Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  giftigt för mina höns???  (läst 5111 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
giftigt för mina höns???
« skrivet: 22 mar-05 kl 10:23 »
Nu när den läbbiga snön äntligen har smält undan, är hönsen pigga på att kuta runt ute på åkrarna. Så småningom ska det sås bl a säd på markerna och jag funderar över om det då är så slugt att ge hönses tillträde. Är inte fröna behandlade på något vis för att motstå sjukdomar och annat? Dör mina höns om de käkar fröna?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #1 skrivet: 22 mar-05 kl 12:07 »
Jag vet inte exakt varför, men det är INTE bra om hönsen äter betat utsäde.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #2 skrivet: 23 mar-05 kl 15:40 »
Alltså... Om det inte är dina egna åkrar så fråga om utsädet är betat. Det är inte så vanligt faktiskt längre att utsädet är betat. Förr i tiden betade man med kvicksilver, men det är förbi sedan länge.

Dessutom så är det ju inte sått än, så det är väl ingen fara att ha hönsen där då? När det väl är sått så blir väl kanske inte markägaren så glad om dina höns är där och käkar upp utsädet heller....

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #3 skrivet: 23 mar-05 kl 22:07 »
Jag ska höra med grannen hur det är med utsädet. Just nu är det "bara" jord, vet inte när det är tid att så.

Jag har bara sex blommehönor och deras vackre man, så för skördens skull gör det ingen skillnad om de petar i sig något frö här och var.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #4 skrivet: 26 mar-05 kl 11:27 »
Jo nog betas utsädes i konventionell odling, och det är definivt inget nyttigt.
Men att dina höns skull gå och dö utav det är ju inte särskilt troligt. Och man betar ju just bland annat för att fåglar inte skall käka utav säden, så käkar dina höns utav utsädet så är det ju inte betat eller så tycker dom om det ändå.
Mej veterligen så syns det på färgen på sädeskornen om det är betat, så ut och gräv eller kolla efter säd som hamnat ovanför ytan. Och det är ju bara nån vecka som du har det problemet. För det gror ju snabbt där nere på plattlandet....
Jag skulle inte mata mina höns med något som tillverkaren informerar så här om:
Betat utsäde är mycket giftigt för fröätande fåglar. Spill skall omedelbart uppsamlas. Behandlas som miljöfarligt avfall.
Jag skulle heller inte vilja ha de äggen till frukost  ::)
Men "smaken är som baken" påstår dom ju...

Det är ingen risk för dej och dina höns eller för bondens skörd att dom ränner ut på åkern.Det är väl ingen småbonde precis, skulle han vara sur framåt augusti så kan du ju bjuda han på kräftskiva som kompensation för fläcken på åkern.Sen har dom ju kalas på stubbåkern efter skörden, hönsen alltså.
Justa grannar du har "intrancewetrust" men räkna inte med att alla grannar är såna  ;)  /Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #5 skrivet: 31 mar-05 kl 20:08 »
Nu har jag språkat med min granne och förhört mig om mina höns eventuella saboterande av hans kommande grödor. Grannen flabbade gott och tyckte att hönsen kunde få springa där de ville; skörden skulle inte påverkas.

Vad gäller utsädet så är det betat, precis som gissningarna här har varit. Grannen menade emellertid att spillet är försumbart. Det är mest vid varje uppslag som det kan hamna en del utsäde synligt på backen. I övrigt ska det komma under jord direkt.

För att jag ska bli lite klokare kommer jag att få säcken och medföljande innehållsdeklaration när grannen har lite tid över att stanna till. Så får jag själv ta ställning till huruvida hönsen ska få ränna ute på markerna eller hållas instängda.

Kanske tur att man inga grannar har då, iofs har man väl alltid det....men inga inom klagavstånd iallafall.Men det kanske är nyttigt att få en "painintheass" ibland, så man vet att man lever.  ;)


Menar du att jag är en böld i r*ven på min granne?  >:(
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #6 skrivet: 31 mar-05 kl 20:22 »
hehe...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:giftigt för mina höns???
« Svar #7 skrivet: 04 apr-05 kl 07:48 »
1. Ja men då var det ju som jag trodde, tänkte väl att din granne inte sådde för hand och vältade jorden med träbult, som en annan gör.

2. Och hans åker är väl från horisont till horisont kan jag tänka.Med "Manna" inträngd på nåt hörn på åkern.

3. Nä nu är du ju ingen böld i stjärten, nu när hönorna inte gör något skada.4. Och du är ju så trevlig och snäll, precis hela tiden har jag hört.... ;)
5. Solat benen än eller?

1. Till skillnad från dina trakter är bl a hjulet uppfunnet här. Så oxå avancerade maskiner som t ex kan peta ner frön i jorden.
2. Här slarvar vi inte med några kvadratmetrar mellan en och annan sten...! Och jag bor väldigt luftigt och bra, inte inträngd alls!
3. Mina höns gör aldrig någon skada... De är väluppfostrade.
4. Ja, tänk för att jag är det! Alltid!
5. Ja, tänk för att jag har det!

Har solen börjat skina i dina trakter än? Skidföret börjar väl i alla fall bli lite dåligt?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 3 användare
javill, Limpans, magnus n

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser