Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ohyra!! mörkt "damm" i baken..  (läst 6751 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: ohyra!! mörkt "damm" i baken..
« Svar #20 skrivet: 15 feb-08 kl 09:38 »
Det finns en situation när det skulle vara väldigt bra att kunna använde medel som Frontline,nämligen när man lägger en höna till ruvning. Under ruvningen löper hon stor risk att få ohyra både på  kroppen och i redet,och har hon  minsta tendens till kalkben
så blir det mycket värre när hon ruvar.
Och ruvhönan är verkligen inte förtjust i att bli undersökt och behandlad.
Ruvhönan kommer ju inte att lägga några ägg på  1 1/2 månad eller mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 feb-08 kl 10:36 »
Det finns en situation när det skulle vara väldigt bra att kunna använde medel som Frontline,nämligen när man lägger en höna till ruvning. Under ruvningen löper hon stor risk att få ohyra både på  kroppen och i redet,och har hon  minsta tendens till kalkben
så blir det mycket värre när hon ruvar.
Och ruvhönan är verkligen inte förtjust i att bli undersökt och behandlad.
Ruvhönan kommer ju inte att lägga några ägg på  1 1/2 månad eller mer.

Ja det är ju ett mycket bra tillfälle, smart!!

Min ruvhöna blev illa ansatt av hönslus c:a 1 vecka innan kläckning...jag behandlade med Frontline för katt, jag var orolig att kycklingarna skulle "ta skada" eftersom de ligger så tätt intill hönans bara bröst, men det gick jättebra!

Det stod på förpackningen att medlet hade effekt i c:a 3 veckor så kanske ska man förlänga karenstiden på ägg till 3 veckor? Då är man ju på den säkra sidan i alla fall.

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #22 skrivet: 15 feb-08 kl 12:34 »
Jag köpte frontline för hund den största sorten när jag skulle behandla mina höns för kvalster.
(på inrådan från vet i släkten)
frontline för hund och katt är samma sak det är dosens storlek som ändras i de olika förpackningarna=katt ska ha mindre mängd än en av de större hundraserna.
för mig som skulle behandla hönor blev det biligare att köpa den största hund förpackningen . då priset / droppe då blev lägre
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 15 feb-08 kl 12:52 »
Jag köpte frontline för hund den största sorten när jag skulle behandla mina höns för kvalster.
(på inrådan från vet i släkten)
frontline för hund och katt är samma sak det är dosens storlek som ändras i de olika förpackningarna=katt ska ha mindre mängd än en av de större hundraserna.
för mig som skulle behandla hönor blev det biligare att köpa den största hund förpackningen . då priset / droppe då blev lägre
Ja där har du helt rätt. Det är bara mängden som är skillnaden inte koncentrationen. Frontline tar även benkvalster(kalkben).  ;D
Jag håller ju med genbank så jag har inte testat själv men har vänner som hade problem med benkvalster och blev av med problemet och benen på hönsen har varit fina efter det! ;D
Jag vet dock inte med karensen om jag köper det. Hade nog valt att behandla så sent på året när kylling/ägg säsongen är över, när viloperioden sätter igång! 8)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

amarantus

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 feb-08 kl 13:40 »
Ja där har du helt rätt. Det är bara mängden som är skillnaden inte koncentrationen. Frontline tar även benkvalster(kalkben).  ;D
Jag håller ju med genbank så jag har inte testat själv men har vänner som hade problem med benkvalster och blev av med problemet och benen på hönsen har varit fina efter det! ;D
Jag vet dock inte med karensen om jag köper det. Hade nog valt att behandla så sent på året när kylling/ägg säsongen är över, när viloperioden sätter igång! 8)

Bara en undran :) vad menar du att håller på med genbank och inte använder ex Frontline ::) Det hör inte ihop nämligen men jag kanske inte förstår hur du menar...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 15 feb-08 kl 15:13 »
 :o Tja det beror väl på det oxå ;). Jag följer råden jag får av min genbanksansvarig och han rekomenderar inte att man använder det eftersom det inte är beprövat  och godkänt och vi inte vet hur det påverkar djuren! :P
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

bjannie

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 16 feb-08 kl 14:56 »
Hej!
Jag hade en höna som hade fått något angrepp av något slag men som endel säger så var hon försvagad
så jag tog bort henne. Men därimot fick jag ett bra tips på att hålla borta ohyran, låt dem sandbada ihop med
myrmedel (sån avlångt rör som finns att köpa) tydligen samma innehåll som det riktiga medlet. Jag kan alla fall bara tala för mina höns det funkar jättebra.... hitta bara stället dit alla går för att bada!

Mvh Annie

Hej!
Trodde att hönsen legat och gottat sig i jorden förra veckan...nu är jag säker på att det är ohyra :(..mörkt "damm" i baken, och har spridit sig :'( Vad är det för ohyra? vad köper man och behandlar med? Var köper man det? Behöver jag behandla kycklingarna med?
Tacksam för svar. Mvh Mati

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #27 skrivet: 16 feb-08 kl 15:46 »
Men därimot fick jag ett bra tips på att hålla borta ohyran, låt dem sandbada ihop med
myrmedel (sån avlångt rör som finns att köpa) tydligen samma innehåll som det riktiga medlet. Jag kan alla fall bara tala för mina höns det funkar jättebra.... hitta bara stället dit alla går för att bada!

Mvh Annie

Är det myrr du menar?
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser