Nordsvensk!

Startat av Fiddeli*, 21 Feb-08 kl 07:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fiddeli*

Hej hej alla!

Jag är intresserad av att köpa en nordsvensk. Passar dom som ridhäst? Eller bara till körhäst?
Hur är dom i teprament?

Tacksam för alla svar!  :)
Jag bor med min sambo och våra 3 katter. Inom närmaste framtid så blir det hus, får, häst och hund! :D

färnevik

Precis som alla andra hästar är nordsvenskar individer och varierar starkt i tempramentet, men de flesta är ganska tuffa hästar, inga nybörjarhästar. De är oftast väldigt arbetsvilliga också.

Visst fungerar det bra att ha en nordsvensk som ridhäst, men man får vara medveten om dess begränsningar också. Är man "bara" ute efter en rolig kompis att rida i skogen med och träna ex lättare dressyr och hoppning, så är det ett utmärkt val!

Min förra valack gick LC dressyr, LD hoppning, inom dressyren hade han säkerligen kunnat komma längre om jag haft intresset. Stoet jag har nu är riden i 1½ år, otroligt lättlärd. Hon rids bara i skogen men går i form i alla gångarter, tar galoppfattning från skritt och halt, skänkelvikningar, öpnna, ryggning... Hoppat 90cm uppsuttet, högre i löshoppning.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fiddeli*

Citat från: vingklippt skrivet 21 Feb-08 kl 07:34
Precis som alla andra hästar är nordsvenskar individer och varierar starkt i tempramentet, men de flesta är ganska tuffa hästar, inga nybörjarhästar. De är oftast väldigt arbetsvilliga också.

Visst fungerar det bra att ha en nordsvensk som ridhäst, men man får vara medveten om dess begränsningar också. Är man "bara" ute efter en rolig kompis att rida i skogen med och träna ex lättare dressyr och hoppning, så är det ett utmärkt val!

Min förra valack gick LC dressyr, LD hoppning, inom dressyren hade han säkerligen kunnat komma längre om jag haft intresset. Stoet jag har nu är riden i 1½ år, otroligt lättlärd. Hon rids bara i skogen men går i form i alla gångarter, tar galoppfattning från skritt och halt, skänkelvikningar, öpnna, ryggning... Hoppat 90cm uppsuttet, högre i löshoppning.

Tack för svaret!

Jag är vissligen ute efter en nybörjahäst. Jag har alltid velat ha en nordsvensk. Men om man ska tänka på att jag är nybörjare så kanske man se titta efter en annan ras.
Har du några förslag på en bra nybörjaras?

MVH
Jag bor med min sambo och våra 3 katter. Inom närmaste framtid så blir det hus, får, häst och hund! :D

färnevik

Leta länge så kanske du hittar RÄTT nordsvensk, som passar som nybörjarhäst. Leta främst efter en äldre häst, som är mild i tempramentet...

Nybörjarras är svårt att säga tycker jag, hästar individer. Men eftersom nordsvensken är den klart bästa rasen  ;D så tycker jag inte du ska ge upp din dröm om att äga en sådan, se bara till att hitta rätt häst.

Sedan är ju frågan, hur mkt nybörjare är du...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Fiddeli*

Citat från: vingklippt skrivet 21 Feb-08 kl 07:39
Leta länge så kanske du hittar RÄTT nordsvensk, som passar som nybörjarhäst. Leta främst efter en äldre häst, som är mild i tempramentet...

Nybörjarras är svårt att säga tycker jag, hästar individer. Men eftersom nordsvensken är den klart bästa rasen  ;D så tycker jag inte du ska ge upp din dröm om att äga en sådan, se bara till att hitta rätt häst.

Sedan är ju frågan, hur mkt nybörjare är du...?

Det är sant  :)

Ja alltså jag har ju ridit och så, vann med hästar. Då jag har jobbat som stallpersonal...
Men jag har aldrig ägt en egen häst. Och jag har ändå en del att lära mej när det gäller ridning..

färnevik

Då gäller det bara att hitta RÄTT nordsvensk, och ta hjälp av instruktör! Se även till att ha kunniga människor run omkring dig, det är inte alltid så lätt med hästar!

Fiddeli*

Citat från: vingklippt skrivet 21 Feb-08 kl 07:55
Då gäller det bara att hitta RÄTT nordsvensk, och ta hjälp av instruktör! Se även till att ha kunniga människor run omkring dig, det är inte alltid så lätt med hästar!

Tack för alla dina svar!  :) Jag ska göra som du har sagt, att ha med kunniga folk när jag letar nordis :D Har du nordsvensk?

Fiddeli*

Såg nu att du har ju nordsvenskar  :P hehe :D

ameli_h

Kolla på http://www.hastannonser.se/ tänk bara på att alla inte är ärliga. Åk och titta och provrid hästen först, samt ta med dig någon som kan hästar (ordentligt) som också provrider hästen. Be gärna om att få se någon av ägarna rida den också, så du ser hur de behandlar den. Det är också bra att se och provrida hästen både i paddock och tex i skog... Nordsvenskar kan mycket. Jag vet flera tornerspelsriddare som använder nordisar... http://lordseverin.mine.nu/ (Palle heter denna häst, sveriges mest kända tornerspels-nordis?!)
Det finns en travar-variant och en bruks-variant. Trav-varianten är väl den som är mest lämpad som ridhäst om jag inte minns fel, de är inte så himla stora och grova, även om en bruks-nordis självklart funkar bra som ridhäst också.

(Ska väl även påpeka att jag inte har häst själv, och inte är något proffs på hästar!)

Kram och lycka till!

(Ytterligare en parentes...Det går inte att bara skaffa en häst, om man inte hyr plats i någon annans stall. Ska man ha hästen hemma måste den ha en kompis!)

Fiddeli*

(Ytterligare en parentes...Det går inte att bara skaffa en häst, om man inte hyr plats i någon annans stall. Ska man ha hästen hemma måste den ha en kompis!)
[/quote]

Det vet jag!  :) Så pass mycket vet jag om hästar att dom inte ska vara ensama.  :)

ameli_h

Citat från: Fiddeli* skrivet 22 Feb-08 kl 16:23

Det vet jag!  :) Så pass mycket vet jag om hästar att dom inte ska vara ensama.  :)

Jag antog nästan det, men man vet ju aldrig  ;) Tror t.o.m att det är lag på det numer...

Ulric Eriksson

Citat från: ameli_h skrivet 22 Feb-08 kl 18:36
Jag antog nästan det, men man vet ju aldrig  ;) Tror t.o.m att det är lag på det numer...

Nej. Det kommer att bli obligatoriskt med sällskap för hästar, dock inte nödvändigtvis av andra hästar.

Fiddeli*

Citat från: ameli_h skrivet 22 Feb-08 kl 18:36

Nä man vet aldrig :) Jo hästar måste ha sällskap av något djur iaf. Kor eller får, ja eller hästar!  :P :D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

341 Gäster, 1 användare
Sommaräng85