Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering - Nya regler på gång?  (läst 5937 gånger)

RiverCottage

• Halland
Kastrering - Nya regler på gång?
« skrivet: 21 feb-08 kl 16:13 »
GP ( GöteborgsPosten)
I Sverige får smågrisar sina testiklar avskurna helt utan smärtlindring. Nu vill regeringen veta om bönderna själva kan ge sina djur bedövning, i väntan på att alternativ till kastrering tas fram.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=403057

Ja, vad säger ni?

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Kastrering - Nya regler på gång?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-08 kl 16:52 »
Det är ett bättre alternativ, än inget alternativ alls.
Men jag kan förstå veterinärernas oro för att det ska finnas sådana preparat på gårdarna.

Och jag kan se framför mig hur bonden sticker sig i fingret och blir "slapphänt" ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 feb-08 kl 17:10 »
Ja, ge mig bara preparatet, så ska jag använda det, det ser jag inga problem med..Men den som tror att han kommer att få se tysta och lugna smågrisar vid ingreppet, kommer ju att bli besviken. För jag har testat, och dom skriker ju precis lika mycket, men vet man att det känns mindre så är ju det bra. Men det gäller ju att skapa sig en bra rutin vid kastreringen, så att det inte blir ett ytterligare stressmoment. Det måste ju alltså vara nåt snabbverkande enligt mig, så man inte ska först ta upp den och spruta och sen ner igen för väntan och sen upp en gång till... ::)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 21 feb-08 kl 17:22 »
Ja, ge mig bara preparatet, så ska jag använda det, det ser jag inga problem med..Men den som tror att han kommer att få se tysta och lugna smågrisar vid ingreppet, kommer ju att bli besviken. För jag har testat, och dom skriker ju precis lika mycket, men vet man att det känns mindre så är ju det bra. Men det gäller ju att skapa sig en bra rutin vid kastreringen, så att det inte blir ett ytterligare stressmoment. Det måste ju alltså vara nåt snabbverkande enligt mig, så man inte ska först ta upp den och spruta och sen ner igen för väntan och sen upp en gång till... ::)

Jag håller med dig till fullo. Har också provat alla varianter.  :P
Fast sen många år tillbaka åker jag till en veterinär som söver dom istället, men det är ju lite annorlunda med mig som föder upp minigrisar till sällskap.
Jag har både möjligheten till det och det är kunden som betalar det i priset på kultingen.  :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-08 kl 19:08 »
Ja, jag vill gärna kunna bedöva lillgrisarna. Som det är idag är det djurplågeri.

Ser fram emot nya metoder på kastrering.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 23 feb-08 kl 19:04 »
man kan ge dem lokalbedövning genom en salva man stryker på... den har vi använt i flera år...
efter 15 minuter så har de verkat..

men de sista åren har vi inte kastrerat..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 19:17 »
man kan ge dem lokalbedövning genom en salva man stryker på... den har vi använt i flera år...
efter 15 minuter så har de verkat..

men de sista åren har vi inte kastrerat..

Menar du Emmla?
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-08 kl 19:25 »
tycker du salvan funkar då? och 15 minuter, var har du kultingen under tiden?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 28 feb-08 kl 21:41 »
En tub Emla kostar 80 kr

och räcker till 2 behandlingar av en yta stor som en 5 krona...
det blir 40 kr smågrisen i salvekostnad.

vet man att Emla fungerar på djur då ?
på människor ska man vänta 1 timme .....
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 21:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bengtssonlina

« Svar #9 skrivet: 28 feb-08 kl 22:13 »

Låter intressant om det kunde finnas en kräm som fungerar, det är ju inte så stressande kanske för smågrisen.

Håller med alla på sidan som ändå tycker att de skriker mest av själva hanteringen och situationen.
Varför är det alltid sån fokus på fysisk smärta och väldigt liten på stress och psykisk smärta.

Jag tror smågrisen upplever det minst lika jobbigt om inte värre att bli fasthållen och få lokalbedövning injicerat, dessutom gör det rätt ont i sig, än de två snabba snitten som kastreringen innebär .
Tvivlar på att en kräm kan bli såpass effektiv att den kan lindra för smågrisen.

Tror det här är en fråga som inte har en lätt eller bra lösning. Det bästa vore ju om man kunde slippa kastrera alls.

/Lina

Byracka

• -
« Svar #10 skrivet: 28 feb-08 kl 22:21 »
Jag tror smågrisen upplever det minst lika jobbigt om inte värre att bli fasthållen och få lokalbedövning injicerat, dessutom gör det rätt ont i sig, än de två snabba snitten som kastreringen innebär .

/Lina
Snygg teori, har du provat?
Det har jag gjort, Jag har både skurit upp en stor böld utan bedövning och varit tvungen att sy ett hundbett utan bedövning och om du undrar så gör det hyfsat ont.
Mycket ondare än någon bedövningsspruta jag fått ta.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-08 kl 22:30 »
Men hur gör de utomlands då? Sverige ska ju vara enda landet där man får kastrera utan bedövning.

Embla bedövar bara huden, resten lär ju göra ont som vanligt.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 feb-08 kl 08:02 »
Att Sverige skulle vara ensamt om att få kastrera utan bedövning tror jag inte på, skulle dom bedöva i t.ex Danmark..Holland, Brasilien?????  Nä, det tror jag inte, där är ju bara pengar i fokus.
Däremot så är det förbjudet i Norge och Schweiz. I Norge får bara veterinärer kastrera, sedan dom lagt bedövning med spruta. Har väl snarast blivit ett dels dyrt sätt och dels närmast ett arbetsmiljöproblem för veterinärer..hur kul är det att åka runt och kastrera hela dagarna?? Men där skulle man ju kunna tänka sig att vanliga människor får utbildas och sen åka runt om dom så skulle vilja.. Men det funkar ju i Norge, detta tack vare att där får jordbruk/mat kosta och inte som i Sverige där inte matproduktion av nån anledning inte får vara så lönsam så den bär sina egna kostnader... ::)
I Schweiz har man då enligt mig det enda system som skulle kunna vara verkligen humant..Bönderna själva har tillstånd att söva grisarna, man har en tub med `vaddetnuär´och en mask som man håller för trynet några sekunder så att dom somnar till lite under ingreppet.. Men i Sverige faller det på att man dels inte kan tänka sig att lämna ut sån utrustning till vanligt folk, och dels, enligt min veterinär, så får djur för matproduktion inte ha varit sövda...Och då faller det ju lite, om man säger så ::)
NÄ, jag tror det enda som gäller i framtiden är sorterad sperma, så att det bara blir so-grisar, då är ju problemet ur världen, men då är man ju hänvisad till semin. Men det skulle jag inte ha når emot, är ändå så trött på galtarnas krånglande, men det är ju en annan historia... :)

bengtssonlina

« Svar #13 skrivet: 29 feb-08 kl 10:27 »
Snygg teori, har du provat?
Det har jag gjort, Jag har både skurit upp en stor böld utan bedövning och varit tvungen att sy ett hundbett utan bedövning och om du undrar så gör det hyfsat ont.
Mycket ondare än någon bedövningsspruta jag fått ta.

Det är väl självklart att ingrepp som att sy sår kräver bedövning i minsta fall!! Det går dock inte (enligt mig) jämföra sådana ingrepp med kastrering på smågrisar som för vana människor går väldigt fort och är enkelt.

Sen är det inte så enkelt med djur vi sen ändå väljer att äta upp, det finns karenser, produktion och ekonomi mm att ta hänsyn till (mindre problem för våra sällskapsdjur). Gassövning låter smidigt men tror att vi i Sv är restriktiva med det bla pga arbetessäkerhetsskäl (farligt för de som jobbar med det). Här när man använder gas har djuret/människan en tub ner i halsen och ordentliga utsug finns.

Jag tycker det finns mycket att göra inom vårt svenska lantbruk för att produktionsdjuren ska få det bättre men hurellerhur så har de det ofantligt mycket bättre i Sverige än på många andra delar av världen.
Tycker att vi måste vara väldigt försikiga med förändringar som gör livet svårare för våra bönder, de kämpar i motvind redan och jag är sån som hellre gynnar svenskt kött i våra frysdiskar än holländskt eller brasilianskt även om jag väljer att inte äta så mycket.

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 29 feb-08 kl 10:45 »
Det är väl självklart att ingrepp som att sy sår kräver bedövning i minsta fall!! Det går dock inte (enligt mig) jämföra sådana ingrepp med kastrering på smågrisar som för vana människor går väldigt fort och är enkelt.

Det går "fort och är enkelt" att göra knivsnitt men smärtan slutar inte utan börjar där.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 29 feb-08 kl 21:27 »

Jag tolkar detta som om du inte provat på dig själv.
Detta är en brist i din argumentation, finns det någon forskning som stödjer din ståndpunkt?
Det må vara att för vana människor är det lätt och snabbt men jag är inte övertygad om att grisen är av samma åsikt.

Menar du att det på grund av karens skulle vara omöjligt att lokalbedöva en gris som skall slaktas 6 månader senare?

Om bedövning vid kastrering sedan gör det svårare eller inte för svenska bönder är irrelevant i sammanhanget. Det som är relevant är om kultingen utsätts för smärta i sådan grad att bedövning behövs så skall det ges. Sedan är det upp till bönderna att förklara detta för konsumenterna så att dom väljer svensk gris framför holländsk om det ur djurskydds- miljö- och energiskäl är bättre än det utländska.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 feb-08 kl 21:54 »
Tja, vad ska  man tro..Jag kastrerade en kull nu idag, visst skriks det..Men sen när man släpper ner dom i boxen så går dom omkring och grejar, eller lägger sig och diar.. Det är ju inte så att dom ligger i ett hörn och skakar och skriker precis, så jag vet inte...
Sen håller jag inte riktigt med dig om att det skulle vara helt irrelevant om det blir ytterligare kostnader för bonden.. Om vi ensidigt i Sverige lägger på så mycket djurskyddsgrejer, så produktionen blir helt olönsam och försvinner, hur har vi då hjälpt grisarna? Då kommer dom att födas upp i ett Danskt stall istället, helt utan att se ett halmstrå, eller i ett Holländskt höghus med grisar i flera våningar, är det så mycket bättre?
Jag betonar återigen att jag absolut inte har nåt emot att bedöva, men då måste det vara samma regler för alla, eller åtminstone den lilla grej att offentliga uppköpare visar lite stake och vågar ställa kraven att djuren dom köper kött från ska vara uppfödda enligt svensk lag. Dom ställer krav på vad för däck man ska ha på bilen och vilken diesel man ska köra på osv osv, men påstår att man inte kan ställa krav på att slaktdjur ska vara uppfödda enligt svensk lag..Tala om dubbelmoral!
För när lönsamheten är som den är nu, när man börjar räkna 10-kronor på en slaktgris, då är det inte så lätt att införa ytterligare regler..Som den här salvan det talades om tidigare i tråden, som kostar 40 kr per gris...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 feb-08 kl 22:40 »
Anestesi vid kastration av spädgris

Sammanfattning: det gör ont att bli kastrerad, lokalbedövning är inte särskilt effektivt och sövning är jättedyrt.

I andra länder går det tydligen bra att föda upp okastrerade grisar till slakt.

Kerstin Linnea

« Svar #18 skrivet: 19 mar-08 kl 20:40 »
Man kanske ska ta och utreda  om kastrering är nödvändig, eller om det handlar o vanemässiga ingrepp... ;)
Annars borde man kunna ta fram en starkt bedövand medel i sprayform som verkar snabbt så det bli typ: upp med kulting , spraya , kastrera och släppa iväg...
Jag har läst att galtsmak kan vara ärftligt, om så är fallet kanske man kunde avla bort mycket av det och slippa hela grejen....

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 mar-08 kl 21:57 »
Det låter underbart om man helt enkelt kunde slippa det! Nån som vet mer om hur man gör i andra länder? Är det verkligen sant att de inte kastrerar grisarna? TÄnk på allt fläsk som Danmark exporterar, nån gång måste man ju ha ätit okastrerat därifrån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser