Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för tvättnötter?  (läst 5284 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Istället för tvättnötter?
« skrivet: 19 feb-08 kl 10:01 »
Kan man använda såpnejlika på samma vis som tvättnötter tror ni? Det växer hemma hos mina föräldrar nämligen. Har för mig att den också innehåller saponiner eller nåt sånt. Någon som vet?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Istället för tvättnötter?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 10:06 »

hildegard

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 08:27 »
Det går utmärkt att använda såpnejlikan istället. Jag använder tvättnötsskal när jag har brukat upp såpnejlikan. Får nog gräva fram mer nästa år. Blommor och blad fungerar också men rötterna har mer saponin. Använder såpnejlikan även till hårtvätt.

signe

« Svar #3 skrivet: 23 feb-08 kl 16:07 »
Hur mycket rötter använder du per tvätt Hildegard? Såpnejlikan har väl en lägre halt av saponin så man måste väl ta mer än man gör av tvättnötter? Hackar du sönder rötterna?

hildegard

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 16:43 »
Hej alla tvättsugna!
Såpnejlika: blommor och blad brukar jag ta och riva av någon näve, dvs några stjälkar. Vill man inte ha de hängande i tvätten kan man stoppa de i någon tunn strumpa och knuta om, tvättpåse eller liknande. Rötter tar jag några 5 cm-bitar per tvätt. Man kan bryta de i mindre bitar, fast jag vet inte om det behövs. Gör det mest för att de ska få plats i den lilla bomullspåsen jag har till tvättnötterna.
Tvättnötter tar jag 3-4 skal i en liten tygpåse och återanvänder dem tills det bara är smulor kvar, brukar bli 5-8 tvättar beroende på temperatur.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 15:15 »
Hej alla tvättsugna!
Såpnejlika: blommor och blad brukar jag ta och riva av någon näve, dvs några stjälkar. Vill man inte ha de hängande i tvätten kan man stoppa de i någon tunn strumpa och knuta om, tvättpåse eller liknande. Rötter tar jag några 5 cm-bitar per tvätt. Man kan bryta de i mindre bitar, fast jag vet inte om det behövs. Gör det mest för att de ska få plats i den lilla bomullspåsen jag har till tvättnötterna.
Tvättnötter tar jag 3-4 skal i en liten tygpåse och återanvänder dem tills det bara är smulor kvar, brukar bli 5-8 tvättar beroende på temperatur.

Så man kan alltså använda såpnejlikan som den är och behöver inte "tillverka" tvättmedel av den?
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

hildegard

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-08 kl 16:42 »
Så man kan alltså använda såpnejlikan som den är och behöver inte "tillverka" tvättmedel av den?
Jepp, så är det.

Tingeling

• -
« Svar #7 skrivet: 12 mar-08 kl 21:48 »
Detta tyckte jag var intressant... jag ska plocka såpnejlika i sommar ;D
Men....jag sökte på växten och det står på flera ställen att den är giftig. Hur gör ni då när ni
plockar/använder den.....handskar eller? Eller HUR giftig är den tro......nån som vet?
Kan man torka växten och använda den sen hela vintern?
Hälsn. Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

hildegard

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-08 kl 10:42 »
Detta tyckte jag var intressant... jag ska plocka såpnejlika i sommar ;D
Men....jag sökte på växten och det står på flera ställen att den är giftig. Hur gör ni då när ni
plockar/använder den.....handskar eller? Eller HUR giftig är den tro......nån som vet?
Kan man torka växten och använda den sen hela vintern?
Hälsn. Gun

Hej Gun!
Såpnejlikan är mig veterligen inte giftig. Det är en gammal medicinalväxt som användes som slemlösande ört. Vore intressant att få veta var du hittade uppgifter om att den skulle vara giftig.
Skickar med en länk så vi ser att vi pratar om samma växt http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/sapon/sapooff.html
Om du vet var såpnejlikan växer så kan du gräva upp rötter nu innan den börjar växa för mycket. Nu är det som mest saponiner i rötterna, man behöver alltså mycket mindre för samma effekt. Du kan torka hela växten men det är rötterna som innehåller mest.

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 13 mar-08 kl 19:58 »
och om man har den på gården tar den liksom över ...allt....
jag har försökt gräva bort det nu i 5 år men men...den poppar upp överallt på den delen av gården >:( den har "kvävt" mycket annat jag försökt få att växa upp.
jag har grävt och rivit i rötterna och stjälkar o blommor och aldrig upptäckt den varit giftig?
och jag är väldigt känsligt mot det mesta...får utslag direkt.

hildegard

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-08 kl 21:55 »
Jo, såpnejlikan tar över t o m över kirskålen.
Så det är bara att använda den till tvätt och rengöring.

Acleja

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 14 mar-08 kl 00:51 »
Vad intressant! Då kanske jag äntligen kan kväva kirskålen! Hur doftar såpnejlikan? Och tvätten, luktar den gott efter att ha blivit tvättad med såpnejlika?

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 15 mar-08 kl 09:23 »
Citera
Jo, såpnejlikan tar över t o m över kirskålen.
Så det är bara att använda den till tvätt och rengöring.
jo bara den växt någon annanstans så...nu har jag gjort om hela gräsmattan där den växer. och hoppas den inte tar över allt igen..det fungerar helt enkelt INTE att det växer där! var som helst nästan men inte där typ...
ochjag är ingen såpnejlikehatare ;D men den kan vara ett problem. inte skön ens att gå på om man kör över med gräsklippare...för dödat allt gräs runt har den ju...

Marieberg

• Gäst
Såpnejlika...
« Svar #13 skrivet: 15 mar-08 kl 15:08 »
...är i vilket fall uruselt att tvätta halvmeterlångt hår med.
Tro mig, jag har testat! Det blev inget rent och det luktade inte heller gott.

Tingeling

• -
« Svar #14 skrivet: 15 mar-08 kl 15:47 »
Hej Gun!
Såpnejlikan är mig veterligen inte giftig. Det är en gammal medicinalväxt som användes som slemlösande ört. Vore intressant att få veta var du hittade uppgifter om att den skulle vara giftig.
Skickar med en länk så vi ser att vi pratar om samma växt http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/sapon/sapooff.html
Om du vet var såpnejlikan växer så kan du gräva upp rötter nu innan den börjar växa för mycket. Nu är det som mest saponiner i rötterna, man behöver alltså mycket mindre för samma effekt. Du kan torka hela växten men det är rötterna som innehåller mest.

http://www.pratensis.fi/tuote.php?lang=SE&prod=1667

Hej hej
Jag hittade det bl.a i denna länken ovanför.......men jag ser nu att den är dubbel...om det har någon betydelse.
Jag såg det på 2 ställen till, men jag vet inte var nu.
Tack för infon, jag ska absolut testa det och leta såpnejlika snart  :D
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 22 maj-08 kl 11:41 »
Som jag har förstått det så är det saponin i både tvättnötter och såpnejlika, right? (och gullviva samt björk)

på shenet (http://www.shenet.se/ravaror/saponiner.html) står det att saponin dödar svamp, tex fotsvamp, är bra mot mjäll.

Det står också att saponiner inte har en rengörande effekt? Vad har de då för effekt, vad är det då som rengör när man använder såpnejlika & tvättnötter?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #16 skrivet: 27 jun-08 kl 17:14 »
Var inne på ovanstående länk:
"Rengöringsmedel
Som tvål och andra tensider minskar saponiner ytspänningen och rengör genom att emulgera smuts, fett och damm. Redan 1 del rent saponin i 1.000 delar vatten ger ett skummande tvättvatten. När man gör växtutdrag blir löddret ganska svagt, men tillräckligt för att rengöra med.

Hårvård
Saponiner ingick i tidiga saponinschampon. De har ingen rengörande effekt men löddret gör att håret är lättare att gnugga (hårvatten med saponin löddrar när flaskan skakas men inte i håret!). Idag används saponiner i hårvårdsprodukter för mjäll, där de dels gör att den mjällskapande svampen lossnar och andra aktiva ämnen kan tränga ner i hårbotten och döda svampresterna, dels själva är svampdödande."

Så det står lite dubbelt när det gäller rengörande effekt, men jag antar att det som rengör i ett sammanhang även rengör i ett annat ::).
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Kabo

« Svar #17 skrivet: 23 jul-08 kl 21:21 »
Vi översvämmas också av såpnejlika :D
Måste den vara torkad eller kan jag riva av några stjälkar färskt och stoppa i tvättmaskinen?

hildegard

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 26 jul-08 kl 11:11 »
Den går att använda färskt också. Stoppa bara nägra stjälkar, med eller utan blommor, i en tvättpåse.
Vi översvämmas också av såpnejlika :D
Måste den vara torkad eller kan jag riva av några stjälkar färskt och stoppa i tvättmaskinen?

LillaMor

« Svar #19 skrivet: 17 aug-08 kl 19:24 »
Saponinet i såpnejlikan är giftigt, då det hamnar i vattendrag.  Men det bryts ned då det vissnar om hösten, eller vi tvättar med det,  hamnar det ju ändå i naturen. Så tvätta lugnt. Själv tvättar jag gärna med aska, lagt i vatten. Tror dock att om man får i sig för mycket kan man må illa. Styvmorsviol innehåller också saponin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1096 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser