Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför har kor fyra spenar?  (läst 14643 gånger)

Vurre

varför har kor fyra spenar?
« skrivet: 20 feb-08 kl 09:30 »
Jag har länge undrat varför kor har fyra spenar. Är det inte ovanligt mycket? Särskilt som de i allmänhet bara får en kalv. Finns det någon i detta upplysta forum som vet varför?
snus? vad är priset på en pris?

Filip Skräplund

SV: varför har kor fyra spenar?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 10:15 »
Jag har länge undrat varför kor har fyra spenar. Är det inte ovanligt mycket? Särskilt som de i allmänhet bara får en kalv. Finns det någon i detta upplysta forum som vet varför?

Bra fråga. Jag undrar även varför kvinnan har två?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 11:30 »
ja man kna ju verlkigen undra vad vår herre menade med detta!!! ;D

Fåren har ju bara 2!!!o få ju oftare fler än två lamm.
o kon har 4 o får ju oftast 1 kalv.

har flera gånger funderat på att ringa spånarna tror jag radioprogrammet hette på p4 södagmórnar som gick förr... o se om de kunde spåna fram nåt bra svart ;D

Skulle vara intressant att veta om tex vattenbufflar, bison, visenter o andra "vilda" kor har 2 eller 4 spenar!!!

var kanske på sten åldern att människan sparade kossor som hade fler spenar... för att få mer mjölk...

de är ju ganska vanligt med extra spenar... känner faktiskt till en ko som hade 5 spenar med mjölk i .. så även den 5e måste mjölkas...den juver delen var lika stor som de andra 4a... :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Varför har kor fyra spenar??
« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 17:39 »
Konstig fundering kanske... men tanken bara slog mig en dag. Varför har kor 4 och andra djur "bara" 2?? Det är väl inte direkt vanligt att kor får fler kalvar än 1? I så fall borde det väl vara med naturligt att t.ex. finullstackor har fler spenar, som ofta får fler lamm än två??

Är det nåt framavlat eller finns det nån naturlig förklaring?

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 05 maj-08 kl 06:43 »
Det är helt enkelt så att djuret ko* härstammar från ett djur som hade fyra, och det djuret hade fyra av en anledning. Det är i alla fall min teori. ::)

*Vad heter egentligen arten Bos taurus på svenska?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 maj-08 kl 06:51 »
en för varje ben för att få balans :)

det är ofta dom har extra tuttisar som inte har juver,,

git

• På våran gård är det
« Svar #6 skrivet: 05 maj-08 kl 09:59 »

det är ofta dom har extra tuttisar som inte har juver,,

??? ???
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-08 kl 10:27 »
extra nipples,,små rackare men ingen mjölk bakom dom :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 05 maj-08 kl 14:37 »
en för varje ben för att få balans :)

Då kan man fråga sig varför människohanar som har två ben, bara har en penis. Och varför ormar har två penisar, trots att dom inte har några ben alls?  :-[ Jag tror det är någon diabolisk plan enbert för att förvirra oss.....

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 maj-08 kl 20:10 »
har ormar 2 snoppar??

nu blev det komplicerat.

ok, regeln är en tutte per ben så det är jämvikt.
en snopp för landGÅENDE djur som navigations instrument :)
(typ båtroder)

ormar som inte har ben har det svårt att förflytta sej och har kompenserats med 2 snoppar för att navigera bättre

puuuh  :)

inga mera förvirrande detaljer tack!  :)

gurkan

« Svar #10 skrivet: 05 maj-08 kl 20:29 »

ok, regeln är en tutte per ben så det är jämvikt.

inga mera förvirrande detaljer tack!  :)

Men får är ju också FYRbenta - och har TVÅ spenar! Ju!  ;)

Vurre

« Svar #11 skrivet: 05 maj-08 kl 20:37 »
Jag känner inte till nåt djur som har så många spenar i förhållande till den vanliga mängden avkomma som kor. Grisar har många spenar men får många ungar, lamm har två spenar men kan få fler ungar, människor har två och får i allmänhet en unge men ibland två.

Om man håller sig till idisslare måste jag erkänna att jag inte har nån aning som hur många spenar älgar har, eller rådjur eller nån annan vild idisslare.

Kort sagt, jag vet att kor har fyra spenar och i allmänhet får en enda unge man kan få tvillingar. Vad ska de ha så många spenar till?
snus? vad är priset på en pris?

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 maj-08 kl 21:03 »
Men får är ju också FYRbenta - och har TVÅ spenar! Ju!  ;)

(fasingen, jag klipper mina får själv men tänker inte ens på hur många tuttar dom har!)

okey,
vi gör om regeln lite granna! :)

fyrbenta djur har 4 tuttisar - för att dom kan få tvillingar och eftersom dom står upp så måste det vara lätt access från flera håll så dom inte tippar över när hungriga bebisar anfaller!
om dom har korta ben så kan det funka med bara två tutissar då dom har bättre stabilitet med sin korta växt!

nu kommer vi in på regel nummer två! :)
det är därför det är såå farligt att mjölkutfodra kalvar med hink och dom tror at den tvåbente är deras mamma.
För när kalven är väldigt stor och man är ute i hagen så kommer kalven och buffar en så man flippar över hahahaha

så benen tätt ihop och vänd aldrig handutfodrad kalv ryggen!  :)

har jag pratat för ofta med barn i förskoleålder????  :)  :)

Lingon

« Svar #13 skrivet: 05 maj-08 kl 21:04 »
Ja,och varför har kor fyra magar?Spåna på!

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 maj-08 kl 21:25 »
fattar väl vem somhelst att om man äter gräs och mjölken komer ut vit så måste det ju vara flera processer,,nää,,nu ska jag til jobbet,
nu får ni spåna vidare själva en stund :)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #15 skrivet: 06 maj-08 kl 12:10 »
Bara så ni vet, älgar har två spenar! Tändes av en inre glöd när jag läste denna tråd att få veta hur det ligger till...

http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=13821
elliha.blogspot.com

Guran

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 06 maj-08 kl 17:48 »
För att kossan har fyra magar!! Höhö. *host*

Näeh, men tänkte direkt på att det är en resursgrej för en flock med nöt som ev utsätts för hårt tryck av rovdjur etc. De har fler spenar för att kunna försörja även andras ungar.
Måste vara praktiskt nu iaf på de mjölkgårdar som använder sig av dikor till kalvarna.

Antagligen är det framavlat av oss människor för att vi tyckt att det ska vara mer effektivt, liksom juvren avlats större och större.

M8e

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 06 maj-08 kl 18:40 »
Bara så ni vet, älgar har två spenar! Tändes av en inre glöd när jag läste denna tråd att få veta hur det ligger till...

http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=13821

Citera
Svar: Älgkons juver har två par spenar (fyra stycken). Hos digivande älgkor är de 2-4 centimeter långa och en centimeter tjocka.

Fyra spenar, fyra ben. ;D

Antagligen är det framavlat av oss människor för att vi tyckt att det ska vara mer effektivt, liksom juvren avlats större och större.

Det är väldigt svårt att avla fram nya delar, krävs typ en mu-tant. ;D
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 18:45 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Guran

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 06 maj-08 kl 22:08 »
Om man ger dem BasTant så blir det väl en sådan där mutant? hehe

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 07 maj-08 kl 14:21 »
Rådjur har fyra spenar  :)  precis som Älgkorna har fyra spenar!

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 14:26 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser