Nu vet jag inte hur man behöver dimensionera med solceller för att få ut så mycket, men säg att det räcker med ca 10 ggr. Här finns en anläggning på 690 W för 48500 kr.

http://www.legoelektronik.se/index.php/se/produkter/grid_solcells_anlaeggning/grid_connected_solar

Räknar man med 1 kr/kWh kan man köpa el till sin kyl och frys i 37890 dagar för de pengarna, eller drygt hundra år. Så visst, det går, men det kostar.

Ante-ante

• Östergötland
« Svar #90 skrivet: 13 aug-10 kl 18:14 »
1,28 kWh/dygn = ca 53 W effekt i genomsnitt. Nu vet jag inte hur man behöver dimensionera med solceller för att få ut så mycket, men säg att det räcker med ca 10 ggr. Här finns en anläggning på 690 W för 48500 kr.

http://www.legoelektronik.se/index.php/se/produkter/grid_solcells_anlaeggning/grid_connected_solar

Räknar man med 1 kr/kWh kan man köpa el till sin kyl och frys i 37890 dagar för de pengarna, eller drygt hundra år. Så visst, det går, men det kostar.

Visst kostar det, men planeringen är att kunna vara off grid till 99% så då behöver man dimensionera cellerna efter alla förbrukare per dygn. Och vad årsförbrukningen blir för el produkterna totalt och överdimonsionera batterierna så dom räcker till.

Ante
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #91 skrivet: 14 aug-10 kl 17:36 »
Problemet är vintern, den är mörk, när det är som kallast och man behöver mest är det dessutom ofta vindstilla.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 14 aug-10 kl 18:07 »
 Ja tror inte att det går att vara utan kraft på någe sätt   att bara tro att det går att ha sol och vid i norden är nog en omöjlig het kanske inte rätt  fast ja är nog lite dåligt insatt så det vår vara en o kunnig tanke
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 22:48 av pålle »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #93 skrivet: 14 aug-10 kl 22:39 »
Problemet är vintern, den är mörk, när det är som kallast och man behöver mest är det dessutom ofta vindstilla.

Å andra sidan, den största delen av en offgrid-elanvändares förbrukning brukar ju gå till kyl och frys, och åtminstone kylskåpet kan man klara sig utan hela vintern om man ser till att ha lämpliga matkällare, kallfarstu, kallskafferi etc. De allra kallaste veckorna kan man i stora delar av Sverige även klara sig utan frys.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 15 aug-10 kl 00:03 »
Gräv en rejäl grop, såga isblock och lägg i, salta ordentligt, isolera med halm, skydda från solen. Drar ingen el alls. Ett sånt uthus har jag, men använder inte. Bodde jag off-grid, som de gjorde som byggde uthuset, skulle jag nog använda det.

Tapio

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 15 aug-10 kl 03:06 »

Halaj!

Ännu en gång är det visat att solceller är kattskit.
Och har jag inte nånstans läst att solceller inte under sin hela livslängd kommer att producera ens den mängd energi som åtgick till att framställa dem?
En miljöbov är den som använder solceller!

//T

Pappis

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 15 aug-10 kl 07:09 »
Halaj!

Och har jag inte nånstans läst att solceller inte under sin hela livslängd kommer att producera ens den mängd energi som åtgick till att framställa dem?

//T

Samma gäller tydligen för vindkraft och vattenkraft förstör ännu mer.. Då har vi bara kärnkraft kvar..
Mvh Pappis

Skytten

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 15 aug-10 kl 07:46 »
Halaj!

Ännu en gång är det visat att solceller är kattskit.

//T

Samma gäller tydligen för vindkraft och vattenkraft förstör ännu mer.. Då har vi bara kärnkraft kvar..
Mvh Pappis

Man kan ha hört mycket och läst mycket, men har man kollat upp?

Solceller och vindkraft kostar mer än avskriven kärnkraft och kolkraft, men inte produceras mindre energi än tillverkningen  fordrar.

Ny kärnkraft kostar mer än vindkraft, men ger oerhört mer per anläggning.  Båda är svåra att få acceptans för lokalisering. Kärnkraften behöver färre lokaliseringsplatser.
Avecklingskostnader för en anläggning av olika typer är mycket olika, för kärnkraften är den inte ens känd.

Att vara med och finansiera ett större vindkraftverk är troligen den bästa pensionsförsäkringen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pappis

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 15 aug-10 kl 08:47 »
Kollat upp vet jag inte.. Inga siffror jag sett hittills har jag ansett tillförlitliga. Tillverkarnas är väldigt optimistiska och motståndare tvärt  emot.. Kanske ligger nånstans mitt emellan..
Vindkraften skapar iallafall fler jobb. Troligen därför det finnns politiskt stöd..

Ante-ante

• Östergötland
« Svar #99 skrivet: 15 aug-10 kl 14:56 »
Kollat upp vet jag inte.. Inga siffror jag sett hittills har jag ansett tillförlitliga. Tillverkarnas är väldigt optimistiska och motståndare tvärt  emot.. Kanske ligger nånstans mitt emellan..
Vindkraften skapar iallafall fler jobb. Troligen därför det finnns politiskt stöd..

Kärnkraften är det säkraste vi har OM den sköts men pengar styr allt mycket vill ha mera så kan man halvera säkerheten och personalen för att ledningen ska få 150 miljoner extra så gör dom det. Väl runt några hundra år för kärnkraften att bli ofarlig samt att man inte har lyckats att hitta bra slut förvaring. Kol kraften är skitig och förstör jorden varje dag osv.

Tapio på vilket sätt är sol och vind energi "katt skit" är det för den dyra inköpet och att man måste ha stor anläggning för att tillgodo se behovet?

Då kan man söka statliga bidraget, men då har staten full kontroll över din anläggning o hur mycket du tjänar på det så kommer dom att ta betalt av vinsten säkert.

Kan ju ha en omkopplare som styr el/vind kraft och nöd aggregat, andra läget är ström från el bolaget som man kan koppla in i yttersta nödfall. 

Det som drar mest är ju frysen samt tvätt maskinen om man har nån sån. Om man har micro o liknande tillbehör så tar det en massa ström. Dom som är insatta i 12v ämnet vet vad man talar om^^

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser