Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ohyra!! mörkt "damm" i baken..  (läst 6768 gånger)

mati

ohyra!! mörkt "damm" i baken..
« skrivet: 13 feb-08 kl 11:16 »
Hej!
Trodde att hönsen legat och gottat sig i jorden förra veckan...nu är jag säker på att det är ohyra :(..mörkt "damm" i baken, och har spridit sig :'( Vad är det för ohyra? vad köper man och behandlar med? Var köper man det? Behöver jag behandla kycklingarna med?
Tacksam för svar. Mvh Mati

fjäderfän

SV: ohyra!! mörkt "damm" i baken..
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 14:44 »
gå in på hogbergaab.se trorjag det heter så fins det ett medel för löss och  lite annat tror det heter etohal kommer inte riktigt ihåg men testa funka på mina.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 14:51 »
Frontline finns också. Kolla på apoteket! Det finns för katter och hundar. Det är väl den för katter man använder?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

johe71

« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 14:56 »
nu är jag säker på att det är ohyra :(..mörkt "damm" i baken, och har spridit sig :'( Vad är det för ohyra?

SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) har en sida om Djurhälsa / Fjäderfä där man kan läsa om de parasiter som är vanliga hos höns

finns några alternativ

Fågelloppor: Utseende: Fågelloppor är mörkt bruna eller svarta, en till några mm långa, tilltryckta från sidorna och sitter både på fåglarna och i omgivningen till exempel i värpreden. Loppor har långa kraftiga ben som möjliggör deras hoppande framfart.

Löss/fjäderätare: Utseende: De vuxna lössen är avlånga, ljusa eller gulbruna och 1 till 6 millimeter långa, (se bild 1). De sitter oftast stilla eller kryper långsamt på huden eller i fjäderdräkten. Ofta hittar man lössen under vingarna, på bröst, lår eller runt kloaken, men vissa lusarter föredrar att till exempel sitta enbart i fint dun eller på fjädrar på huvudet. Dessutom föredrar olika arter av löss att placera sina ägg på olika ställen på värddjuret. Äggen kan sitta fastkletade som druvklasar runt fjädersskaftet nära huden,

Röda hönskvalster: Utseende: Parasiten varierar i färg från grå till röd och den är upp till en mm stor (denna "äter" dock oftast bara på hönan under natten och befinner sig på andra ställen under dagtid)

men det är ju inte direkt något som påminner om din beskrivning... men är det någon typ av lus/loppa/kvalster så kommer du att se att det rör på sig om du håller i hönan och tittar ett tag...

har de ett ordentligt sandbad som de kan "tvätta" sig i? friska höns är ganska bra på att hålla efter yttre parasiter om de får rätt förutsättningar (så här skriver SVA om lusbekämpning "Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk.")

mati

« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 15:20 »
Hej!
Tack för svar! hittade inget som liknar det som mina höns har...får inspektera närmare..sandbad har de, men jag ska genast gå och fylla på mer! Mvh Mati

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-08 kl 16:23 »
Det finns även kvalster som bosätter sig på hönsen själva.Det du skrev om grått damm där  tyder på kvalster.
Men det spelar inte så stor roll,för behandlingen är den samma.

Etotal eller vad det heter nuförtiden är väl inte godkänt på höns längre?
Hur är det med Frontline och liknande? Hur används det på höns?
De putsar ju sig,får de inte medlet i sig?

Finns det egentligen något medel som är godkänt för höns?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johe71

« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 16:47 »
Finns det egentligen något medel som är godkänt för höns?

för att citera från SVAs sida

För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns
Observera att det för närvarande dock saknas godkända läkemedel mot fotkvalster hos fjäderfä i Sverige.
Observera att det för närvarande saknas godkända läkemedel och bekämpningsmedel mot fågelloppor hos fjäderfä i Sverige
Observera att det för närvarande i Sverige saknas läkemedel som får användas mot löss hos fjäderfä.
Observera att gapmask inte är den enda möjliga orsaken till andningssvårigheter hos fåglar
Inget avmaskningsmedel finns för närvarande registrerat för andvändning till fjäderfän i Sverige.
Läkemedel mot histomoniasis saknas
För närvarande saknas läkemedel som får användas mot O. sylviarum hos fjäderfä.

så den enda parasit som det finns [ett godkänt] läkemedel mot är koccidios :
Behandling vid akut koccidios sker med läkemedel via dricksvattnet i tre dygn. Kontakta veterinär för recept.

anledningen att det finns så få godkända preparat är att det är en ganska stor kostnad att certifiera ett preparat för användning på livsmedelsproducerande djur... och ingen av de stora producenterna har något riktigt behov då de drabbas så sällan, och skulle de drabbas så är det antagligen mer lönsamt att byta ut hela besättningen än att ha några veckors karens på äggen. Och att certifiera en produkt bara för "hobbyhöns" finns det ingen lönsamhet i för läkemedelsproducenten...

sen påstås det här på forumet att både Etotal och Frontline fungerar, och det gör det säkert... jag har dock inte haft behovet av att behandla än... dock bör man tänka på att ha en viss karens på äggen om man behandlar

mati

« Svar #7 skrivet: 14 feb-08 kl 09:30 »
Hej!
Granskade de noooga igår, och kan inte se "smådjur" alls..bara detta damm, som är ovanför baken..där är en liten hudfärgad pigg..och runt där är det brunaktigt... vad är piggen för något? Får för mig att det är könsorganet...  Ursäkta dumma frågor.. :-[ :-[
Har en fråga till..en höna har en stor knöl på "bogen/bröstet"..känns som en ärtpåse...någon som vet vad det är?
mvh Mati

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-08 kl 09:33 »
Troligen krävan med mat i .
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eir

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-08 kl 11:49 »
Mati: Den lilla hudpiggen ovanför baken är nog gumpkörteln. Den producerar fett som hönorna "hämtar" och smörjer fjäderdräkten med. Många fjäderfän har denna körtel, och den sitter precis ovanför stjärtfjädrarna. Och påsen är nog som sagt krävan. Det är jättepraktiskt när man ska undersöka en sjuk fågel, för då vet man ju om den har ätit beroende på om påsen känns eller inte.

mati

« Svar #10 skrivet: 14 feb-08 kl 12:51 »
Hej!
Tack för svar! ok! så det är det som piggen är.. :-[ Vad är kräva för något?
Mvh Mati

johe71

« Svar #11 skrivet: 14 feb-08 kl 13:25 »
Vad är kräva för något?

när hönan äter så hamnar maten där, nästan samma sak som när en hamster "lagrar" mat i kinderna :)

jag hittade den här beskrivningen på http://www.finfood.fi/
Citera

Hönans matsmältningsorgan: 1) matstrupe, 2) kräva, 3) körtelmage, 4) muskelmage, 5) lever, 6) gallblåsa, 7) tolvfingertarm, 8) bukspottkörtel, 9) tunntarm, 10) blindtarmar, 11) urinledare, 12) njure, 13) kloak, 14) ändtarm.
Hönans könsorgan: 15) äggstockar, 16) äggledare, 17) skalkörtel

Hönan saknar tänder. Därför måste matsmältninsorganen ta hand om matbitar som svalts hela. Det är därför som hönan då och då äter grus som hamnar i muskelmagen och finfördelar maten.

Maten börjar mjukas upp i krävan. Därifrån går maten till körtelmagen vars väggar avsöndrar vätskor som börjar smälta maten. Gruset i magen finfördelar maten. Matsmältningen fortsätter i tunntarmen och blindtarmarna. Matsmältningsorganet slutar med kloaken och via den kommer avföringen ut.

mati

« Svar #12 skrivet: 14 feb-08 kl 13:40 »
Hej!
Tack för lektionen! Hade ingen aning om hur hönan var uppbyggd :-[ :)
Då är det inget farligt då.. :) Mvh Mati

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-08 kl 15:15 »
du kan även söka lite här på sidan ang ohyra. Jag vet jag skrivet om detta förr och jag kontaktade vet och fick svaret att vid ev ohyra på höns: använd Etotal som finns att köpa på Lantmanna. Det finns även flera här på forumet som anv Frontline (apoteket) för katter. Där är doseringen en droppe i nacken. Detta funkar jättebra enligt dem här på forumet!
Det är bara att testa eller avvakta :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-08 kl 19:31 »
Jag kan skriva under på att Frontline för katt fungerar utmärkt på hönslus i alla fall...en droppe i nacken och en droppe över gumpen och lusen dör på några timmar  ;D.

mati

« Svar #15 skrivet: 15 feb-08 kl 08:37 »
Hej!
Ok! samma som man använder till katten? Har det sommartid på katten, och fästingar är ett minne blott ;D
Kollade hönsen igår, och nu är allt borta...kan undra om det var smuts helt enkelt :-\ Hoppas på det :) Men nu vet jag att frontline fungerar :) Mvh Mati

mati

« Svar #16 skrivet: 15 feb-08 kl 08:38 »
 Nu såg jag att du skrivit katt :-[

johe71

« Svar #17 skrivet: 15 feb-08 kl 08:42 »
Men nu vet jag att frontline fungerar

att tänka på när man använder det är att man bör ha en viss karenstid innan man använder äggen, eftersom det inte är godkänt så finns ingen officiel karenstid, men I FASS.se för djurläkemedel finns följande text i avdelningen om karenstider ”För preparat, som inte har en fastställd karenstid för djurslaget eller behandlingssättet i fråga, tillämpas en karenstid på 28 dygn vid slakt och 7 dygn vid tillvaratagande av mjölk och ägg för livsmedelsändamål.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 15 feb-08 kl 09:03 »
Men kan en karenstid på 7 dagar verkligen gälla medel som Frontline? Jag trodde att det skulle sitta kvar och verka under lång tid.

johe71

« Svar #19 skrivet: 15 feb-08 kl 09:17 »
Men kan en karenstid på 7 dagar verkligen gälla medel som Frontline? Jag trodde att det skulle sitta kvar och verka under lång tid.

jag är ingen expert på frontline eller det aktiva ämnet i frontline, men helt nyttigt verkar det ju inte vara "Använd inte kaniner eftersom biverkningar inklusive dödsfall har rapporterats" ... och att det är långtidsverkande är väl ytterligare en anledning som gör att det inte är (och antagligen aldrig kommer att bli) godkänt för användning på livsmedelsproducerande djur

vi får väl skilja på två fall med karenstiden också:
1) du äter dina ägg själv, du vet om att du har behandlat dina djur, vad du behandlat dem med och du väljer att ta "risken"
2) du behandlar och säljer/ger bort ägg till andra utan att informera om att hönsen varit behandlade... (eller bakar sockerkakor med ägg från behandlade djur och bjuder folk på det)

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser