Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus?  (läst 23580 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Bygga växthus?
« skrivet: 15 feb-08 kl 12:01 »
Hejsan!

Jag hade tänkt bygga mig ett växthus nu till våren. Det är så dyrt att köpa som om man skulle kunna bygga ett bra hade det ju varit super :)
Är det någon/några som har byggt något växthus hemma som vill dela med sig av sina erfarenheter? :)
Jag hade tänkt mig ett i 2*3 m och ha det i byggplast, är ju lättare än glas men tror ni att det funkar?

Mvh Linda

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bygga växthus?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 12:21 »
Vitis har skrivit här om sina växthusbyggen, ett större och ett mindre. Även i förra numret av Åter.

Tänker också bygga växthus, men har nog inte modet att använda "byggplast" till taket.

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 12:42 »
Jag satt själv och funderade på Vitis växthus härom dagen.
Dom var väldigt stiliga när han byggde dom, hur  höll dom i längden?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 13:07 »
trojlik :

Det går utmärkt. Kolla i denna tråd för lite mer om hur jag bygde.

Problemet med ett så litet som du beskriver, 2*3m, är att det snabbt blir fruktansvärt varmt när solen ligger på så ordentlig ventilation med automatiska öppnare är ett måste. Dessutom kommer det att bli väldigt trångt där efter en kort tid, tycker du ska fundera på lite större. Man får väl bygga 15m2 utan bygglov nuförtiden ?

Jag vågar inte säga så mycket om hållbarheten eftersom vi monterade ner allt efter ca 1,5 år när vi flyttade. Nu håller jag på att rengöra, olja och måla stommarna och skall snart börja montera upp dem igen. Om jag ska gissa så håller stommen minst 10år och plasten får nog bytas var 3:e eller 4:e år. Ska det stå i ett vindutsatt läge är det viktigt att tänka på hur man fäster plasten så att den inte rivs loss.

Jag svarar gärna på fler frågor när jag får tid.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 feb-08 kl 13:12 »
....
Tänker också bygga växthus, men har nog inte modet att använda "byggplast" till taket.

Vadför vågar du inte ha plastfolie som tak ?

Vi har faktiskt snö här också ibland. Så här såg det ut för ganska exakt ett år sen :

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 13:14 »
Personligen var jag mest undrande över plastens långtidshållfasthet. Växthusplast rekommenderar tillverkarna skall bytas ut ungefär var femte år, inte för att den blir skör utan för att ljusgenomsläppligheten minskar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-08 kl 13:33 »
Vadför vågar du inte ha plastfolie som tak ?

Klena nerver.

Edit: din bild gjorde inte saken bättre!

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 feb-08 kl 20:32 »
Personligen var jag mest undrande över plastens långtidshållfasthet. Växthusplast rekommenderar tillverkarna skall bytas ut ungefär var femte år, inte för att den blir skör utan för att ljusgenomsläppligheten minskar.

Jag vet faktiskt inte, jag märkte ingen skillnad andra sommaren men det är möjligt att mer ljus blockerades. Byggplasten anges som "UV-beständig" och den visade inga tecken på att bli spröd.

Prisskillnaden mellan riktig växthusfolie, sån som man har på odlingstunnlar, och byggplasten är ganska stor så nån skillnad borde det vara. Även ljusgenomsläppligheten när plasten är ny skiljer sig säkert.

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 15 feb-08 kl 20:37 »
Så två somrar och en vinter hann det sitta uppe?
Vad kostar byggplasten ungefär.
Jag tror växthusplasten ligger runt 60:- m2 vilket även den genomskinliga glasfiberförstärkta presenningen kostar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-08 kl 21:14 »
Om det är den som Byggmax kallar "Åldersbeständig plast", Art.nr 21022 - 0,2mm, 2,7x25m så kostar den 329 kr för en rulle. Det blir ju under en femma kvadratmetern. Jag och nerverna kanske får ha ett litet snack.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 feb-08 kl 22:20 »
Två somrar och en vinter stämmer bra.

Ja, det är samma folie jag använt, från Byggmax, fast den kostade 289:- för två år sen när jag köpte den.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 15 feb-08 kl 23:25 »
Jag tänker mig att spiklimmade träbågar skulle kunna vara ett alternativ.
Det blir mindre veck i plasten och troligen lättare att byta den.
Man kan avpassa bågavståndet till bredden på plastfolien.
Tippar att det blir mindre vindkänsligt, men jag minns gubas bild...
Stommens hållfasthet blir bättre med samma dimensioner, men är beroende av stadig förankring,
det blir ett sidotryck utåt på plintarna eller vad som används.
Resorcinollim är vattenfast, brukar användas till limträ och båtbygge.
Är men noga kan man behandla bågarna (av hyvlat trä) med epoxy eller annat för bättre röttålighet, om det inte blir för dyrt.
Man får förstås kika på priser för färdiga bågväxthus, hamnar kostnaden för nära är det bättre att köpa ett sånt.
« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 23:31 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 16 feb-08 kl 00:39 »
En annan variant jag sett på en handelsträdgård i närheten består av tryckimpregnerade stängselstolpar, ca 8 cm diam och 180 cm långa, nerslagna i backen i två rader som bildar sidorna i växthuset.
Man har sågat av stolpar som sticker upp över de övriga och sen spikat fast överliggare 2"x4"  (liggande) ovanpå stolparna.
Från överliggarna har man sammanbundit de båda stolpraderna med en sadeltakskonstruktion av obehandlat virke.
Avståndet mellan stolpraderna är ca 3 meter om jag minns rätt.
Plasten är fäst med så lite häftning som möjligt, på utsidan av stolpradena går folien ner i marken och förankras med jord och sten.
Växthuset är ju ganska smalt men jag tror det är avpassat för att inte ha några folieskarvar alls utom vid gavlarna, man bara lägger folien över stommen och förankrar med jord vid sidorna.
Eller så har man  fäst foliens långsidor vid stänger som grävts ner utanför stolpraderna.
« Senast ändrad: 16 feb-08 kl 01:22 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 16 feb-08 kl 11:16 »
Någon som gjort växthus av begagnade fönsterbågar? Har en del sådana och växthus skulle kanske kunna vara ett alternativ?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 feb-08 kl 11:42 »
Har pratat med sambon och det blir ett sådant växthus som vitis har byggt. Sambon har varit väldigt negativ till detta med att just bygga ett växthus. Men när han fick se på vitis fina byggen ändrade han sig! vilken tur att vitis har dokumenterat det så bra! :D
Men större fick det nog inte bli tyvärr..
Dom automatiska fönsteröppnarna, vart får man tag i såna?

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 feb-08 kl 12:08 »
...
Dom automatiska fönsteröppnarna, vart får man tag i såna?

Dom finns hos byggvaruhus och gardencenters som säljer växthus och tillbehör. Man kan också beställa på nätet, t.ex. hos Lindbloms Frö eller hos Willab Garden.

Dom kostar från ca 200:- och uppåt.

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 16 feb-08 kl 12:11 »
Någon som gjort växthus av begagnade fönsterbågar? Har en del sådana och växthus skulle kanske kunna vara ett alternativ?

Det går utmärkt att bygga av fönsterbågar om man har tillräckligt många men till taket bör man välja nåt annat, vanliga fönster på taket kommer att samla massa vatten vid bågar och spröjsar så att det ruttnar och läcker. Gör taket av antingen glasrutor som ligger lite omlott som i gammaldags växthus eller av kanalplast (typ uterumstak).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 16 feb-08 kl 19:24 »
Ska fundera på hur det blir bäst med tak. Har sett glastak på växthus men, kom inte ihåg hur rutorna var monterade. På urfrästa reglar eller vad man kan kalla dem, kanske  ::).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 feb-08 kl 19:58 »
Ska fundera på hur det blir bäst med tak. Har sett glastak på växthus men, kom inte ihåg hur rutorna var monterade. På urfrästa reglar eller vad man kan kalla dem, kanske  ::).

Japp, precis, eller på reglar med små lister på som glasen vilar på. Sen ligger glasen lite omlott, som takpannor, så att inte vatten rinner ner i skarvarna.

Ibland hittar man 'reservglas' från gamla trädgårdsmästerier eller såna som monterar ner växthus, ofta kan man hitta glasrutor 60x90cm för 5-10:- ... värt att kolla på Blocket om man har planer på att bygga med glas. Ibland dyker det upp annonser där man skulle kunna fynda en livstidsförbrukning av växthusglas. Det finns också massa olika modeller av stommar, glaspartier, fönster och hobbyväxthus man kan hitta till bra pris och göra nåt vettigt av om man är lite händig och kan samla på sig bråten och till slut göra en kreativ kombination av det hela.

Annars, fönsterbågar + reglar till väggar, nån slags plastskivor till tak och så en massa smådetaljer som man får snickra själv. Ventilationsluckor och dörrar t.ex.

Mycket att tänka på men kul kul kul !!!!

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 16 feb-08 kl 20:03 »
Kanalplast är rätt dyrt, det räcker väl med korrugerad plast på taket?
Glas på taket är inte så bra om man har stora träd i närheten, det brukar ofta flyga omkring kvistar från dom när det stormar.
Störst risk att en kvist slår hål i taket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser