Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra miljövänligt tips för att få bukt med gräs/ogräs i grusgång?  (läst 21340 gånger)

Chester

• Gäst
Nu nalkas sköna våren och då börjas det! Gräset och ogräset i grusgången! Finns inget i vår trädgård som växer lika bra som det ::)

Jag vill inte ägna hela sommaren åt att antingen rensa eller avsky åsynen av min ogräsprydda grusgång. :-X

Någon som har bra, billiga och miljövänliga tips hur detta kan lösas? Vi har en stooor grusgång...

Sommartorparn

Ha! Jag har just kommit på hur jag ska göra med vår lilla grusgång vid sommartorpet som växer igen så fort man vänder ryggen till. Det dyrare alternativet är sån där svart flis att lägga under gruset, men jag ska nog testa med tidningar först. Dvs kväva ogräset. Förra året testade jag med ättika, men det går ju åt hur mycket som helst.

Jag menar svart vlies, eller väv eller vad det heter.
« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 13:12 av Sommartorparn »

Chester

• Gäst
Jo det funkar nog bra att kväva ogräset, men min grusgång är enorm! Jag har en parkering för 4 bilar, grusgång som är 2 m bred runt hela huset (200kvm) samt att denna grusgång är extrabred på baksidan vid källarnedgången, så jag är rädd att det kommer att ruinera mig att lägga väv under. Parkeringen struntar jag iofs i, den får vara ful och "ogräsig"  ;D

Får kolla på vad det skulle gå på med sådan väv, för det låter onekligen bekvämt ;D

Norrsken

• -
Bosse i "äntligen hemma" fixade till en grusgång med hjälp av en gasolbrännare en gång. Gick snurrfort, och ogräset försvann. Enbart några cm på kanten lämnade han för att undvika att bränna såns som inte skulle brännas. Säkerhetsgrej antar jag.. Lite radikalt kanske, men jag gissar att det ändå är betydligt miljövänligare än diverse gifter som säljs..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Chester

• Gäst
Bosse i "äntligen hemma" fixade till en grusgång med hjälp av en gasolbrännare en gång. Gick snurrfort, och ogräset försvann. Enbart några cm på kanten lämnade han för att undvika att bränna såns som inte skulle brännas. Säkerhetsgrej antar jag.. Lite radikalt kanske, men jag gissar att det ändå är betydligt miljövänligare än diverse gifter som säljs..

För att inte tala om den underbara känslan av skadeglädje som lär infinna sig när man ser det förhatliga ogräset krulla ihop sig i lågorna ;D ;D ;D ;D

Byracka

• -
Nergrävda kantbarriärer eller matta under är det som gäller.
Vill du inte göra detta räcker ett lukjärn lång.

Chester

• Gäst
vad är ett lukjärn? :-[

Byracka

• -
Lukjärn är ett redskap för lukning  ;)

Lukjärnet har ett långt skaft och i ändan av den sitter det en platta eller båge som man tar ogräset med.

Chester

• Gäst
Aha! ;) Nu vet jag! Det är en sån som står borta på gamla logen!  ;D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Tror det finns nån grej för ångning av ogräs att köpa där man köper redskap. Så att man kan ånga ihjäl ogräset. Men egentligen är det nog mer för palattgångar än annat.

Lyckero

Köpte en sådan där ånggrej för ett par år sedan. Tyckte det lät jättebra att gå runt med ett ångsprutande rör som enkelt och smidigt tog död på allt oönskat ogräs.
Efter att ha använt grejen en gång så ställde vi in den i garaget. Där står den fortfarande, längst in. Lyckades väl ha ihjäl ett och annat grästrå mellan plattorna i gången men det hade gått betydligt snabbare att rycka ogräset med tång. Kanske kan man använda den som lukjärn genom att skrapa röret i marken. Hur som helst, mina drömmar om ett effektivyt vapen mot ogräs blev inte uppfyllda av denna grejen. Totalt oduglig med andra ord. Så, om de överhuvud taget fortfarande finna att köpa, gör inte det.

Filip Skräplund

Det blev nog för lite ånga ifrån apparaten. Var det Fiskars?
Jag tror jag såg annonser om såna för några år sen, och Fiskars brukar göra bra prylar, men alla kan misslyckas ibland...
Men kanske man kan koka upp vatten i bykgrytan (om man har någon, annars får det bli spisen) och hälla på ogräset?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lyckero

Jadå, det var Fiskars. Håller med om att dom brukar ha hyfsade grejor men detta var ett bottennapp. Blev alldeles för lite ånga för att den skulle vara effektiv. Fast idén är ju ändå god.
Har provat att koka upp vatten i vattenkokaren och hälla lite på ogräset mellan trampstenar. Fungerar bra. Men det går åt massor av kokande vatten.
Kan tänka mig att gasolbrännaren är bättre. Är man mycket lat så är det nog denna som gäller. Förbrukar dock massor av energi och tid för att ta död på ogräset.
Jag har tyvärr inte hittat någon enkel, effektiv och miljövänlig grej för att rensa ogräs i grusgångarna. Har fått återgå till lukjärnet igen. Suck!

Chester

• Gäst
Vilken tur att jag inte hittade någon sån där ång-grej när jag letade förra året! Det fanns ingenstans, så de har kanske slutat med den? Inte så konstigt om den inte fungerade...

Salt, är det skadligt för miljön? Jag tänker på sånt där tö-salt, en del säger att det är bra mot ogräs och verkar länge. Jag vill inte sprida ut nåt som är miljöfarligt, SÅ mycket är det inte väret att ha en snygg grusgång :)

hustran

Sk. vägsalt lär fungera i början. Sedan blir det mera som en kvävegödsling, har jag hört....inte bra altså. Om man vill se sina grusgångar, vägar etc. så är bara en vägsladd att rekommendera. Kör ofta så blir gången dessutom lucker o fin. :)

Intricate

Jag brukar ställa bilen där det växer som mest och då brukar det bli evig skugga i någon vecka och då försvinner det mesta av växtligheten. Sen flyttar jag på bilen till nästa ställe =) Nånting ska man ju ha en bil till.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Nu nalkas sköna våren och då börjas det! Gräset och ogräset i grusgången! Finns inget i vår trädgård som växer lika bra som det ::)

Jag vill inte ägna hela sommaren åt att antingen rensa eller avsky åsynen av min ogräsprydda grusgång. :-X

Någon som har bra, billiga och miljövänliga tips hur detta kan lösas? Vi har en stooor grusgång...

Garanterat enklast, billigast och miljövänligast är att låta det växa igen...

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Vi har samma problem som TS och även för vår del handlar det om en STOR grusplan med plats för allehanda saker. Över 200 kvadrat. Så man går inte med ett lukjärn för det är alldeles för drygt. Det gör jag på de andra ställena men inte här. Vår vattenbrunn ligger dessutom placerad mitt på gårdsplanen så bekämpningsmedel funkar inte vare sig de är miljövänliga eller ej...

Gasolbrännare har nämnts här. Funkar det eller inte? Det är det enda jag kan komma på som skulle vara smidigt.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Vi har samma problem som TS och även för vår del handlar det om en STOR grusplan med plats för allehanda saker. Över 200 kvadrat. Så man går inte med ett lukjärn för det är alldeles för drygt. Det gör jag på de andra ställena men inte här. Vår vattenbrunn ligger dessutom placerad mitt på gårdsplanen så bekämpningsmedel funkar inte vare sig de är miljövänliga eller ej...

Gasolbrännare har nämnts här. Funkar det eller inte? Det är det enda jag kan komma på som skulle vara smidigt.
Vi har samma problem, det är antingen att dra upp det för hand eller bränna det, och det funkar relativt bra, men nu på våren när allting växer så det knakar och innehåller mycket vätska tar det sin lilla tid att döda ogräset.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Marlen

• Se världen ur ett annat perspektiv!
Kan man inte kratta gruset? Dum fråga känner jag... Men om man tex. har tillgång till en traktor i användarvänlig storlek och en pinnharv eller liknande. Eller hur funkar en mossrivare (har aldrig provat en själv). Ogräset brukar ju inte sitta så bra i grusgångar (prova att dra några tuvor med händerna får ni se!  ;) ) så det kan kanske räcka att man river runt lite? Sen får man förstås kratta till gången igen så att det blir jämnt och fint.

Salt skulle jag undvika. Tänk på alla alarm i media om hur skog och annan växtlighet dör längs våra vintersaltade vägar!

Här kör vi en glad kompromiss: grusgången (som i och för sig inte är så stor) växer igen allt mer för var år som går. Men då och då när jag har tråkigt så sätter jag mig med benen i kors och plockar tuva, för tuva. Fast jag har ett sånt läge där grus-/ gräs- (!) -gången funkar som den är...
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser