Bettlöst och bett i olika material

Startat av Falin, 18 Feb-08 kl 23:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Falin

Det verkar som om mitt sto inte tål nickel riktigt bra, hon får sprickor i mungipan av det vanliga bettet. Tills det har läkt rider jag på ponnyhack, vilket är det enda bettlösa tränset jag har, och det fungerar bra i skogen men mindre bra i markarbetet. Hon har en tendens till att bli lång och låg i vanliga fall, och hacket hjälper inte upp det precis....  ::)

Så då undrar jag hur de andra bettlösa tränsen fungerar? Sidpull, Bitless Bridle och vad det nu finns mer? Är det någon vits att skaffa ett sånt, eller är det bara att bita ihop och köra med hacket tills hon har läkt?

Sen får jag förstås byta ut det vanliga bettet, ett tvådelat smalt. (typ bridong) Då funderar jag på de här betten i sötmalm och sweet iron, är det nickel i dem med? Jag använder också ett tredelat gummiklätt, det tänkte jag behålla och kanske sätta bettplattor på för att undvika ev. kontakt med bettringarna mot mungipan. Rida med bettlöst när jag markarbetar och hoppar är i alla fall i dagsläget inget alternativ, lite rädd om livhanken är man ju...  :)

februaribarn

Har ingen erfarenhet av bettlöst, en fundering bara är om bettet är rätt tillpassat så att det inte "nyper" henne? Hur är det med dom guldfärgade betten, är det nickel i dom med?

Annars vet jag inte om det är värt att slänga ut en massa pengar på bettlöst träns, själv använder jag mig av grimman och ett par grimskaft när jag vill ha variation ;D, men så utövar jag och dunderklumpen ingen avancerat dressyr heller.

Norrsken

Har i och för sig bara provat hackamoore och vanlig stallgrimma vad gäller bettlöst. Och.. Ett hackamoore är ju i sin funktion ganska snarlikt stångbett. Dvs, det verkar med hävstång, tryck i nacken, och kan fungera utmärkt på hästar som tenderar att slänga upp huvudet. Men som du beskriver din häst så låter det som att du behöver nåt som verkar mer likt ett vanligt tränsbett, dvs, rakt mot handen. Min spontana tanke (utan att själv ha provat dem) är att sidepull eller ridkapson borde vara det bästa.. Det är ju bara att prova. Man vet ju inte vad som passar just den hästen innan man provat! Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

Citat från: Falin skrivet 18 Feb-08 kl 23:24
Det verkar som om mitt sto inte tål nickel riktigt bra, hon får sprickor i mungipan av det vanliga bettet. Tills det har läkt rider jag på ponnyhack, vilket är det enda bettlösa tränset jag har, och det fungerar bra i skogen men mindre bra i markarbetet. Hon har en tendens till att bli lång och låg i vanliga fall, och hacket hjälper inte upp det precis....  ::)

Så då undrar jag hur de andra bettlösa tränsen fungerar? Sidpull, Bitless Bridle och vad det nu finns mer? Är det någon vits att skaffa ett sånt, eller är det bara att bita ihop och köra med hacket tills hon har läkt?

Sen får jag förstås byta ut det vanliga bettet, ett tvådelat smalt. (typ bridong) Då funderar jag på de här betten i sötmalm och sweet iron, är det nickel i dem med? Jag använder också ett tredelat gummiklätt, det tänkte jag behålla och kanske sätta bettplattor på för att undvika ev. kontakt med bettringarna mot mungipan. Rida med bettlöst när jag markarbetar och hoppar är i alla fall i dagsläget inget alternativ, lite rädd om livhanken är man ju...  :)

Jag har ingen aning om sweet-ironbetten (har goda erfarenheter av sweet-iron/kopparbett tredelat Globus) men Sprengers argentanbett torde vara nickelfria (och svindyra :o ;))
Du kan ju prova mejla Globus för att höra.

Jag googlade lite snabbt och hittade en som fått kortisonsalva på recept (Celeston valerat) av vetrinär som trodde sprickorna berodde på "munexem" och hästen blev tydligt helt bra.

lantidyllen

Har du provat att rida på gummibett?

Jag använder det till min islandshäst som annars kan ha lätt att få skav i mungipan. Och han ÄLSKAR det!
De övriga hästarna har däremot metallbett.

Jag vet egentligen inte varför just islänningen lätt får skav eftersom han inte är hård i munnen på något vis, har provat att rida på hack, i grimma, med rem runt halsen och helt fritt också.. Men det är svårt att rida någon mer avancerad dressyr då.

Falin

Jo, jag har ett rakt syntetbett som följde med hästen, men tycker inte det fungerar jättebra, och med tanke på att jag planerar att starta lite dressyrklasser i vår så funkar det ju ändå inte. Vill gärna träna och tävla på samma bett.
När jag rider markarbete har jag ett tredelat gummiklätt bett, och jag skulle förstås kunna köpa ett gummiklätt tvådelat till hoppningen också, men det känns ändå som att då är det ju nickel under ändå....  :-\ Eller är jag ute och cyklar nu? Det kanske inte spelar så stor roll?

Nu har vi ju harvat på med hacket ett tag, och snart är hon nog ihopläkt. Sprickorna sitter illa till, i mungipan på insidan, liksom, så det är nästan ingen vits att smörja med något känns det som. Jag har gjort det utvärtes ändå i och försig.

Mässing kanske kan vara något, jag känner att jag får nog googla lite om metaller och deras innehåll. (Måste ha missat den lektionen i skolan...  ::) ) Och sweet iron - sött järn?  ???  ;D Om mässing skulle vara nickelfritt är det ju toppen, eftersom bettringarna är i samma material då också. Det är det som gör mig lite fundersam när det gäller de gummiklädda betten - där kommer ju stålet fram emellan delarna, plus bettringarna då.

Norrsken

Citat från: Falin skrivet 20 Feb-08 kl 01:31Vill gärna träna och tävla på samma bett.

Men det är ju alltid bra att kunna variera! Så helt fel blir det nog inte att ha både några olika bett och nåt bettlöst att variera sig med ;) Om du sen vill tävla så måste du ju ändå hitta ett bett som både fungerar utan att skada hästen, och är godkännt för tävling, vill minnas att det finns lite regler kring det där..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

348 Gäster, 0 användare