Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitprat!  (läst 20292 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Skitprat!
« skrivet: 14 feb-08 kl 09:35 »
Funderar på lite olika lösningar hur jag ska lösa dassfrågan. De krav jag ställer är att det ska vara smidigt, enkelt, lätt, billigt, drivas utan vatten och el. Urinseparering... vet inte hur jag ska lägga fram det... lockar mig inte riktigt... hm. Jo, jag vet de där med gödning och bevattning.

En "ny"idé i huvudet dök upp i morse. En släkting har massor av 20 liter hinkar med lock i sin källare. Om jag har ett helt vanligt utedass och använder hinkarna till att, ja ni vet, och låt oss säga att jag har tex 12 hinkar. När en månad gått så läggs locket på och hinken flyttas till ett annat utrymme. När sista hinken är använd så är innehållet i den första 1 år gammal, som då tömms för efterkompostering.

Lukter blir det ju alltid men det blir inga mängder av "avfallet".

Naturligtvis blir det lufthål i varje hink för ventilation och någon form av strö, som strös i den för tillfället använda hinken.

Ryms en månads produktion (1 pers) i en 20 liters hink?

Vad kan gå fel?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pianja

• Gäst
SV: Skitprat!
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 10:14 »
För mig som inte gärna kissar i naturen hade det blivit trångt med 20 liter utan urinseparering. Annars låter det väl som en okej lösning, tycker jag.

Själv har jag två spänner på dass. En för urin och en för fekalier. (Jäklar vad snygga ord jag kan. ;) ) Den senare blir lite blandad och där landar också allt papper. Har sedan två 200 liters fat på baksidan. En för varje spann. Urintunnan fylls snabbt. Men det behöver ju inte du bekymra dig om, ifall du inte separerar. Denna lösningen har funkat ett halvår hittills. Räknar med att ha två "fekalietunnor". Den ena för lagring, den andra för efterkompost. Urintunnorna blir fler.

Funderar också på en lösning där jag kan urinseparera på plats. Men då får jag bygga nytt dass. Det är jag inte så sugen på just nu.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 10:25 »
För mig som inte gärna kissar i naturen hade det blivit trångt med 20 liter utan urinseparering. Annars låter det väl som en okej lösning, tycker jag.

Själv har jag två spänner på dass. En för urin och en för fekalier. (Jäklar vad snygga ord jag kan. ;) ) Den senare blir lite blandad och där landar också allt papper. Har sedan två 200 liters fat på baksidan. En för varje spann. Urintunnan fylls snabbt. Men det behöver ju inte du bekymra dig om, ifall du inte separerar. Denna lösningen har funkat ett halvår hittills. Räknar med att ha två "fekalietunnor". Den ena för lagring, den andra för efterkompost. Urintunnorna blir fler.

Funderar också på en lösning där jag kan urinseparera på plats. Men då får jag bygga nytt dass. Det är jag inte så sugen på just nu.

Jag skulle kanske ha döpt tråden till fekalieprat  ;).

Hur många liter är din fekaliehink? Hur ofta tömmer du den?

Pinka kan jag göra ute då och då så att det inte blir fullt för fort.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pianja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 11:26 »
Hur mycket går det i en vanlig gammal zinkhink? 10 liter? Tömmer... oj, det har jag ingen riktig koll på. Varannan månad kanske... Inte så ofta att det är betungande i alla fall.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 11:29 »
Då måste en 20 litare räcka gott och väl. Då kanske det räcker med 6 st. Tack för dina svar.  :D

Hur mycket producerar man egentligen under en månad? Någon som räknat efter?

Åter nr 1/13

Pianja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 11:47 »
http://naturochmiljo.huset.fi/files/Teman/avlopp_screen.pdf

500l urin och 50l "fast avföring" per år och person, enligt sidan ovan. Det blir då dividerat med 12... 41,6 liter urin och 4,16 l skit. Det stämmer nog på ett ungefär med mina tömningsintervall.

Urinseparering är viktigt för mig. Lukten blir, om inte angenäm, så betydligt bättre. Och tömningen så mycket enklare. Nu har jag börjat titta på alternativa lösningar för min egen del. Tack för inspirationen. :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-08 kl 11:55 »
41,6 liter urin i månaden!  :o  Då räcker inte en 20 liters hink om jag så pinkar varannan gång ute + fekalierna, 4,16 liter... Då får det isf bli fler hinkar och tätare byten i dasset. Får fundera på detta.

Tack igen.  ;D

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-08 kl 16:43 »
Nu har jag funderat vidare...

Förra året så skrev Antiurban, tror jag, om en hemlig brun påse som hans granne bar på. Egentligen är ju idén genialisk. En hink, med sits, där en komposterbar majspåse läggs i. Efter uträttat ärende, + lite strö, knyter man ihop och tar med sig påsen till slutförvaringen. Inga flugor, inga hinktömningar,inga lukter... Bara direkt "hej då bajs" i tunnan och sedan är saken ur världen. 2 tunnor som man växelvis olika år använder...

Vad kan gå fel?

:)

Åter nr 1/13

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 14 feb-08 kl 16:48 »
Anna-Maj skriver i sin bok att om man har kompostmaskar i bajs-och toapapperstunnan, så äter de upp innehållet snabbare än man hinner fylla på. Man ska skaka tunnan ibland så faller det ihop.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-08 kl 16:55 »
Anna-Maj skriver i sin bok att om man har kompostmaskar i bajs-och toapapperstunnan, så äter de upp innehållet snabbare än man hinner fylla på. Man ska skaka tunnan ibland så faller det ihop.

Ja just det, det glömde jag. Man kanske måste ha i lite växtlighet och jord också, för att få lite fart i tunnan?

Åter nr 1/13

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-08 kl 17:41 »
Halaj!

I bruksanvisningen för min Husqvarna classic 2000 mullholk står det att man skall lägga den fulla tunnan åt sidan i ett halvår innan man kan lägga innehållet i rabatten.
Men en sak som är viktig är att man lägger ett 10 cm tjockt jordlager ovanpå träcket i tunnan.
Jag antar att detta är för att man då tillför diverse mikrober som glufsar i sig skiten och förökar sig där i. Man ger alltså tunnan en startladdning till nedbrytningen på detta sätt.

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-08 kl 17:49 »
Jag trodde att de skulle stå ett år innan man tömmer till efterkomposteringen. Tänker du på min fundering nr 1 i tråden? Hinner majspåsarna försvinna i fundering nr 2 på ett halvår?

Gillar alternativ 2 väldigt mycke just nu...

Det kanske finns fler enkla lösningar?

Åter nr 1/13

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-08 kl 17:57 »
Halaj!

Nej, jag tänkte på ditt inlägg ovan mitt.
Om du tänker använda bajspåsar, lägg då en näve jord i varje påse.

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-08 kl 17:59 »
Halaj!

Nej, jag tänkte på ditt inlägg ovan mitt.
Om du tänker använda bajspåsar, lägg då en näver jord i varje påse.

//T

OK. Så får det bli om det blir det alternativet.

Tack för dina svar.

Åter nr 1/13

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 14 feb-08 kl 21:41 »
I boken Snickra av Hans Mårtensson ICA Förlagen ISBN 91-534-1306-7
Beskrivs ett utedass där man samlar både urin och fekalier i samma tank.. 
i denna har man förberett med en laddning Jord och torrströ.
Denna tanken bör finns i en riktning där solen når den...
Då värms den upp och urinen dunstar bort och samtidigt så ökas förbränningen av fekalierna...
Man skulle även kunna tillsätta en dungmaskar som hjälper till med komposteringen...
Dock så är dom inte så pigga under + 10 C.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 14 feb-08 kl 21:58 »
Det låter intressant. Ska kolla om boken finns på biblioteket. Tack för tipset och info!   :)

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 feb-08 kl 22:37 »
Denna tanken bör finns i en riktning där solen når den...
Då värms den upp och urinen dunstar bort och samtidigt så ökas förbränningen av fekalierna...
Vitsen med urinsepareringen är ju att urinen (närmare ammoniaken) inte dunstar bort!

Citera
När kväve i urin omvandlas till ammoniak går det förlorat till atmosfären. Detta är negativt eftersom bonden (valfritt alternativ-småodlare) då förlorar ett viktigt näringsämne. Men det är också skadligt för miljön eftersom det tillsammans med andra luftföroreningar som svaveloxider och kväveoxider bidrar till försurningen. Sjöar och vattendrag är de ekosystem som drabbas hårdast av försurning. Ett resultat av försurning är att den biologiska mångfalden minskar.

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 15 feb-08 kl 00:42 »
Jenses har helt rätt där.
Kvävet = urinen ska tillföras vegetationsskiktet, inte infiltreras i grundvattnet som i vattenklosetter eller dunsta bort som från traditionella torrdass liksom troligen också från multrumstoaletter.
Om man alltså vill att urinen ska göra nytta istället för skada.
Förvarar man urinen kallt och mörkt blir det minsta avdunstning = bäst bevarande av näringen.
Dessutom slipper man äcklig hantering av burkar med blandat innehåll.
Lukten ochflugorna nästan försvinner vid urinseparering.
Eftersom Prinsen kör med utedass utan värme så kanske en 20 liters plastdunk kan vara något som urinbehållare.
Fixa nåt slags tratt till den och skruva på locket mellan dassbesöken.
Förresten en 5 liters dunk klarar sig utan tratt (omameman).
Bäst är om man kan spara vätska över vintern fram till våren när växterna kan börja tillgodogöra sig kvävet.
Spridning på höst och vinter ger risk att mycket hamnar i grundvattnet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 15 feb-08 kl 13:45 »
[...]
Eftersom Prinsen kör med utedass utan värme så kanske en 20 liters plastdunk kan vara något som urinbehållare.
Fixa nåt slags tratt till den och skruva på locket mellan dassbesöken.
Förresten en 5 liters dunk klarar sig utan tratt (omameman).
Bäst är om man kan spara vätska över vintern fram till våren när växterna kan börja tillgodogöra sig kvävet.
Spridning på höst och vinter ger risk att mycket hamnar i grundvattnet.

Nu bor jag ännu i en lägenhet i stan kör jag med vattentoalett. Det är inför mitt framtida boende jag klurar på olika lösningar.

Helst vill jag, så långt det går, slippa hanteringen av det "färska". I det första alternativet tyckte jag att det var lättvindigt att sätta på locket på en 20 litershink, när den är full, och sedan ta fram nästa. Allteftersom de stått 1 år så tömmer jag de i en större behållare för efterkomposteringen.

Men jag tilltalas av alternativ 2 med m(b)ajspåsar som slänga i en latrinkompost efter varje besök.

Åter nr 1/13

Durandahl

« Svar #19 skrivet: 15 feb-08 kl 18:22 »
En idé jag tänker försöka att bygga. Kolla in sidan 4 längst upp, kanske en stor anläggning men med t,ex3 burkar blir den mindre http://infobanken.nacka.se/www/bo_bygga/renhallning/pdf/faktablad_kompostbehallare_latrin.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser