Transportera dräktigt sto

Startat av Anette Ö, 14 Feb-08 kl 10:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Anette Ö

Hej.
När tycker ni att det är "försent" att transportera ett dräktigt sto?
Jag har fått erbjudande att köpa ett sto som ska föla i slutet av april. Detta blir hennes tredje föl. Saken är den att om jag köper henne så måste hon åka hästlastbil ca 50 mil. Är det ok tycker ni?

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Uddabudda

Om jag inte missminner mig finns det regler för hur nära inpå fölningen detta får ske, kan dock inte komma på var man kan läsa mer om detta. Någon annan?
Självhushåll till nytta och nöje

Falin

Om transporten tar mer än ett dygn får man inte köra senare än sex veckor innan beräknad fölning, mindre än ett dygn 35 dagar innan.

Personligen tycker jag det är lite väl sent, men det beror också på andra faktorer. Är stoet vant att bli transporterad, och lugn med det? Hur ska hon transporteras? Det är stor skillnad på enaxlat släp och lastbil till exempel. Åker hon lastbil med andra hästar finns ju också en smittorisk att tänka på.

Jag skulle också fundera på om hon är van vid olika miljöer, dvs kommer hon att kunna anpassa sig snabbt till sitt nya hem. Nu är hon i den fas där fostret växer som mest, och då vill man ju inte riskera att hon äter dåligt och tappar hull när det behövs som bäst.

Anette Ö

Stoet står nu hos ägaren men hon har varit på foder och kom tillbaka till ägaren i november/december, så viss miljöombyte har det redan varit under dräktigheten.
Vad jag hört så ska hon vara van vid att åka transport.
Om jag köper henne så kommer hon åka lastbil nonstop från ägaren och hit, en resa på ca 50 mil.
Hon har hos ägaren gått på frigång men hos fodervärd var hon uppstallad.
Hos mig kommer hon få "välja" själv hur hon vill göra. Jag har möjighet att låta henne föla både ute o inne beroende på vad hon vill.
Stoet är en islandshäst som importerades från Island för sex år sedan.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

365 Gäster, 0 användare