Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrokoras som enbart diko?  (läst 6741 gånger)

saint206

• Småland
utrokoras som enbart diko?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-08 kl 10:30 »
jag vet inte om jag har fått en bra eller dålig ide.... jag tänkte att jag skulle börja föda upp en hotad sorts ko, men jag vill INTE mjölka... finns det någon sort som går bra att ha som amkor?
min ide var ju att ha en kanske lite större besättning och satsa på avel, men kanske skicka de som inte lämpar sig till avel till slakt och sälja renrasiga djur vidare..
är det någon ide, och vad finns det för kossor att välja på så att säga?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: utrokoras som enbart diko?
« Svar #21 skrivet: 21 apr-08 kl 21:01 »
Suget efter utro.raserna är nog inte alls så stort tyvär.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #22 skrivet: 23 apr-08 kl 11:38 »
alla de svenska koraserna är mjölkkor....

Att bevara  deras unika egenskaper som man vill göra i de föreningar som verkar för de utrotningshotade koraserna är svårt då allt för många kor hålls som dikor...

Allt beror på hur du håller dina kor, hur mycket du hanskas med dem , binder uppdem, så de lär sig att stå uppbundna.. blir vana vid människor helt enkelt...

många håller ju tex rödkullor o vänekor som dikor...

de kör in ensilaget med traktor, o enda hanteringen av djuren är märkning av kalvarna... o sen att föra dem till slakt bilen... deras hantering är med grindar som tex vilken stor köttbonde som helst...

djuren har aldrig stått uppbundna... o är omöjliga att leda i grimma...

skulle en sån besättning ha en intressant tjur som man sen vill spermasamla så måste den ringas, provtas en massa prover o den skall vara snäll o ledvan...

annars går de inte...

senkanse någon annan vill köpa en ko som de sen vill ha som hushålls ko...  o då blir de ju inte så bra om kossan är 4-5 år o alrig hanterad...
har hört om folk där de slutade med benbrott (på människan) redan innan de fick kon ur hästtransporten.. pga att hon var så ohanterad o fick panik då människor kom nära o hon satt fast.

många säger då att de inte har tid att hålla på med djuren...
men egentligen så kräver de inte så hemskt mycket tid...

man kan mycke väl styra kalvningen till mars april låta dem kalva inne , o sen hålla på o dona med kalvarna lite...
Märkas bör de göras så fort som möjligt... då lantraskor har ett mycket bra minne... de glömmer fortare om man gör de när de är väldigt unga.

*klia dem... borsta dem..
Varför inte lägga på en lite kalvgrimma o leda runt dem lite i lagårn... sen kan du ta någon rolig promenad ute...i bland... behöver inte ta så lång tid... en 5 minuter... några gång i veckan...
o vill man så kan man ha halsband på dem o sätta fast dem brevid manna då hon får sitt kraftfoder tex... så får de stå där medans  du gör klart i lagårn.. o kossan ätit upp kraftfoderet..sen släpper man dem igen... snart lär de sig att sitta fast enstund är inte så farligt..

denna hantering kommer sen kalven att lära sig o komma ihåg hela livet...

o detta med tid... har man inte tid med djuren så skall man inte ha några..... :-[

detta är min personliga åsikt...

men tänker man efter

skall man bevara gamla mjölkkoraser så vill vi ju bevara de gamla egenskaperna som man uppskattade hos sin hushålls ko.. o hur vet vi vilka egenskaper som vi bevarar då vi inte mjölkar dem?

alla som hållit på med mjölkkor vet ju att de finns alltd kor som helt enekelt inte var en bra mjölkko...kanske var omöjlig att mjölka in, sparkig o rädd.. sinade ner till nästan ingen ting efter bara 2-3 månader...

bra mjölkko för mig är:

snälla o trevlig - lynnet är viktigt
har en god o bra mjölk. har en jämn alktationskurva.. (mjölkar ungefär lika mycket under hela tiden från kalvning  tills hon sinar ner.. .inte först kanske 15-20 liter o sen efter 3 månader 5 liter...,,)
även på den gamla goda tiden så var man ju beroende av sin ko o att hon mjölkade så de räckte till familjen... tills de var dags att sina ner henne... skulle kon sina ner efter 4 månader kanske mittivintern.. då fick ju familjen svälta... 

mjölk som passar mina behov- förr tex så gjorde man ju mycket smör o ost själva...
ett funktionellt juver , bra ben
är frisk-  bra juerhälsa
blir dräktig varje år o bra kalvningar...

när man spar en ras som diko.. s vet man ingenting om vilka egenskaper man får kvar... hellst inte om ej hanterar djuren...

Finns ju faktiskt besättningar som har över 40 rödkullor o har dem som betes djr... ham betäcker dem inte ens...

om han sen vill sälja dessa kor. så blir de problem.. för antagligen så är de mycket feta då de går på bete helasomrarna... utan att ha nån kalv... o tyvärr så är de så med kor att är de feta så har de svårt att bli dräktiga...
skulle de bli dräktiga så får de antagligen en svår förlossning... fettet sätter sig runt foster vägarna i bäckenet som gör att de blir trångt...

Min peronliga åsikt att gör man på detta sätt då gynnar man då ingen ras....
de hade varit bättre att nån annan hade haft dessa djur..

vill man ha dikor.. så varför då int köpa kött djur.. o vill man inte ha så stora... tex dexter... är ju små o lite udda..
eller galoway...

Tycker de är viktigt att fundera på varför vill jag ha kor...
vilka förutsättningar har vi på vår gård...

När man skaffar utrotningshotade raser så har man ett ansvar ... 
(de har manju naturligt vis med alla djur)

Men visst kan du skaffa dig en väne ko, fjällko eller rödkulla mm...
men tänk efter före...

Lycka till..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 23 apr-08 kl 12:28 »
Applåder till dej gimskogen, du har så rätt, så rätt !!!!!!  :-*
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

saint206

• Småland
« Svar #24 skrivet: 23 apr-08 kl 13:42 »
hmmm...vi har för närvarande bortåt 70 dikor på gården här. alla djuren är vana att stå uppbundna, och trots att det är köttdjur kan man mjölka de flesta av dom utan större problem. jag kan gå upp till 95% utav djuren och hälsa, klappa kela eller kolla så dom mår bra. kalvar gör de flesta inne och kalvarna är vana vid människor från början.
våra djur kan du gå ut till i hagen och hälsa på, en del av dem är trevligare än mina hästar i hagen.

jag förstår vart du vill komma, tror jag, men jag tycker nog att din uppfattning om amkor och dess ägare och liv är lite skev, möjligt att du bara träffat på just den sorten du beskriver, men alla är inte såna.

nu har jag och min sambo arrenderat ny mark i en närliggande by, och jag tyckte att det vore roligt om man kunde hjälpa till att bevara någon utrotningshotad ras. jag har dock inte tid att ha så många mjölkkor som det skulle behövas för att beta dom markerna, eftersom det finns 3 ladugårdar och en lösdrift till som ska skötas, samt hästar hund barn och kanske jobb också.

jag tyckte att min ide var ganska bra, men tydligen så var den inte det. jag får be om ursäkt så mycket till alla duktiga mjölkgummor och gubbar där ute med sin lilla hushållsko som handmjölkas varje dag. det var inte min mening att uppröra er.
ursäkta så mycket
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #25 skrivet: 23 apr-08 kl 14:29 »
Du behöver inte alls ursäkta dig så mycket...

DE var inte alls meningen att vara nedlåtande mot diko producenter....  eller dig personligen.. EN stor URSÄKT till digfrån mig!!

o din ide är inte alls helt fel...

det enda är att tyvärr endel då som har just lantraser kanske inte har så stor erfarenhet av kor o skaffar sig då några rödkullor tex o har dem "fritt " som de säger... de har de så bra...får utlopp för sina naturliga betende osv...

då ha de dem kanske i en vinter hage o en ligghall  o kanske inte ens grind så de går att stänga indem...

ofta blir de då ganska ohantelade...
de är då de kan bli väldigt fel...

Ovana människor förstår inte att även kor behöver uppfostras o hanteras... hästar förstår de flesta men inte kor...  o de är ju stora djur så man måste ju börja då de är små...

Har själv köpt kvigkalvar o avels tjur från endel,,,, som jag sen har försökt omskola till mjölkor... då de varit efter olika gamla kolinjer jag tyckte de skulle vara intressant att få köpa kvigor efter..

Ibland har de gått ganska bra då djuren är människo vanna... o ibland  har de varit rena rodeon .. bara att få in den 6 månaders kvigan i stallet från transporten krävde ju två långa linor o att man surrande runt flera stolpar.... kvigan hopade rätt upp itaket osv...

brukar då ställa dem bland korna så de blir uppfostrade...

Men endel går helt enkelt inte att aklimaticera... de har jag får slakta..
Medans andra har gått bra...

Er gård låter ju precis så som jag beskrev att man bör göra..... att man gärna binder upp endel åt minstone... kanske de djur man tänker behålla till avel... så e blir vana vid folk osv..

Jag har själv haft dikor från början... inte så många men mellan 5-7 kor över vintern... vi band alltid upp ungdjuren o sinkorna fick gå ute .... de funkade bra för oss.. vi hade i början hereford korsningar o skaffade sen rödkullor...

men sen fick vi till fälle att köpa en gård o jag har då sa jag upp mig från jobber i stan o började mjöka mina dikorrödkullor...

Så vi gjorde precis tvärt om... mot alla andra.. börja med mjölkkor från att ha ahft dikor..

Så visst kan ni skaffa lite dikor - lantraskor...

de ni skulle fundera på är kanske om ni vill föda upp tjurkalvarna tll slakt tex eller ha stutar... då lkanske man skulle ha några som är lite större... kasnke då inte just fjällnära o fjällkor. o bohuskullor.. som är utpräglade mjölkor till typen...  (som jersey ungefär)

kanske de passade bättre tex rödkullor, Ringamåla, o vänekor som då är lite mer kombinerade kött o mjölk raser.. precis som SRB kon..

Ser man på tjurarna så växer ju tex rödkullorna mycket bra...

tyvärr så går de ju inte att sälja alla tjurkalvarna till avel...

O tyvärr så är inte många djur ägare så framsynta så de köper en ung tjurkalv utan vill ha en 1 åring i juni ....till betäckning... jag brukar säga till folk att de är ju bättre att köpa en yngre tjur.. både billigare o du kan hantera den under uppväxten..

När de gäller rödkullor som jag själv har mest erfarenhet av förutom fjällkorna så är ju mer än 90 % dikor......
de är ju de som kanske är problemet... att föreningen bör informera sina medlemmar om hur man skall hantera kor osv...

Men även jag säljer ibland endel kor som fått en 2-3 kalvar som dikor.. då de mjölkar förlite... kanske bara 15 liter eller så..
de är förlite då man skall försöka leva på sina mjölkkor..

men som diko så blir de fina kalvar som växer mycket bra...

Så känn dig inte nedslagen av mitt inlägg...
Utan fundera istället på din ide..

Lycka till.!!!! ;)

oj... vad jag skrivetr mycket.. nu får jag försöka hejda mig.... :-X
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
sweeper, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser