Ska man bygga en liten stationär anläggning så är gasturbiner överhuvudtaget inte lämpliga, oavsett vad man ska elda dem med för bränsle. Och det av flera skäl.
Framför allt verkningsgraden, som i bästa fall kan komma upp till hälften av vad man kan vänta sig av en bra kolvmotor när det gäller en liten lågbudgetanläggning. Det är en annan sak att man kan komma upp i aktningsvärda verkningsgrader i stora anläggningar på tiotals eller hundratals MW, där man har råd att kosta på allt vad tekniken kan erbjuda av värmeåtervinningsanordningar och sånt.
Man får också räkna med kort livslängd på både kompressor och turbin när det gäller en liten anläggning där man inte kan kosta på så bra gasrening utan det alltid följer med sot och askpartiklar i gasen. Till saken hör ju också att de smågasturbiner som går att komma över framför allt är tänkta för antingen tillfälliga reservkraftbehov eller för t ex helikoptrar. I det första fallet spelar kort livslängd ingen som helst roll, om turbinen håller för 50 timmars drift så har den ändå fullgjort sitt syfte. Och i det andra fallet spelar underhållskostnaderna ingen större roll, om turbinen kräver helrenovering var tvåhundrade timme så må det vara hänt.
Ytterligare ett bekymmer är att gasturbinen har svårt att klara av strömningsmotståndet i en gasgenerator, det gör att effekt och verkningsgrad sjunker mycket kraftigt jämfört med när den drivs på t ex fotogen.
Allt detta talar för att om man ska bygga en anläggning för småskalig elproduktion via förgasning av ved, så är det bästa att använda en kolvmotor. Kanske inte en personbilsmotor utan hellre någon kraftigt byggd industrimotor eller lastbilsmotor.
Goda erfarenheter lär finnas av Fords kraftigare serier av bensin-V8-motorer som de använder i större pickuper, lätta lastbilar och liknande.