Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken typ av grund?  (läst 2111 gånger)

Norrsken

• -
vilken typ av grund?
« skrivet: 23 feb-08 kl 18:20 »
I tråden om halmbalshus kom en diskussion om vilken typ av grund som är lämplig upp.. Precis den frågan jag gått och grunnat på. Men eftersom jag itne har några direkt konkreta planer på nån specifik hustyp (även om jag tilltalas av timmer och halmhus) så funderar jag mer allmänt. Är olika typer av grund lämpliga till olika typer av hus? Vilka typer finns det, hur gör man dem? Hur mydket kan man göra själv? Och då förståss vad kan det kosta (per m2 är väl lämpligt)? Jag har fått för mig att grunden är det dyraste på hela huset, så det är ju inte helt fel att få lite bättre koll pådetta!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Theladon

• Västergötland
SV: vilken typ av grund?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 19:22 »
Jag skissar just nu själv på ett lågenergihus och lutar mer och mer åt att bygga på plint...

Fördelarna som jag ser det är att jag kan ställa det i stort sett var som helst på vilken tomt som helst, mycket liten risk för fuktskador nerifrån och att det troligtvis är den mekaniskt enklaste och biligaste varianten på en husgrund...

En annan fördel är ju också att allt blir åtkomligt underifrån

Och vad gäller isoleringen ser jag inte att det skulle bli sämre än nåt annat förutsatt att det finns någon form av vindskydd...

Rätta mig gärna om jag har fel och kom gärna med synpunkter och förslag.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 23 feb-08 kl 21:12 »

Jag håller på att renovera ett hus som haft krypgrund eller snarare ålgrund. Vilket inte kan rekomenderas. Jag har grävt ut och gjort en ordenligt grundmur av lecablock med kontrollerad ventilation och då fått något som jag i efterhand fått veta kallas "halvkällare". Vilket tydligen används i en del lågenergihus.

Fördelarna som jag ser det är att man har en inspekterbar grund utan att man ventilerar bort all spillvärme från de bebodda delarna av huset.

/Fredrik
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 16:20 »
Jag håller på att renovera ett hus som haft krypgrund eller snarare ålgrund. Vilket inte kan rekomenderas. Jag har grävt ut och gjort en ordenligt grundmur av lecablock med kontrollerad ventilation och då fått något som jag i efterhand fått veta kallas "halvkällare". Vilket tydligen används i en del lågenergihus.

Fördelarna som jag ser det är att man har en inspekterbar grund utan att man ventilerar bort all spillvärme från de bebodda delarna av huset.

/Fredrik

Vad är igentligen en krypgrund? Är det samma som torpargrund? Har för mig att jag har läst det nånstans.. Hur ser de ut? Just krypgrunder har man ju hört väl så mycket i samband med fukt och mögel, så det känns inte som nåt riktigt bra alternativ :-\

Men vad är en bra grund? Och, bör man ha olika typer av grund till olika typer av hus? (Alltså, en viss grund bättre till timmerhus, en annan bättre till halmhus, osv) Och hur är det med plintar? Hur djupt behöver man gjuta dem, och hur långt avstånd bör det vara mellan dem? Och om man har en grund av plintar, då antar jag att det behövs  nån form av fundament om man vill ha en allt för tung eldstad..

Ja, jag är novis på detta område.. :-[ Men om man nu ska bygga en dag så är det ju bra att få lite på fötterna vad som kan fungera..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser