Vi har 3 gyltor och 1 sugga (Linderodsvin). 2 yngre gyltor ar i en trahage nu pa vintern for de gick over el traden eftersom det antagligen ar for dalig strom pga kalen i marken. Varan sugga 5 ar och hennes dotter 1 ar gick i en hage med elstangsel men de var radda for traden och gick ej utanfor. Sen hamtade jag en galt, vi hade byggt en tra hage at honom, med en eltrad hogst upp. Med galten gick det bra, sa vi slappte in den 1 ariga gyltan, det gick ocksa bra. Men Bella, suggan blev arg, gick over sin eltrad och borjade gnaga pa trahagen. Sa vi tankte att hon saknade sin dotter sa vi slappte in henne ocksa! Hon at upp sin mat sen ville hon ut igen... Hon klattrade over trastangslet, under el traden (som knappt kanns) och kom in till mig i laggarden dar jag matade honsen. Man borjar bli lite less pa att jaga grisar hos grannarna och pa vagen!!!

Ar det nagon som har nagra tips pa hur man kan gora strommen starkare pa vintern? Vi ska gora trastangslet hogre i helgen, men hagen ar ratt sa liten och vi tankte bara ha dom tillsammans dar i 3 veckor under brunsten. Men nu har dom lart sig att traden ej gor ont sa dom kommer ju sticka igen.. Vi kopte vara grisar i hostas och under vintern sa dom larde sig aldrig att just varan trad gjorde ont. Vi har ett Toro aggregat pa6.0 Joule, som rekomenderades fran Bole. Vi har mjuk jarntrad och 3 jarnspett for jord nerslagna i marken.
Gar det till exempel att ha en jarnhink med vatten i och ett jarnspett dar i som jord? Om man har det inne sa det ej fryser?
Oppen for forslag!!!!!
MVH Linda