Hej Archos, Vitis, Hildegard
Potatislök kan knappast skiljas från schalottenlök. Gränserna är i varje fall flytande. Båda räknas till Allium cepa numera.
Storleken på potatislök varierar. De kan bli ganska stora men de kan också bli små. Detta varierar mellan år, odlingsplatser och sorter/kloner. Olika sorter verkar gå bra på olika ställen.
Jag har inte erbjudit potatis- schaolotten- eller vitlök i Sesam i år, eftersom jag hade ett utbrott av rotfiltsjuka (Rhizoctonia) där jag odlade lökarna ifjol. Detta drabbar inte löken men smitta kan kanske spridas med jord som följer med lökarna. Dock verkar det handla mer om platsen och odlingen än om smitta. Detta är en del av en åker som jag lånat i två år. Det är ganska dåligt dränerad lerjord med kärrtorv i. Den är i grunden bra men blir lätt tät, vilket gynnar rotfiltsjuka men inte rotfrukter. Den har också tidigare år misshandlats genom att man odlat potatis år efter år, vilket kan uppföröka svampen. Rotfiltsjuka kan drabba bla morot och potatis. Jag förlorade mer än halva morotsskörden. Spridningen var galoperande på slutet i det fuktiga oktobervädret.
Anders