Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninflammation hos ankor?  (läst 6514 gånger)

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
Ögoninflammation hos ankor?
« skrivet: 22 feb-08 kl 09:32 »
Två av våra ankor ser ut att ha fått ögoninflammation på ett öga vardera, är det någon annan som upplevt detta?
Hur botar man det? Har ju missat distriktsveterinärernas telefontid nu på morgonen... (tror inte det här räknas som akut nog för att ringa på jourmobilen).
Har läst i en bok att det kan lindras med saltlösning, kan det verkligen räcka?

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

amarantus

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-08 kl 10:59 »
Testa med Noviform-salva en vecka (Apoteket) det brukar hjälpa för det mesta..

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-08 kl 11:00 »
Är den receptfri?
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

amarantus

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 11:09 »
japp :)

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 11:16 »
Tack för tipset! Jag ilar till närmaste apotek!  :D
Vill ju inte att våra ankiewanks ska bli blinda..  :-\
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

amarantus

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 11:18 »
Nej blinda blir de inte det lovar jag ;D En sträng 1/ggr dag i en vecka. Hjälper inte det så ring en Vet för ett annat preparat!

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-08 kl 11:49 »
ankor får lätt infektioner under vinter när dom inte kan bada jag har två som har det och nu när dom kom ut i dammen så blev det bättre.

men testa med salva det hjälper säkert det oxå.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 08:34 »
Man kan använda salva om det blir infektion.

Men det bästa är att förebygga genom att ge dem fräscht vatten varje dag så pass djupt att de kan doppa sina huvud ordentligt. En större balja på vintern och gärna en damm på sommaren. Jag använder ganska djupa skålar som det varit mineraler i till hästar och får på vintern och 2 stora sandlådor i plast på sommaren. Man får fylla på vatten ofta ju mindre balja de har så att alla får chansen att doppa sig lite.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 18:03 »
Jag hade nog spolat med koksalt några gånger om dagen. Tro mig den där salvan har ungefär samma egenskaper. Den har ingen effekt mot bakterier. Den är endast desificerande.

Är det kvar efter fyra dagars spolning tre gånger om dagen är det kanske bakterier från klor=avföring då är det bara bredspekta ögonsalva som gäller tex chloromycetin. En vecka är för lång tid att vänta på förbättring.

amarantus

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #9 skrivet: 23 feb-08 kl 18:14 »
Fast Sallymolly...jag har erfarenhet av båda prep och Noviform har hjälpt bra utan att behöva ringa en Vet med en gång.
I fass står det att den är bakterihämmande och inflammationsdämpande. Att mina Ankors ögoninflammation blev hjälpta kanske inte är bra nog ::)

Knopparp!!! jag gav dig bara ett förslag på receptfritt läkemedel ;)

sallyomolly

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-08 kl 18:44 »
Helt ok, menar bara att det går lika bra med koksalt. Och geggar det som ögoninfektion kan göra efter fyra dagar bör man ha receptbelagd.
Dina har säkert ahft en lättare infektion som klarat sig med rengörande preparat.

Här som med allt annat finns det naturligtvis flera grader av infektion.


amarantus

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 18:54 »
Helt ok, menar bara att det går lika bra med koksalt. Och geggar det som ögoninfektion kan göra efter fyra dagar bör man ha receptbelagd.
Dina har säkert ahft en lättare infektion som klarat sig med rengörande preparat.

Här som med allt annat finns det naturligtvis flera grader av infektion.



Jag ville ge en snabb och enkel alternativbehandling än bredspektra ;) de dör inte så snabbt i en ögoninflammation tänkte jag...jag har själv båda salvorna så då är det enkelt.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 19:24 »
Ja absolut :) Jag också ;)
Bra att höra olika åsikter här.

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #13 skrivet: 23 feb-08 kl 19:48 »
Jag tackar för alla tips och all kunskap som förmedlas!
Nu blev jag orolig för ankorna så jag köpte salvan, men nästa gång kanske jag prövar koksaltlösning...
Ankornas ögon ser bättre ut redan efter en dags behandling så jag tror jag kan bekräfta Amarantus tips denna gång.

Men jag tycker andriken är lite dum som gnuggar bort salvan ur ögonen...  8)
Kanske skulle koksaltlösningen fungerat ännu bättre på just honom  ???  Ankorna däremot låter salvan sitta.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ögoninflammation hos ankor?
« Svar #14 skrivet: 24 feb-08 kl 08:01 »
Min lilltupp fick däng häromdagen, ögonen var alldeles igenmurade.
Jag tog salva som håller ögat fuktigt,   Oftagel eller Viscotears.
Nu har han, tagit igen sig och är som vanligt :D
« Senast ändrad: 24 feb-08 kl 08:04 av Lycka »
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser