Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfräsigt  (läst 4282 gånger)

annan

jordfräsigt
« skrivet: 23 feb-08 kl 13:48 »
nu håller vi på att fräsa omkring på våra gamla åkerplättar med nya jordfräsen, skoj, svårt, trassligt om man kör över en gammal trasslig tråd...
förhoppningsvis skall det såsmåningom bli prima joappelland (potatis)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: jordfräsigt
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 21:35 »
Hejsan!
Är det ett vallbrott,
så ska du inte sätta potatis första året pga knäpparlarverna som gör hål/gångar i potatisen.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

annan

« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 17:13 »
förslag på annan gröda?

beekeepern

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-08 kl 18:44 »
Havre!
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

annan

« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 20:19 »
nja inte havre...vill ha nåt att fylla familjens magar med under året som kommer. potatis får det bli ändå. knäpparlarverna får hålla sig undan

beekeepern

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-08 kl 21:30 »
"Kött" och potatis på samma gång  ;)
Sökare...

AndersT

« Svar #6 skrivet: 24 feb-08 kl 22:39 »
Sätt purjolök, inga skadeinsekter, gott i matlagningen, lätt att bli av med (sälja eller skänka bort), och om man vill kan man sätta flera år i rad, på samma ställe..

annan

« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 14:05 »
gudars vad vi kommer att fisa om vi börjar med purjo som basvara, vi snackar om några hundra kvadratmeter åker = mycket lök :o

annan

« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 13:56 »
så vad är riskerna om man odlar i nyfräst jord, mer än knäppare?

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 14:24 »
Jag trodde det var andra året efter vallbrott som knäpparlarverna blev som besvärligast eftersom gräsrötterna de lever av är nedbrutna efter ett år.

Om jag var er skulle jag satsa på så mycket potatis jag behövde och beså resten av landet med ettårig gröngödsling/kvävefixerare.

Annars är Pumpor/vintersquash både roligt att odla och kraftigt marktäckande.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 14:30 »
Instämmer med byracka: sätt först och främst en massa potatis. De flesta böcker jag har läst är överens om att knäpparlarverna är värst andra-tredje året. Men vi har aldrig märkt av några...

Vi prövade pumpor och vintersquash som marktäckning/kvävning i fjol, men det blev en hemskans massa ogräs ändå. Fast de är ju goda att äta  :)

Kål kanske kan fungera? Sätt ut stora förkultiverade plantor och marktäck runt dem.

Vi ska också bryta upp gammal vall i år (men inte så stort område och med handkraft/marktäckning). Så vi får väl jämföra resultat   ;)

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 26 feb-08 kl 15:05 »
Vi prövade pumpor och vintersquash som marktäckning/kvävning i fjol, men det blev en hemskans massa ogräs ändå. Fast de är ju goda att äta  :)

För att få pumpor/squash att hålla efter ogräs skall man tänka på att par saker.
Sortval.
Välj kraftigväxande och rankande sorter såsom syltpumpa, jättepumpa, atlantic giant, Dills atlantic giant. Själv fick jag även gott resultat med nakenfröpumpa från en påse med "ät"-pumpa fröer och spagettipumpa taget från en köpt pumpa, även om den sistnämnda antagligen var stripetti F1 och inte spagettipumpa av resultatet att döma.
Tidpunkt.
Du kan inte fräsa landet i mars, plantera pumpan i juni och förvänta dig att den kväver allt ogräs i sin väg. Det bästa resultatet får du om du fräser/marktäcker jorden en vecka i förväg i pumpans tillväxtriktning. Har pumpan väl etablerat sig är det inte mycket som orkar ta sig upp mellan pumpabladen. Är det så att du marktäcker så frilägg gärna jorden och tyng ner stjälken så den får jordkontakt vid bladfästet, detta underlättar för plantan att bilda nya rotpunkter.
Vattning.
En pumpa i tillväxt dricker kopiösa mängder vatten, tio liter räcker ingenstans och märker du att plantan slokar är det ofta av vattenbrist.

annan

« Svar #12 skrivet: 26 feb-08 kl 20:40 »
då går pumpor bort...vi kommer inte att ha möjlighet att vattna titt å tätt

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 26 feb-08 kl 21:26 »
då går pumpor bort...vi kommer inte att ha möjlighet att vattna titt å tätt

njaaa, det beror ju på hur marken är, vi har odlat pumpor och squash flera år nu med ett minimun av vattning. Men här är ju rätt fuktigt. Täckodling hjälper en hel del!

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 26 feb-08 kl 21:37 »
njaaa, det beror ju på hur marken är, vi har odlat pumpor och squash flera år nu med ett minimun av vattning. Men här är ju rätt fuktigt. Täckodling hjälper en hel del!
Visst går det, men vill man odla upp en djungel där stora katter och små barn försvinner i grönskan får man inte snåla på vattnet.

annan

« Svar #15 skrivet: 27 feb-08 kl 10:54 »
så fort det torkat upp något skall vi bränna av långt gräs på åkerplätten och sedan skall fräsen fram igen. på listan står nu potatis, olika sorter och bönor.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 27 feb-08 kl 19:21 »
Heja på  ;D Vi kommer och beundrar  ;) Själva fortsätter vi nog med täckodlings/kvävningsexperimenten (fast lite grävning blir det oxå).

annan

« Svar #17 skrivet: 27 feb-08 kl 20:21 »
vågar mig inte på täckodling i stor skala, mördarsniglarna är på väg hitåt i rasande fart :o dom skulle säkert trivas gott under ett "täcke"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 27 feb-08 kl 20:43 »
usch  >:( Vi har inga sniglar häruppe - än...

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser