Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP till egen elförsörjning!  (läst 27465 gånger)

johole

SV: HJÄLP till egen elförsörjning!
« Svar #20 skrivet: 05 maj-08 kl 20:29 »
Hej Magi, kan du rekna lite för oss ?
Varför stiger trykket fra 20 til 300kg/cm2 ved forbrenning i en lukket beholder ?
Hva blir temperaturen ?
Hva blir økningen i antall molekyler i beholderen ?
Blir virkningsgraden over 10 % ?

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #21 skrivet: 05 maj-08 kl 20:58 »
Det låter som en enkel men aningen vådlig lösning. Men hur tillför man nytt bränsle och nytt syre? Måste man avbryta allt och starta om?
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

daniel.h

« Svar #22 skrivet: 05 maj-08 kl 21:21 »
Måste man avbryta allt och starta om?
Ja , det borde bli så för man kan ju inte mata in nytt bränsle och luft när där är fullt tryck i den.
Men köper man två stora ämnesrör på skroten och bygger två stycken så kan man ha en i gång hela tiden.
Undra om man kan köra tryckluftmaskiner på gasen som det blir, men det borde gå om man har ett filter.
Det borde bli rätt säkert om man börjar med lite pellets och lite luft och ser vad sluttrycket blir och om allt
är förbränt och sen ökar till det är lagom.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 06 maj-08 kl 00:11 »
Hej kära vänner!
Jag har precis köpt ett hus utan el och funderar nu på hur jag ska lösa detta. Men desto mer jag försöker läsa på desto mer förvirad blir jag  :). Förökt räkna ut hur mycket el jag egenterligen behöver dvs lampor, tvättmaskin, dator, elpump,stereo, borrmaskin osv......men FÖRSTÅR inte. Fick fram 7 kwh men vad betyder det och kan det stämma???
Vill ha ett litet vindkraftverk och kompletera detta med solceller men hur mycket behöver jag??
Och vilken lösning är bäst och billigast. ?.
Batterier som man laddar upp och växlar med men hur många behövs det för min förbrukning? Läste ett gamalt inlägg att ett 12 volts batteri på 60 ampere kan ge 0.76 kwh. Men känner mig helt förvirrad av alla dess volt/w/kwh/ ampere KAN NÅGON REDA UT BEGREPPEN?

HJÄLP!!! :-\

Hur mycket kostar det att ansluta till elnätet, har du långt till närmaste anslutningspunkt?
Blir det inte så dyrt är det nog bästa lösningen.

Billigaste blir nog att sköta uppvärmningen med ved eller pellets i köksspis el dylikt med plattor och ugn för matlagning, all belysning, radio, fläktar samt alla småförbrukare (tom kyl/frys) går att försörja med solceller och hembyggd vindturbin som laddar mot en batteribank, större förbrukare får du antingen välja bort eller försörja med ett dieselelverk, beror ju hur du vill ha det, kan ju gå hyra strömmen av grannen de gånger du ska svetsa el dylikt.
Tvättmaskinen kan ju drivas av en Savoniusrotor eller helt manuellt:)
Så om du är flexibel är nog solcell/vind alternativet ingen dum ide`

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #24 skrivet: 06 maj-08 kl 10:29 »
Hej Magi, kan du rekna lite för oss ?
Varför stiger trykket fra 20 til 300kg/cm2 ved forbrenning i en lukket beholder ?
1. Fast bränsle omvandlas till gas form. Det ger en volymökning.
2. Avgaserna har en temperatur på ca 600 grader och det ger i sin tur en volymökning.
Citera
Hva blir temperaturen ?
Ca 600 grader
Citera
Du har samma antal molekyler i tuben hela tiden då den är ett slutet system hela tiden tills du laddar den igen.
Men innan förbränningen är bränslets molekyler fast bundna till varandra.
Efter förbränningen är de i gasform och är helt fria och rör sig med mycket hög energisk rörelse i tuben och orsakar det höga trycket.
Citera
Blir virkningsgraden over 10 % ?
Ja, men det beror helt och hållet på hur ni bygger systemet.
Om ni isolerar insidan på tuben med med ett värmebeständigt isoleringsmaterial och utnyttjar trycket i tuben medans avgaserna är varma gissar jag på att ni får en verkningsgrad som i en bilmotor och den har en verkningsgrad på ca 35-40 grader men den släpper ut de varma avgaserna direkt.
Byggs systemet så man tar tillvara på värmen, gissar jag på att man kan få en högre verkningsgrad än en bilmotor.

Glöm inte att montera på sprängbläck som öppnar vid farliga övertryck.

Magi
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 17:25 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

• GameReality
« Svar #25 skrivet: 06 maj-08 kl 10:30 »
Det låter som en enkel men aningen vådlig lösning. Men hur tillför man nytt bränsle och nytt syre? Måste man avbryta allt och starta om?
Efter förbränning och tillvaratagande av avgastryck måste tuben öppnas och laddas igen med fast bränsle och komprimerad luft.

Magi
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 10:33 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

• GameReality
« Svar #26 skrivet: 06 maj-08 kl 10:33 »
Ja , det borde bli så för man kan ju inte mata in nytt bränsle och luft när där är fullt tryck i den.
Men köper man två stora ämnesrör på skroten och bygger två stycken så kan man ha en i gång hela tiden.
Undra om man kan köra tryckluftmaskiner på gasen som det blir, men det borde gå om man har ett filter.
Det borde bli rätt säkert om man börjar med lite pellets och lite luft och ser vad sluttrycket blir och om allt
är förbränt och sen ökar till det är lagom.

Magi

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 06 maj-08 kl 10:39 »
Magi, har du utvärderat idén själv eller menar du att alternativare är mer lämpliga som test dummies?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• GameReality
« Svar #28 skrivet: 06 maj-08 kl 10:56 »
Magi, har du utvärderat idén själv eller menar du att alternativare är mer lämpliga som test dummies?

Tråden heter:   HJÄLP till egen elförsörjning!

Jag ger ett förslag på enkel billig teknik.
Jag säger oxo att man ska vara extremt försiktig då det kan ge väldigt höga tryck.

Folk får dra sina egna slutsatser.

Magi

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 06 maj-08 kl 11:09 »
Kanske kan du föreslå hur man på smidigt sätt får in bränslet och askar ur ett tryckkärl?
Jag har en gammal syrgasbomb på 40-50 liter liggande men inte skulle jag vilja mixtra med ventilen om jag skulle använda den till nåt.
Gänga på och av varje gång är orealistiskt, svetsa och dona i tryckkärl likaså om man inte är expert.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• GameReality
« Svar #30 skrivet: 06 maj-08 kl 11:15 »
Kanske kan du föreslå hur man på smidigt sätt får in bränslet och askar ur ett tryckkärl?
Jag har en gammal syrgasbomb på 40-50 liter liggande men inte skulle jag vilja mixtra med ventilen om jag skulle använda den till nåt.
Gänga på och av varje gång är orealistiskt, svetsa och dona i tryckkärl likaså om man inte är expert.

Vill man prova detta ska man först testa med låga sluttryck.
En lucka för tömning och laddning ska se ut som en bilventil där luckan/ventilen öppnas in i tuben.

Magi

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 06 maj-08 kl 11:25 »
Vill man prova detta ska man först testa med låga sluttryck.
En lucka för tömning och laddning ska se ut som en bilventil där luckan/ventilen öppnas in i tuben.

Magi

Jadu, nu håller tuben bevisligen för minst 200 kilos tryck, men gör man hål nånstans så kan det hela sluta lite hur som helst.
Vad menas med bilventil?

magi

• GameReality
« Svar #32 skrivet: 06 maj-08 kl 11:33 »
Jadu, nu håller tuben bevisligen för minst 200 kilos tryck, men gör man hål nånstans så kan det hela sluta lite hur som helst.
Vad menas med bilventil?

http://www.keveney.com/otto.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:4-Stroke-Engine.gif

Magi
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 11:38 av magi »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

johole

« Svar #34 skrivet: 07 maj-08 kl 14:32 »
Hei, Magi!

Citera

La meg stille spørsmålet mer nøyaktig :

Hva blir økningen i antal gass-molekyler i beholderen ?

La oss se på en beholder på 1000 liter, med 20 bar trykk ved 20 grader Celsius:

Låt mig gissa at den inneholder 1000*20*1,2/1000=24kg luft.
19kg nitrogen(kväve) og 5 kg oksygen(syre).

For å unngå livsfarlig karbonmonoksyd, så må man ha oksygenoverskudd på 50%(20-60%),
man kan derfor bare utnytte 2,5 kg av beholderens oksygen til forbrenningen.

Hvor mange kg pellets kan jeg forbrenne ved hjelp av 2,5 kg oksygen ?
Er dette nok til å komme opp i et trykk på 300 bar ?

« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 14:35 av johole »

magi

• GameReality
« Svar #35 skrivet: 07 maj-08 kl 17:40 »
Hei, Magi!

La meg stille spørsmålet mer nøyaktig :

Hva blir økningen i antal gass-molekyler i beholderen ?
Du har samma antalet atomer och molekyler i behållaren då den är ett slutet system.
Efter förbränning övergår de fasta bränslets atomer och molekyler till fria gasmolekyler och de kommer att ha en hög kinetisk energi och studsa runt i behållaren. Dessa snabba fria gasmolekyler skapar ett högre tryck i behållaren, ju fler de är.
Citera
La oss se på en beholder på 1000 liter, med 20 bar trykk ved 20 grader Celsius:

Låt mig gissa at den inneholder 1000*20*1,2/1000=24kg luft.
19kg nitrogen(kväve) og 5 kg oksygen(syre).

For å unngå livsfarlig karbonmonoksyd, så må man ha oksygenoverskudd på 50%(20-60%),
man kan derfor bare utnytte 2,5 kg av beholderens oksygen til forbrenningen.

Hvor mange kg pellets kan jeg forbrenne ved hjelp av 2,5 kg oksygen ?
Er dette nok til å komme opp i et trykk på 300 bar ?

Du får prova dig fram själv genom att börja med en pellets och sedan öka succesivt
tills du får det sluttrycket du vill ha och som ditt system klarar av, för ditt kraftverk.

Glöm inte att montera in sprängbläck.

Magi

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #36 skrivet: 07 maj-08 kl 18:35 »
Du har samma antalet atomer och molekyler i behållaren då den är ett slutet system.

Är det verkligen sant? Att vi har samma mängd atomer är ju klart, men byggs inte trä upp av långa kolkedjor som reagerar med syret och kommer att bilda kol(di)oxid? Det borde bli fler men mindre molekyler.

Ok, jag vet att det inte är det som är huvudorsaken till att trycket ökar, men iaf.

Sen var det nått viktigt som jag tror jag har glömt. ;)
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 18:40 av bacchus »
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

Vitis

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 07 maj-08 kl 18:47 »
Alla som läst lite allmän gasteori vet att den viktigaste parametern för trycket i ett slutet system är gasens temperatur. Vet man inte temperaturen i behållaren är det omöjligt att räkna ut trycket. Vet man hur mycket energi som avgår vid förbränningen kan man såklart räkna ut temperaturen i sytemet (idealt).

Bacchus, naturligtvis ändras antalet molekyler men inte antalet atomer... Magi är bara lite slarvig när han skriver.   ::)

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #38 skrivet: 07 maj-08 kl 18:54 »
Hmm, jag tycker mig komma ihåg formeln pV = nRT, så om det är rätt borde ju antalet molekyler vara precis lika viktigt som temperaturen.

Sviker mig mitt minne igen? Kanske ska vara nån kvadrat eller så nånstans.
-- Lola rennt

magi

• GameReality
« Svar #39 skrivet: 07 maj-08 kl 19:13 »
Alla som läst lite allmän gasteori vet att den viktigaste parametern för trycket i ett slutet system är gasens temperatur. Vet man inte temperaturen i behållaren är det omöjligt att räkna ut trycket. Vet man hur mycket energi som avgår vid förbränningen kan man såklart räkna ut temperaturen i sytemet (idealt).

Bacchus, naturligtvis ändras antalet molekyler men inte antalet atomer... Magi är bara lite slarvig när han skriver.   ::)

Saken är den att jag inte har den blekaste aning om hur fast bränsle som trä i molekylform delar upp sig i andra molekyler efter förbränning.

Magi

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare
DrMerkwurdigliebe, Oskari, eriksjos, Be, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser